Отиде си човекът, който превърна VW в автомобилна суперсила
Бившият президент и изпълнителен директор на Volkswagen AG Фердинанд Пиех, който превърна компанията в един от водещите световни автопроизводители, си отиде на 82-годишна възраст.
Пиех е починал в неделя в клиника в Бавария, където е постъпил след посещение на ресторант, съобщава Bloomberg. Новината за смъртта му бе потвърдена от неговата съпруга Урсула.
Фердинанд Пиех е внук на легендарния германски инженер Фердинанд Порше - създателят на култовата "костенурка" на Volkswagen. Пиех поема поста на изпълнителен директор на VW през 1993 г., когато компанията е в труден период и генерира огромни загуби, качеството на продукцията пада, а разходите са огромни.
VW успява да излезе отново на печалба само за няколко години и то без да прибягва до масови съкращения на работни места, с което Пиех успява да спечели на своя страна както акционерите, така и профсъюзите. Той продължава да ръководи стратегията на компанията, след като през 2002 г. става председател на Надзорния ѝ съвет.
Неговият авторитарен стил на управление и жаждата за нови придобивания успяват да превърнат VW в автомобилна суперсила, която успява да изпревари по продажби дори японския конгломерат Toyota Motor Corp. и да се превърне в най-големия световен автопроизводител.
Перлата в "короната" на Пиех като ръководител е придобиването на марката Porsche през 2012 г. С тази покупка той успява да спечели семейната "битка", която води срещу своя братовчед Волфганг Порше.
Четири години по-рано Порше, който ръководи компанията за производство на спортни автомобили от Щутгарт, се опитва да придобие контролния пакет акции във Volkswagen с подобна оферта, но не успява.
"Най-голямото постижение на Фердинанд Пиех е това, че успя да изгради най-голямата и най-успешната автомобилна компания в света. И че успя да го постигне буквално "от нищото", разказва автомобилният историк Джон Волконовиц, който работи за VW като консултант през 90-те години на миналия век.
Общите корени на VW и Porsche идват от германския конструктор Ферниданд Порше, който е дядо на Фердинанд Пиех и през 30-те години на XX век разработва оригиналния проект за "народния автомобил" на Volkswagen по поръчка на управляващия тогава нацистки режим.
Фердинанд Пиех обаче разширява фокуса на компанията във всички сегменти на пазара. В нейната гама влизат както луксозни марки, като Bentley и Bugatti, така и масовите Seat и Skoda. Към края на 2012 г. VW вече притежава контрол върху 12 марки, сред които са суперавтомобилите Lamborghini, камионите MAN и Scania и мотоциклетите Ducati.
Автомобилната мания на Пиех обаче понякога го подвежда и желанието му да произвежда възможно най-качествените модели води до огромни загуби за комапанията. Пазарният провал на луксозния седан Phaeton, суперавтомобилът Bugatti Veyron и хечбекът Audi A2 са страхотни автомобили, които обаче така и не успяват да покрият разходите за своето производство.
Според анализатора Макс Уорбъртън от Sanford C. Bernstein & Co. това са три от 10-те най-големи провала в автомобилната история.
Но въпреки това Пиех се радва на култов статус сред своите служители, докато е начело на компанията. Той не се колебае да уволнява висши мениджъри, когато счита, че не вършат достатъчно добре своята работа.
Първият случай, в който управителният съвет не се съобразява с неговата воля, е през април 2015 г., когато решава да удължи договора на изпълнителния директор Мартин Винтеркорн, въпреки съпротивата на Пиех. Самият Пиех подава своята оставка още в същия месец.
"Ако искам да постигна нещо, аз атакувам проблема директно и не се съобразявам с това, което се случва около мен. Хармонията не е сред моите приоритети", разказва той в своята автобиография, издадена през 2002 г.
За съжаление, скандалът Дизелгейт, в който компанията бе обвинена в нарушаване на екологичните стандарти и манипулация на данните за вредните емисии на дизеловите си двигатели, хвърли сянка върху "ерата Пиех" и то в самия ѝ край. Фердинанд Пиех твърди, че е предупредил част от висшия мениджмънт за своите съмнения, свързани с възможни злоупотреби, но сигналите му не са били взети предвид.
Твърденията му обаче бяха опровергани от неговия братовчед Волфганг Порше и от други директори в компанията.
"Дизелгейт бе последният акорд в кариерата на Пиех, който обаче остави сериозно петно върху нея. Именно поради факта, че той беше изключително авторитарен ръководител, повечето хора смятат, че той няма как да не е знаел за проблемите", казва Джон Волконовиц.
Фердинанд Карл Пиех е роден на 17 април 1937 г. във Виена. Баща му Антон е адвокат, а майка му Луиза е дъщеря на Фердинанд Порше. Фердинанд Пиех има двама братя и една сестра.
След като завършва училището Lyceum Alpinum Zuoz в близост до Сейнт Мориц през 1958 г., той следва инженерни науки в Швейцарския федерален технологичен институт в Цюрих. През 1963 г. започва работа при своя чичо Фери Порше в Щутгарт, където впоследствие става и технически ръководител.
Пиех се присъединява към екипа на Фолксваген през 1972 г., когато започва работа в дъщерната компания Audi. Той напуска Porsche, след като семейството решава да се откаже от активната си управленска роля в производителя на спортни автомобили от Щутгарт.
По време на престоя си в Audi той е един от хората, които подкрепят разработката на култовата система за 4x4 задвижване, известна като "quattro". Именно тя носи легендарния статус на марката сред автомобилните ентусиасти и ѝ помага да изпревари Mercedes-Benz по продажби в луксозния сегмент през 2011 г.
Фердинанд Пиех може да се похвали с много наследници. Той има пет деца от първата си съпруга Корина фон Планта и две деца от връзката си с Марлене Порше, която е бивша съпруга на неговия братовчед Герхард Порше. От брака си с Урсула Пиех Фердинанд има три деца, а освен тях официално е припознал и две други свои извънбрачни рожби.