Как професионално да кажете „Нямам време за това“ на работа?
Да се научиш как да поставяш граници и приоритети в работата е умение, което всеки трябва да притежава.
За съжаление, често универсална истина за кариерата е, че ще ви бъде дадена работа, която не искате да вършите.
Понякога това са досадни задачи, които просто трябва да изпълните, за да преминете през проект. Но когато ви бъде дадена задача извън длъжностната ви характеристика или натоварена работа, която наистина няма значение, може би е време да поставите граница.
И така, как тактично да кажете „Нямам време за това?“
Изисква се истинско умение, за да поставите граница и грациозно да откажете, особено когато задачата идва от шефа ви или от по-високо ниво. Но е по-лошо да мълчиш, да се претоварваш с отговорности и да попаднеш в капана на бърнаута.
Първо, трябва да знаете кога да се отдръпнете
Понякога, когато началник попита „Можеш ли да направиш това?“, чуваме: „Трябва да направите това“. Но ако шефът ви е разумен, обикновено има място да предложите обратна връзка. Да се научиш да съгласуваш техните приоритети с вашите собствени е част от работата.
А понякога шефът ви може да не осъзнава, че начинът, по който формулира искането си за „до края на деня“, може да ви накара да работите цяла нощ.
Много хора в началото на кариерата си казват „да“ на всичко, което шефът поиска, смятайки, че така ще израснат в кариерата си. Но по-късно ще разберат, че като казват „да“ на всичко, просто се категоризират като „някой, който просто ще свърши много работа“.
Друг често срещан сценарий, с който се сблъскват професионалистите, е молбата да се изпълняват задачи, които не съответстват на личните им цели. Човек може да има време да ги направи, но не и волята. Това е една от най-трудните притеснения за преодоляване ― особено когато знае, че те не са полезни за екипа, но ръководството не го осъзнава.
Да кажеш на колега „Нямам време за това“ е по-лесно
Тъй като сте равни с колегите си, обикновено е по-лесно да зададете учтиви граници за тях, отколкото да го направите с вашия мениджър.
Когато знаете, че нямате време за задача, която колега ви моли да изпълните, можете просто директно да кажете „Съжалявам, не мога да помогна с това в момента“ и да преговаряте, за да я завършите по-късно или с различен обхват, или я насочите към друг колега, който би могъл да помогне.
Да кажете „не“ на шефа си е по-добре, когато имате решение
Най-голямата грешка, която хората правят, когато са затрупани със задачи от шефовете си, е просто да казват „Нямам време за това“ и да нямат решение.
Това тогава ще излезете като оплакване. Това не е ваш колега и се налага друг подход. С мениджър може да се наложи да формулирате заявката си във въпрос, като например „Можем ли да се срещнем, за да можете да ми обясните на кое е най-добре да дам приоритет?“
Признайте, че вашият шеф може да има свои собствени изисквания, които да изпълнява и може да няма представа, че вашата молба, всъщност, е вашата точка на пречупване. За да представите това, което наистина заслужава вашето внимание, проследете колко време ви отнема да изпълните определени задачи за седмица или две.
По този начин, когато попитате шефа си дали е възможно да пренасочите отговорностите си другаде, имате данни, които да ви подкрепят.
Когато има разногласия между вас и вашия шеф за това с какво трябва да се справите, може да опитате да кажете нещо от рода на: „Имам различно разбиране за това какъв е моят приоритет – ако не сме в съответствие, може би трябва да поговорим.” Ако не срещнете подкрепа обаче, помислете дали това е мястото, на което искате да работите – без цели и с хаотични задачи, всяка от които е важна.