Електромобили и нови лифтове на Витоша
Подмяна на антикварните лифтове с нови, енергоспестяващи и безопасни за туристите, ще бъде позволена с приемането на новия план за управление на Природен парк Витоша в периода 2015-2024 г. Новият правилник беше представен на обществено обсъждане от създателите му от „Пролес Инженеринг”, съобщава в. Труд.
Старият план за управление, чието действие изтече миналата година, позволяваше единствено ремонт на съоръженията. Лифтовете обаче са на повече от половин век и поправката им е практически невъзможна, обясниха експерти.
Друга модернизация в управлението на парка е и заместването на старите автобуси, движещи се в планината, с електрически превозни средства.
„Това са условията да спрем автомобилното движение на частни коли. И превозът на туристи да става по екологосъобразен начин”, обясни ръководителят на екипа, създал новия план Димитринка Берберова. Според думите й с актуализацията на плана не се разширява обхватът на ски зоните, тъй като за тази цел се приемат устройствени планове, а не планове за управление.
Актуализацията забранява застрояването на планината с вили и хотели, а се позволява единствено ремонт на съществуващите хижи. „Ако се явят инвеститори, които желаят да поддържат хижите във Витоша, те ще могат да ги ремонтират. В случай че това не се случи, обектите ще се премахват”, обясни Берберова. Ново строителство ще има единствено на сгради, нужни за управлението на парка, като информационни и посетителски центрове.
Петър Диков: Най-екологичният транспорт е въженият
Управлението, опазването, зонирането и достъпът до парка трябва да намерят ясно място в новия план за управление на Природен парк Витоша, коментира главният архитект на столицата Петър Диков.
“Три области, 4 общини и един рояк министерства имат отношение. Няма как да се управлява качествено. Ако не се направи тотална промяна в начина на управление на парка, съсипията ще продължава”, каза Диков.
“Имаме възможността да караме ски на минути от столицата и сме я оставили на самотек. Това е точно толкова антиекологично, колкото е да сечем или да разрушаваме морени”, каза той.
Според него сред пороците на стария план е и лошото обособяване на зоните.
Най-екологичният достъп до една планина са лифтовете, посочи още Диков. По думите му приоритетно достъпът от София до планината трябва да се извършва с въжен транспорт. “На Витоша има 3 лифта - Княжевският изобщо не работи, Драгалевският как не е паднал досега не е ясно, а Симеоновският лифт не е в много по-различно състояние”, добави той.
Проблемът на плановете за управление на парковете е в заданията на екоминистерството, каза председателят на коалиция “Природа за хората и регионите” Филип Цанов.
“Старият план противоречи на статута на парка. Заданията принуждават изпълнителите да обявяват териториите на природни и национални паркове едва ли не за резервати. Въпреки че в Закона за защитените територии за природните паркове е казано, че има населени места и курорти, т.е. там е позволено да се изгражда инфраструктура”, обясни Цанов.
100 000 софиянци са скиори
Между 70 и 100 хил. софиянци практикуват зимни спортове, посочи вицепрезидентът на Българската федерация по ски Георги Бобев по време на обсъждането на новия план за парк Витоша.
„Около 1.5-2 млн. души са пряко заинтересувани планината да се ползва пълноценно. Само по линия на ски училищата на Витоша всеки ден през зимния сезон има между 1000 и 1500 деца”, обясни Бобев.
„Ски инфраструктурата на планината в момента е в окаяно състояние и е крайно недостатъчна”, допълни той.