Корковата индустрия се прицели в бутилките за уиски
Португалската компания Corticeira Amorim SA, която е най-големият производител на коркови продукти в света, търси начини да излезе извън рамките на пазара на вино и да увеличи продажбите си на тапи за алкохолни напитки, тъй като консумиращите уиски, джин и коняк, предпочитат все повече различни от обикновените капачки.
Пазарът на алкохолни напитки “е сферата, в която отчитаме най-голям ръст тази година,” заявява пред Bloomberg главният изпълнителен директор на компанията Антонио Аморим.
Основаната през 1870 г. Amorim вече произвежда капсулирани коркови тапи за луксозни марки коняк, джин, водка, текила и дори за крафт бира. Коркът на Amorim също така се използва за тапа на струващото 132 000 долара уиски Dalmore Trinitas 64, което е едно от най-скъпите в света.
Стратегията на компанията е да разшири делът си в този сегмент, тъй като потребителите търсят продукти, които създават усещане за лукс, а коркът е считан за по-устойчив и природосъобразен материал.
Корковите тапи се използват в над две трети от 20-те млрд. бутилки вино, произвеждани всяка година по света. В същото време те се използва в едва 1 млрд. от 40-те млрд. бутилки алкохолни напитки, които се продават годишно в световен мащаб, казват от Amorim.
Corticeira Amorim продава около 350 млн. коркови тапи на пазара на алкохолни напитки, в сравнение с 5.5 млрд. долара в сектора на вина.
“Пазарът на алкохолни напитки е много по-голям от този на вино, защото говорим за всякакви видове алкохол,” казва Аморим.
Corticeira Amorim е готова и на придобивания, ако успее да намери подходящите компании, които да й помогнат да увеличи дела си на алкохолния пазар. По-рано през годината компанията придоби останалите 30% в шведската Elfverson & Co AB, които досега не притежаваше. Elfverson произвежда тапи за алкохолни напитки.
Аморим очаква приходите на компанията за 2020 г. да намалеят с 6% на годишна база, до около 735 млн. евро, вследствие на падащите продажби на вино и шампанско в ресторантите, хотелите и други заведения заради ограниченията около коронавируса. Корковите тапи допринасят с около 70% към годишните продажби на компанията.
За 2021 г. Corticeira Amorim очаква продажбите да нараснат с 6% - 7%, до около 780 млн. евро, вследствие на нарасналото търсене на вина и алкохолни напитки. Ако условията се подобрят, компанията може да възобнови изплащането на извънреден дивидент през следващата година, което беше спряно тази година заради пандемията.
Допълнителен ръст в продажбите може да има и от други продукти, вариращи от подови настилки за детски площадки до коркови материали, използвани в автомобилната индустрия, високоскоростните влакове и дори в космическите совалки, заяви Аморим.
“Когато става въпрос за новите приложения на корка, ограничението е само в нашето въображение,” допълва той.