Съвсем скоро ще бъдем изправени пред въпроса достатъчни ли са премиите по Гражданска отговорност на МПС в България, след промените в Наредба 24, които направиха Зелената карта неотменима част от застраховката. Това прогнозира Дияна Стойнова, главен търговски директор на ДЗИ Общо застраховане, по време на форума „Шумът на парите“

Право на застрахователя, според Стойнова, е да оценява риска от гледна точка на територия на управление, която дори е в основата на оценката на риска по ГО и един от най-съществените й елементи. Рискът при управление на МПС в чужбина е много по-голям, а средната сума на изплащаните щети в чужбина нараства със сериозни темпове от няколко години.

Рано или късно това ще рефлектира върху всички застрахователи на пазара и ще се отрази върху цената на застраховката, заяви тя пред лекторите, публиката и модератора на панела Николай Здравков.

Допълнително негативно върху риска се отразява и продължаващият проблем с регистрацията на автомобили в България, които всъщност се ползват в чужбина. Това продължава да е практика за автомобили в Румъния, Гърция, Италия и Испания, според Стойнова.

Влекачите на много регистрирани в България транспортни фирми въобще не се връщат в страната. В същото време пазарът продължава да поддържа ниски нива на премиите и следва много внимателно да се наблюдава доколко самият пазар ще издържи.

Специално в ДЗИ се очква да има преоценка на тарифите. Компанията няма да спре и да задава въпроса за територията на използване, тъй като той е важен за статистиката за развитието на риска, обясни Стойнова.

„Всички сме се съобразили и ще продължим да се съобразяваме с регламента за една премия, но не мисля, че и преди имахме две премии – пак имахме една премия, но с отложено плащане на вноската, в случай, че се излезе в чужбина. Аз считам, че е това е просто нов начин на отразяване в тарифата, който за съжаление в момента доведе отново до намаляване на премиите“, каза Стойнова.

Ефектите от отпадането на стикерите по застраховка Каско

Необходим е задълбочен анализ въз основа на съответна статистика, за да може да се определят ефектите от отпадането на стикерите по застраховка Каско върху пазара и кражбите на коли, заяви още Стойнова.

Не може да се каже дали има пряка връзка между премахването на стикерите и спада на продажбите по Каско. Имаше доста коментари в тази посока, но не е ясно дали пазарът намаля заради кризита и занижените проджаби на автомобили или защото хората не си застраховат автомобилите, защото вече няма стикери.

Факт е и ръстът на кражбите на автомобили през 2013 година, което накара застрахователите да предприемат мерки за превенция чрез активно маркиране на определени видове автомобили. И тук обаче е необходима статистика, въз основа на която да се установи дали това е във връзка със стикерите, според експерта.

В същото време трябва да се отчете, че цената по застраховка Каско намаля за потребителя, според Стойнова. Стикерите и пасивното маркиране струваха не малко пари, които клиентите трябваше да плащат. Освен това те имаха ангажимента всяка година да посещават маркировъчните центрове и да подновяват този тип услуги.

Сега донякъде успяхме да подобрим и сервиза спрямо масовия потребител от гледна точка на огледите на автомобила, които не е необходимо да се правят всяка година при подновяване, заяви Стойнова.

Животозастрахователния пазар и Solvency II

След продължителната подготовка всички животозастрахователни компании в България ще могат да изпълнят изискванията на Solvency II, според Стойнова.

„Наблюдаваме доста голями различия в начина, по който отделните дружества ще разпределят капитала си в различните активи, но функция на регулатора е да следи за необходимата адекватност. Не мисля, че би имало някакви проблеми за изпълнение на изискванията на Solvency II“, обясни Стойнова.

Двуцифрения ръст в животозастрахователния пазар миналата година и това, че запрескочихме психологическата граница от 300 млн. премиен приход е добра тенденция, но все още сме далеч от европейските показатели, каза още Стойнова.

Все още констатираме, че българинът много малко обръща внимание на живота и здравето си. Средните годишни разходи по застраховки живот у нас се запазват в много ниски граници от около 17-18 евро при суми от порядъка на 1 700 евро в Европа, отчете тя. Това ни насочва към факта, че животозастрахователните компании и посредници отседлят недостатъчно голямо внимание, средства и усилия в продажбите на тези видове застраховки, предвид огромния потенциал.

„Очакванията ни за 2014 година са да продължи ръстът на животозастраховането, разбира се, в партньорство с банките, които и в момента постигат добри резултати“, прогнозира Стойнова.

Форумът "Шумът на парите" се осъществява със съдействието на Мтел, Сосиете Женерал Експресбанк, ДЗИ – KBC Group, Лукс Имоти, ПОК Доверие, Провидент Файненшъл България, Консултантска къща Амрита, ActivTrades и LG.

Организационен партньор на събитието тази година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.

Медийни партньори на събитието са сп. Мениджър, Дарик радио, новинарските сайтове fakti.bg, novini.bg и cross.bg, както и специализираните imot.bg, Seenews и insurance.bg.