България е на 47 място сред 65 развити държави в света по функционална грамотност на 15-годишните ученици. У нас 44% (в сравнение с 41% през 2009 г.) от деветокласниците нямат ключови когнитивни умения, предопределящи както за включването им в пазара на труда, така и за пълноценното им участие като граждани.

Това показват последните резултати от най-авторитетното международното изследване в областта на средното образование PISA (Програма за международно оценяване на учениците), които бяха обявени днес, съобщиха от организацията "Заедно в час".

Проучването проверява уменията по четене, математика и природни науки на 15-годишните ученици по света. Според изследването в България не само средното ниво на компетенциите на учениците е сред най-ниските в развития свят, но и разликата в постиженията на най-добре и най-зле представящите се ученици е най-голяма спрямо останалите държави.

Само 4% от българските ученици са постигнали отлични резултати. Тази статистика потвърждава един от най-сериозните проблеми, пред които е изправено обществото ни – неравният достъп до качествено образование.

Резултатите на България показват, че сме страната в Европа с най-силна връзка между постиженията на учениците и тяхното социално-икономическо положение, съобщи БГНЕС.

Резултатите от PISA 2012 не само потвърждават кризата в българското училищно образование, но предлагат и възможности за подобрения. Най-добре представящите се държави показват, че е възможно да се постигне едновременно достъпно и качествено образование за всички деца.

Изследването ни дава възможност да се поучим от най-добрите образователни системи, с което да определим конкретни и измерими цели за подобряване на достъпа до качествено образование в нашата страна.

Един подобен пример е Шанхай в Китай (на първо място по резултати в PISA 2012), където успехът на учениците е поставен в центъра на преподаването. Ключов приоритет за учителите е мотивирането и активното включване на учениците в техния образователен процес.

Топ приоритет в България трябва да бъде привличането и задържането на повече млади и талантливи учители в българската образователна система. Не би било възможно да постигнем дълготрайна промяна в училищното образование без инвестиране в развитието на силни лидери, които да работят за нейното осъществяване.

Съвместен анализ на "Заедно в час" и Световната банка открои необходимостта от подкрепяща среда в училищата за младите учители; менторски програми, чрез които новопостъпилите учители наблюдават и съвместно планират уроци с по-опитните си колеги, както и развитието на лидерските умения на училищните директори, от които пряко зависи професионалното развитие на учителите.