Огромната част от българите подкрепят българското производство и предпочитат българските стоки, показва проучване на Съюз "Произведено в България", цитирано от БНР.

Най-търсените български стоки са хлябът и хлебните изделия, млякото и млечните продукти, плодовете и зеленчуците, месото и колбасите. Те се купуват от 75-80 на сто от българите. Половината от анкетираните предпочитат българските дрехи и обувки.

64% от анкетираните подкрепят родното ни производство, дори и по-скъпо. За 30% е важно качеството и цената, а за 17 на сто няма значение стоката българска ли е, или е чужда. Проучването показва и друг интересен факт. По-младите по-рядко предпочитат българската стока, въпреки че и сред тях процентът е 60.

90 на сто от анкетираните биха подкрепили държавата в усилията й да насърчава българското производство.

Цената е естествено да има определящо значение, особено в етап на кризи, но това, че българите предпочитат българското, е свързано и с това, че качеството на българските стоки е по-добро. И второ, защо непременно българските стоки трябва да са по-скъпи, посочи изпълнителният директор на Съюз "Произведено в България" Пламен Грозданов след представяне на проучването.

Той разкритикува опитите на държавата да замразява цените: „Опити да се замразяват цени, както направи един министър преди една година в договорка пак с тези вериги, беше силно критикувано от всички експерти и всички прогнозираха, че нищо няма да излезе от тая работа. Така и стана. Цените отидоха нагоре. Тоест, в такива опити - да се намесваш във взаимоотношенията между стопанските субекти, държавата няма место."

Изпълнителният директор на „Произведено в България" не одобрява и появилата се закратко идея големите хипермаркети да не работят през почивните дни. Според Грозданов държавата не може да се намесва, за да регулира отношенията в бизнеса.

„Доста грешки се направиха през изминалите години. България е относително малък пазар, в който действат 5 огромни мултинационални компании в областта на търговията на дребно. Две от тях са с по 2 от своите вериги. Между тях има огромна конкуренция. Експанзията им на територията на цялата страна създаде доста проблеми. Но вече духът е изпуснат от бутилката. Единственото сега е да не се позволява картелизиране на този сегмент и трябва строг контрол на дейността", препоръча Пламен Грозданов.

Той оцени като добра стъпка засилването на контрола по борсите и границите при вноса на плодове и зеленчуци.