Двуфюзелажният реактивен самолет, който трябва да изведе ракетен самолет на Virgin Galactic с тричленен екипаж от Италия в небето на Ню Мексико, е на пистата в очакване на първия полет на компанията с платени клиенти до ръба на Космоса.

Двама полковници от италианските военновъздушни сили и един аерокосмически инженер от Националния съвет за научни изследвания на Италия се присъединят към своя инструктор от Virgin Galactic и двамата пилоти на космическия самолет за суборбиталното пътуване, което се очакваше да изведе екипажа на 80 км над пустинята.

Полетът бележи решителен момент за Virgin Galactic Holding Inc, предприятието за космически туризъм, основано от британския милиардер Ричард Брансън през 2004 г., тъй като той е своеобразно прерязване на лентата на работеща търговска услуга след няколко години, изпълнени с неуспехи в развитието, посочва Reuters.

Създадена от българин компания започна изследвания на лекарства в КосмосаVarda Space Industries на Делян Аспарухов изстреля първата си орбитална развойна капсула в понеделник


Едновременно с това той нарежда Virgin до Blue Origin на Джеф Безос и SpaceX на Илон Мъск в зараждащия се пазар, насочен към богати клиенти, готови да платят огромни суми, за да изпитат вълнението от свръхзвуковата скорост на ракетата, микрогравитацията и зрелището на земните извивки, погледнати от Космоса.

Мисията на летящия по-късно днес (29.06.2023) италиански екип обаче е обявена като научна, като тримата мъже планират да съберат биометрични данни, да измерят когнитивните си способности и да запишат как се смесват определени течности и твърди вещества в условията на микрогравитация.

За полковника от италианските военновъздушни сили Валтер Виладей, определен за командир, полетът на борда на космическия самолет, наречен VSS Unity, е също така част от обучението му за астронавт за бъдеща мисия до Международната космическа станция.

Към него в четвъртък се присъединяват двама негови колеги - подполковникът от ВВС на Италия Анджело Ландолфи, лекар и бордови хирург, и Панталеоне Карлучи, член на изследователския съвет, изпълняващ функциите на бордови инженер и специалист по полезния товар.

Вечеря на ръба на Космоса? Резервациите са отворени, местата свършват бързоМестата за първите полети от края на 2024 г. до средата на 2025 г. вече са изчерпани


Екипажът се допълва от техния инструктор от Virgin Galactic Колин Бенет, водещ "инструктор на астронавти" на компанията, и двамата пилоти на Unity - Майкъл Масучи и Никола Печиле.

Ракетата-самолет трябва да се издигне към Космоса след 18 ч. Източноевропейско време прикрепена към долната част на транспортния самолет VMS Eve от космодрума Spaceport America в Ню Мексико.

Unity е проектиран да се отдели от двуфюзелажния си кораб-майка на височина около 15,24 км почти вертикално с около три пъти по-висока скорост от тази на звука към Космоса, достигайки около 80-90 км.

Във връхната точка на полета екипажът ще прекара няколко минути в безтегловност с изключен двигател, преди корабът да премине в режим на влизане в атмосферата и да се спусне обратно към космодрума за кацане на пистата. Целият полет, от излитането до кацането, трябва да отнеме не повече от 90 минути.

Космическата компания Virgin Orbit на Ричард Брансън фалираМиналата седмица тя обяви съкращаването на около 85% от своите 750 служители


Развиващ се бизнес модел

Полетът се осъществява две години след като самият Брансън се качи заедно с петима други служители на Virgin Galactic за първия тестов полет на Unity с пълен екипаж през юли 2021 г. По онова време компанията планираше редовните търговски услуги да започнат през 2022 г. след допълнителни тестови полети.

Но завършването на тестовата програма отне повече време от предвиденото, след като федералните регулатори приземиха проекта за 11 седмици, докато компанията беше разследвана за отклонение от определеното ѝ въздушно пространство при издигането по време на полета през юли 2021 г., припомня Reuters. Затова и последният изпитателен полет с екипаж е проведен без особени фанфари преди пет седмици. Ако всичко мине гладко сега, Unity ще полети отново в началото на август, а след това ще има ежемесечни полети, посочват от компанията.

Първият космически хотел ще приема „галактически стопаджии” от 2026 г.Orbital Assembly Corporation – клифорнийски стартъп, обяви, че започва изграждането на първия космически хотел


Virgin Galactic вече е получила резервации от около 800 клиенти, като таксата за едно място е от 250 000 до 450 000 долара, и възнамерява в крайна сметка да изгради достатъчно голям флот, за да извършва 400 полета годишно.

Но установяването на солидна репутация по отношение на безопасността е от решаващо значение. По-ранният прототип на ракетния самолет на Virgin Galactic се разби по време на тестов полет над калифорнийската пустиня Мохаве през 2014 г., при което загина един пилот, а друг пострада сериозно. От пътниците се изисква да подпишат преди полета декларация за отказ от отговорност, в която признават рисковете и липсата на държавна регулация на космическия туризъм.

Колко високо се издига човек, за да преживее наистина космически полет, също може да бъде фактор в уравнението. Джеф Безос, чиято компания за космически туризъм Blue Origin вече е извършила няколко комерсиални полета с пътници, например смята, че Virgin не успява да покрие критериите.