Защо вадим лаптопа и телефона от багажа си при проверките на летището?
Проверката за сигурност на летището е един от най-неприятните и стресиращи моменти за пътниците.
Опашката се движи монотонно и забавя всичко. Строгите служители ви гледат изпитателно, а накрая се сблъсквате с капризната молба: "Моля, извадете лаптопите от чантите".
Но какво общо има вашият лаптоп със сигурността, пита CNN и дава отговор на този въпрос.
Денят, който промени завинаги пътуването със самолет е 11 септември 2001 г.
Преди най-черната дата в новата история на САЩ можеше да преминете проверката за сигурност с ръчна чанта, пълна с всичко необходимо за ваканцията, включително нож с четирисантиметрово острие. Всъщност така нападателите от 11 септември внасят оръжията си на борда.
След атентатите в Америка, процесите на проверка в цял свят се променят за една нощ. В САЩ частните изпълнители на охранителни услуги, на които се плаща минимална заплата, са заменени от федерална програма с висококвалифициран персонал по сигурността. Всичко, което може да се счита за оръжие, е конфискувано на момента.
Изведнъж от пътниците се изисква да свалят обувките, коланите и връхните си дрехи, да извадят телефоните, лаптопите, течностите и всичко друго, което може да се използва като част от самоделно взривно устройство.
Това продължи няколко години. В крайна сметка бяха разработени по-усъвършенствани методи за проверка, които ефективно идентифицират определени заплахи.
Днес в някои държави не се изисква да сваляте обувките си при преминаване през проверката за сигурност.
Тогава защо все още трябва да изваждате лаптопа си?
Машината, през която преминават чантите и устройствата ви, е рентген.
Основната причина, поради която трябва да извадите лаптопа от чантата си, е, че батерията и другите механични компоненти са твърде плътни, за да могат рентгеновите лъчи да проникнат ефективно – особено ако сканиращата система е стара.
Същото важи и за захранващите кабели и други устройства като таблети и фотоапарати.
Когато тези предмети са в чантата ви, служителите по сигурността не могат да използват сканираното изображение, за да определят дали е налице риск. Те трябва да маркират чантата за физическо претърсване, което забавя всичко. По-лесно е, ако всички устройства бъдат отстранени на първо място.
Лаптопът в чантата може да скрие от погледа и други предмети, които могат да бъдат опасни. Отделното му сканиране разкрива вътрешните му компоненти на екрана. В някои случаи може да бъдете помолени да го включите, за да докажете, че това е действително работещ компютър.
С по-новите технологии за сканиране служителите по сигурността могат да прегледат чантата от няколко ъгъла, за да разберат дали нещо е прикрито или е направено да изглежда като друго. На някои летища са регистрирани опити за смесване на части от оръжия с други компоненти, за да се премине проверката на ръчния багаж.
Някои летища са модернизирали 3D сканирането, което позволява на пътниците да преминат с чантите си през проверката, без да се налага да изваждат лаптопите си. Ако не ви помолят за това, вероятно се използва една от тези по-скъпи системи.
Въпреки това усъвършенстването на технологията няма да премахне забавянето от проверките. Причината, поради която това е основен проблем, е скоростта, с която служителите сканират изображенията (което диктува скоростта на конвейера).
Проверката за сигурност на летището включва и самите пътници.
Високата рамка, през която минавате, е метален детектор. Целта му е да открие оръжия или други незаконни предмети, които може да са скрити под дрехите ви. Металдетекторите използват нейонизиращо лъчение, което означава, че не излъчват рентгенови лъчи.
По-големите скенери за тяло са вид рентгенов апарат. Те могат да бъдат активни или пасивни, или комбинация от двете.
Пасивните скенери откриват естествената радиация, излъчвана от тялото ви и всички предмети, които може да са скрити. Активните скенери излъчват нискоенергийно лъчение, за да създадат сканиране на тялото ви, което след това може да бъде анализирано.
Видът на машината, през която ще преминете, зависи от това в коя част на света се намирате. Например един вид активен скенер за тяло, който излъчва рентгенови лъчи по така наречената "технология на обратното разсейване", някога е бил широко използван в САЩ, но вече не се прилага. Той е забранен в Австралия и Европейския съюз, където се използва само нейонизираща технология.
Друг вид скенер излъчва милиметрови вълни с по-ниска енергия вместо рентгенови лъчи, за да изобрази пътника. Честотите на милиметровите вълни се считат за нейонизиращо лъчение.
Напоследък изкуственият интелект сякаш е навсякъде около нас и летищата не правят изключение. Напредъкът в системите с изкуствен интелект може да промени бъдещето на сигурността на летищата.
Засега от проверяващите служители се изисква да идентифицират потенциалните заплахи в сканираните изображения. Какво би станало обаче, ако един усъвършенстван изкуствен интелект бъде обучен да прави това, като използва база данни от изображения? Той би се справил за части от секундата.
На някои летища вече се използват скенери за компютърна томография, които създават 3D изображения с висока разделителна способност. В бъдеще тази технология може да бъде усъвършенствана от изкуствения интелект, за да открива заплахите много по-бързо.
Хипотетично, компютърната томография би могла да се използва както за хора, така и за багаж. Може ли това да позволи на пътниците да преминават през скенер за тяло, докато носят багажа си в ръка? Възможно е. Дотогава обаче ще трябва да тръгвате навреме за летището и да бъдете търпеливи на опашките.