Капиталовите пазари като източник на растеж
Капиталовите пазари могат да послужат като средство за постигане на растеж не само от големите компании, но и от малките и средни предприятия.
След една от последните промени в Закона за публичното предлагане, у нас вече е възможно да се осъществи предлагане на акции, без да се изисква проспект, стига набраният капитал да бъде в размер до 1 млн. евро, посочи изпълнителният директор на БФБ-София Иван Такев по време на панел „Капиталови пазари“ в рамките на икономическия форум „Шумът на парите“, който се проведе в София под организацията на Profit.bg.
“Това предложение до известна степен бе инициирано от нас. То позволява на операторите на многостранни платформи за търговия да дават възможност на малки по размер компании да осъществяват набиране на подобни капитали и впоследствие да предложат възможност за вторична търговия на съответните акции, издадени от тази компания”, каза Такев.
„Това е възможно само на многостранна платформа, на регулиран пазар, ако някой търси допускане, ще трябва да си направи проспект”, добави той, посочвайки, че БФБ-София работи по създаването на нова платформа, която да играе ролята на „пазар на растеж“.
“Основна цел е на нея да търгуват малки и средни компании с пазарна капитализация под 200 млн. евро. Ние имаме само пет, които не са такива в момента”, допълни експертът.
Николай Ялъмов, председател на Борда на директорите на Капман Холдинг - първия инвестиционен посредник в България, получил лиценз за организатор на Многостранна система за търговия (Multilateral Trading Facility) – MTF SOFIA, посочи, че тяхната платформа ще служи по-скоро за развитие на търговията с дериватни инструменти.
„Имаме няколко нови продукта, които сме замислили, но обичайно не срещаме особено голямо разбиране от надзора по повод новите продукти“, отбеляза Ялъмов, добавяйки, че се надява тези думи да бъдат приети като градивна критика.
Това, че капиталовият пазар може да бъде източник на растеж, потвърди и изпълнителният директор на Македонската фондова борса Иван Щериев.
За първите 4 месеца на годината македонската борса може да се похвали с общ оборот от 85 млн. евро. За сравнение, за цялата минала година общият оборот на борсата е бил едва 77 млн. евро.
„Имаме комбинация от доста добри фактори. Пазарните нагласи определено са много положителни. Представянето на листваните компании статистически е много добро. Според неодитираните отчети за миналата година, 70 от 100 листвани компании са на печалба. Общата печалба пък нараства с 6% на годишна база. За сравнение, БВП на страната нараства с около 3%“, каза Щериев.
Пазарите в Централна и Източна Европа се развиват с добри темпове, въпреки че много от големите компании гледат на тези региони с пренебрежение, особено когато говорим за индексни продукти.
Поради това Експат Асет Мениджмънт инвестира на 10 източноевропейски пазара, целейки създаването на мост между тях и световен финансов център, какъвто е Франкфурт.
„Това дава възможност да купите акции на пазари, като Македония, Словакия, Сърбия, което не е лесно да се направи. Трябва да си откриете местна сметка, да минете през местен брокер. Няма голямо развитие на тези пазари, ние се опитахме да направим мост между тях и световен финансов център, какъвто е Франкфурт, за да може свободно, с един клик на мишката, да си купувате през вашия брокер в Лондон или Ню Йорк, от съответния индексен фонд, базиран на акциите в Централна и Източна Европа, заяви Никола Янков, председател на Съвета на директорите на Експат Асет Мениджмънт.
„Реално от 16 април всеки, който има сметка и кореспондиращ брокер на Франкфуртската борса, може да си купи SOFIX, български, чешки, румънски, македонски индекс евтино и бързо“, допълни още той.
Безспорно едно от най-очакваните събития на БФБ-София е предстоящото IPO на производителя на пилешко месо Градус.
„За 2017 г. компанията има 44% брутен марж на печалба на този продукт. Такива показатели са рядкост в хранително-вкусовата промишленост. Инвестициите от първичното публично предлагане (IPO) на компанията ще бъдат насочени основно точно към разширяване на капацитета на разплодните яйца, защото имаме изключително търсене.
Продукцията е продадена за 2 г. напред и не можем да задоволяваме поръчките“, каза Георги Бабев, член на Съвета на директорите на Градус.
„Българската компания е на второ място в Европа по производство на разплодни яйца. За 2017 г. сме произвели над 120 млн. оплодени яйца, като над 80% са за износ. Другите 20% са за зареждане за вътрешна употреба на групата“, обясни Бабев.
„Проспектът за първичното публично предлагане бе върнат от Комисията за финансова надзор (КФН). Корекциите не са съществени и в четвъртък коригираният вариант бе внесен отново в КФН, където тече 10-дневен срок за финално одобрение. Надяваме се до края на месеца да имаме одобрен проспект“, завърши той.