Повече от половината от предприятията у нас разполагат със собствен уебсайт
През 2020 г. 95.5% от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица имат достъп до интернет, а при големите предприятия с 250 и повече заети лица относителният дял е 100.0%, сочат данни на Националния статистически институт. С фиксирана интернет връзка разполагат 86.1% от предприятията, като при 78.6% договорната максимална скорост за сваляне на данни е по-висока от 30 Mbps. Повече от половината предприятия с 250 и повече заети лица (51.7%) разполагат със скорост за сваляне на данни по-висока от 100 Mbps.
През 2020 г. 52.9% от предприятията предоставят на служителите си преносими устройства, които разполагат с мобилна интернет връзка, осъществявана чрез мобилните телефонни мрежи, което е с 6.5 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.
Относителният дял на заетите лица в предприятията, които разполагат с достъп до интернет, е 33.7%, а 14.3% използват преносими устройства с мобилна интернет връзка за служебни цели.
Използване на уебсайт
През 2020 г. 52.0% от предприятията разполагат със собствен уебсайт, като най-голям е техният дял при фирмите от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (84.4%), а най-малък - в сектор „Транспорт, складиране и пощи“ - 40.7% (фиг. 2).
На своя уебсайт предприятията основно предоставят следните функционалности:
• информация за предлаганите стоки или услуги - 78.4% ;
• връзка или препратка към профила си в социална медия - 35.9%;
• възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки и услуги - 24.3%;
• проследяване или проверка на статуса на направените поръчки - 14.2%.
Относителният дял на предприятията, които предлагат чат услуга, при която служител отговаря на въпросите на клиенти, е 9.9%, а на тези, при които виртуален събеседник (чатбот) или виртуален асистент отговаря на клиентите, е 1.9%.
Използване на компютърни услуги в облак (cloud computing)
През 2020 г. 10.9% от предприятията използват платени компютърни услуги в облак, за да оптимизират бизнес процесите си, като основни потребители са големите предприятия с повече от 250 заети лица (39.3%). Основните цели, за които предприятията използват облачните решения, са:
• електронна поща - 72.0% ;
• съхранение на файлове - 68.2%;
• офис софтуер - 58.5%.
Анализ на „големи данни“ (big data)
Терминът „големи данни“ се отнася за големи количества от различни видове данни, произведени с висока скорост от голям брой различни източници. През предходната 2019 г. 6.3% от предприятията извършват анализ на „големи данни“, като при големите предприятия с 250 и повече заети лица относителният дял е 21.4%. Източниците на „големи данни“, които използват предприятията, са:
• данни за географското местоположение от преносими устройства - 64.4% ;
• данни, генерирани от социални медии - 39.2%;
• данни от интелигентни (смарт) устройства или датчици - 31.6%.
ИКТ специалисти
През 2020 г. 15.9% от предприятията имат заети лица, чиято основна работа е да разработват, управляват или поддържат ИКТ системи или софтуерни приложения. Най-висок е относителният им дял сред предприятията от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (67.2%), а най-нисък - в сектори „Строителство“ и „Хотелиерство и ресторантьорство“ - 9.3% (табл. 3). През предходната 2019 г. 8.7% от предприятията са наели или са се опитали да наемат ИКТ специалисти, като 3.1% са изпитали трудности при намирането на подходящи кадри.
Интернет на вещите (Internet of Things)
Интернет на вещите се отнася до взаимносвързани устройства, наричани още интелигентни или смарт устройства, които събират и обменят данни помежду си и могат да бъдат наблюдавани или контролирани дистанционно по интернет. През 2020 г. 12.3% от предприятията използват различни видове взаимносвързани устройства или системи с цел оптимизация на бизнеса
Електронна търговия
Електронната търговия представлява покупка или продажба на стоки и услуги по интернет и може да бъде осъществена чрез уебсайт, уебприложение или чрез автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI).
През предходната 2019 г. 10.9% от предприятията продават стоки и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 6.1% от общия им оборот. Относителният дял на тези, които осъществяват уебпродажби чрез собствен уебсайт или приложение, е 7.6%, а на тези, използващи електронни пазари за търговия със стоки и услуги по интернет - 4.7%. Електронни продажби чрез съобщения от тип EDI извършват 1.9% от предприятията.
За последния петгодишен период най-голямо увеличение на относителния дял на предприятията, които продават онлайн, се наблюдава при големите предприятия с 250 и повече заети лица (с 5.3 процентни пункта), следвани от средните предприятия с 50 - 249 заети лица - с 5.0 процентни пункта.