Панама е в средата на дъждовния си сезон, но преживява един от най-сухите си периоди в историята.

Липсата на обилни валежи води понижава нивото на водата в Панамския канал и затруднява работата на критичната международна транспортна артерия.

Властите на канала вече са наложили ограничения за теглото на корабите и дневния трафик, а срокът им беше удължен за поне още 10 месеца, съобщава CNN.

Това е критичен период, тъй като трафикът в канала винаги се увеличава в навечерието на Коледа.

"Наближаваме декември, идват празници и всички стоки за Коледа започват да се доставят сега", обяснява заместник-администраторът на канала Иля Еспино пред Reuters.

Въпреки че прякото въздействие върху производители, търговци и потребители засега изглежда минимално, заплахата за по-сериозни сътресения се увеличава с всеки изминал ден.

Независимо дали е предизвикано от климата, времето, геополитиката или друго непредвидено обстоятелство, всяко увеличаване на морските задръствания може да означава проблеми за глобалните мрежи за доставки, които работят много по-гладко след пандемията.

"Около 80% от стоките в търговията ни се превозват с плавателни съдове по вода", обяснява Джанел Грифит, ръководител на логистиката в Северна Америка в компанията за застрахователно брокерство и консултации по риска Marsh. "Ето защо сме загрижени, когато виждаме такива блокажи. И, да, това има глобални последици. Когато има блокиране в една част от веригата за доставки, то автоматично засяга и останалата.", допълва той.

Панамският канал и как сушата удря американската икономика40% от целия контейнерен трафик на САЩ преминава през него всяка година, а засушаването ограничава движението през него

Панамският канал разчита на вода от съседните сладководни езера. Системата от шлюзове използва огромни количества – най-малко 50 милиона галона, за да преведе всеки кораб през канала. Обикновено по това време на годината нивата на езерата се повишават. Тази пролет и лято обаче валежите в Панама са най-ниските от началото на века, казва Джон Дейвис, главен метеоролог в Everstream Analytics.

"Това не означава, че нивата на сладководните езера ще намалеят, но тук не виждаме значително подобрение, което да предстои, докато гледаме към следващия месец. А с оглед на това, че Ел Ниньо започва да се засилва и всички климатични модели показват, че ще продължи така до края на тази година и до началото на 2024 г., това е проблем в по-дългосрочен план.", допълва той.

Това може да доведе до още по-сухи условия в южната част на Централна Америка, включително Панама.

"Никога не знаем какви ще са мащабите на смущенията и до колко ще се задръсти веригата за доставки; със сигурност изглежда, че вървим в посока на увеличаване на проблемите", казва Дейвис.

Недостигът на вода е глобална заплаха. Кои сектори са в нестабилната лодка?Големите азиатски икономики като Индия и Китай ще бъдат най-засегнати

Общото време за изчакване в Панамския канал нараства.

Според Everstream Analytics ограниченията не са се отразили значително на контейнеровозите, които са били приоритизирани. В средата на август в двата края на канала са чакали около 135 кораба, в сравнение с 29 предишния месец, отбелязва Everstream, като добавя, че чакащите кораби обикновено са газовози или кораби за насипни товари.

Въпреки това броят на корабите, чакащи пет или повече дни, продължава да расте, което допълнително засилва затрудненията, които ще започнат да оказват влияние върху надеждността на услугите и ще доведат до забавяне на доставките в САЩ и Европа, според Everstream.

"Повечето океански превозвачи трябваше да намалят натоварването на корабите си, но досега това не се е отразило значително на графиците и цените на превозите", коментират от Everstream Analytics пред CNN.

"Въпреки това, ако контейнерните линии са принудени да товарят по-малко контейнери, може да се появят проблеми за американските компании, които се опитват да попълнят запасите си преди празничния сезон в края на годината, за всичко – от коледни украси до мебели и играчки."

Кои държави ще платят солената сметка за климатичните промениФинансирането на борбата с изменението на климата се отнася до средства, които богатите страни плащат, за да помогнат на по-бедните да намалят емисиите на CO2

По-рано този месец Националната федерация на търговците на дребно в САЩ заяви пред CNN, че нейните членове не са съобщили за някакви въздействия от сушата, но работят с партньорите по веригата за доставки, за да намалят евентуален риск от закъсненията.

Ако това се беше случило преди локдауна заради пандемията и драстичните промени в моделите на потребителските разходи, които объркаха веригите за доставки, историята можеше да бъде различна, отбелязва CNN.

Освен това, тъй като моделите на поръчване се изместиха от „точно навреме“ към „за всеки случай“, складовете се напълниха с продукти и тези нива на запаси са достатъчно високи, тъй като потребителите харчат по-малко за вещи и повече за нематериални неща като билети за концертите на Тейлър Суифт например, допълват експертите.

С всяко забавяне се увеличават пречките за всички по веригата, но много компании са предприели стъпки като пренасочване, за да намалят рисковете, обяснява Камала Раман, вицепрезидент и ръководител на екип в отдел "Логистика, изпълнение на поръчки и мрежов дизайн" на Gartner. "Винаги ще има рискове. Ако искате да сте устойчиви, трябва да имат план Б.", съветва тя.

Рейн пресъхва. Германската икономика търси алтернативи Реката с дължина 1230 км е търговска артерия за 80% от вътрешните превози на стоки в Германия

Възможно е вносителите на дребно да са "уплашени" от тези събития, казва Питър Санд, главен анализатор в Xeneta, компания за маркетингови анализи на океански и въздушни превози. "Ясно е, че те поддържат запаси, които са съобразени с нивото на търсене в момента", добавя той.

Тъй като американската икономика, пазарът на труда и потребителските разходи остават устойчиви, има вероятност търсенето да се повиши, което може да доведе до ситуация, в която забавянията в доставките означават по-малко разнообразен избор на продукти или, по-лошо, празни рафтове, каза експертът. "Тук има риск и всички алтернативи са свързани с цена и по-дълго време, за което стоките стигат от мястото на произход до крайната дестинация", допълва Санд.

Маршрутът на Панамския канал е изграден през 1914 г. и е един от най-големите и сложни инженерни проекти, предприемани някога. Той спестява на корабите дългото и опасно пътуване около Южна Америка и от откриването му досега през него са преминали около 900 000 плавателни съда.

Операторите на Панамския канал се опасяват, че корабните компании ще започнат да избират алтернативни маршрути, ако ограниченията заради сушата продължат да причиняват смущения във веригата на доставки.

Една от алтернативите е Магелановият проток – естествен проход в края на Южна Америка между континента и архипелага Огнена земя, допълва Euronews.