Норвежка компания създава първия в света контейнеровоз, задвижван с амоняк
Yara Clean Ammonia, NorthSea Container Line и Yara International обединяват усилията си, за да създадат първия в света контейнеровоз, който ще използва чист амоняк като гориво. Очаква се Yara Eyde да оперира между Норвегия и Германия и да бъде първият морски маршрут до континента без никакви емисии, обявяват на сайта си от Yara International.
"Светът е в разгара на климатична криза и сега всички добри сили трябва да се обединят, за да се намалят бързо емисиите. Щастливи сме, че можем да си сътрудничим с различни сектори и да покажем, че е възможно решително намаляване. Зеленото пътешествие започна с Yara Birkeland, първия в света самоуправляващ се електрически контейнеровоз, а сега го продължаваме с Yara Eyde, който ще бъде първия в света контейнеровоз, задвижван от чист амоняк", казва Свейн Торе Холсетер, главен изпълнителен директор на Yara International.
Първият напълно екологичен морски маршрут до Европа
Yara Eyde е оптимизиран за търговския коридор между Норвегия и Европа и ще оперира между Осло, Бревик, Хамбург и Бремерхафен. От 2026 г. норвежките компании ще могат да изнасят продуктите си без никакви емисии, като търговските стоки към Норвегия ще влизат по същия начин.
Автономни и електрически – новото поколение лодки е тукТехнологията за самоуправление навлиза много по-бързо на вода, отколкото по пътищата
"Виждаме, че има все по-голямо търсене от страна на собствениците на продукти за намаляване на емисиите. Корабът предлага конкурентна логистика без емисии на всички собственици на товари в района на Ослофиорд и Гренландия", казва Бенте Хетланд от North Sea Container Line.
Стратегията на Yara International
Благодарение на утвърдената си позиция на най-голямата компания за амоняк в света с икономии от мащаба в производството, терминалите и корабите за амоняк, Yara има уникалната възможност да увеличи мащаба си в тези бизнес области, като участва в разработването на нови пазарни сегменти. Най-важният от тях е свързан именно с корабоплаването.
"Yara избра да участва в този проект, за да покаже, че този сегмент може да създаде допълнителен растеж за амоняка в краткосрочен план. Yara ще допринесе за развитието на този нов пазар, но стратегически ще използваме средствата си за развитие на производствения и логистичния сегмент и няма да даваме приоритет на собствеността в кораби", казва Магнус Крог Анкарстранд, ръководител на Yara Clean Ammonia.
Безопасна мрежа за бункероване на чист амоняк
Белият водород може да спаси света. Учени са на крачка от огромно находищеБелият водород, наричан още
Yara Clean Ammonia ще доставя на Yara Eyde амоняк, който се произвежда без изкопаеми горива или почти без въглеродни емисии. Заедно с Azane Fuel Solutions компанията разработва мрежа за съхранение и бункероване, за да се осигури достъп до чист амоняк в норвежките и евентуално скандинавските пристанища. Мрежата за бункероване може да допринесе и за постигането на целта на Норвегия за намаляване на емисиите от офшорния сектор.
"Ще имаме най-високи стандарти за безопасност и качество и ще се възползваме от богатия опит на Yara с амоняка. Той ще гарантира, че производството, съхранението и бункероването на чист амоняк ще се извършва без отрицателно въздействие върху екипажа или околната среда", казва Магнус Крог Анкарстранд.
Чистият амоняк намалява емисиите на океанските кораби
Морският транспорт причинява 2% от световните емисии на CO2 . През 2022 г. това количество възлиза на 706 милиона тона в световен мащаб, а чистият амоняк ще спомогне за намаляване на този отпечатък, така че стоките да могат да се транспортират по целия свят без емисии.
"Амонякът като гориво не замърсява околната среда. Когато произвеждаме амоняк от възобновяема енергия или с природен газ, при който до 95% от емисиите на CO2 се улавят и съхраняват постоянно, чистият амоняк бързо ще се превърне в добро решение за намаляване на въглеродните емисии в морския сектор. Yara Eyde ще демонстрира зрелостта на амоняка като морско гориво", категоричен е Анкерстранд.
По-бързо и по-далеч: Ядрено-термичен двигател приближава човека до Марс Целта на NASA е до 2027 г. да бъде направена демонстрация на ядрен космически кораб
Торовете, произвеждани от друго подразделение на компанията - Yara Porsgrunn, допринасят за осигуряването на храна за 48 милиона души по света. Продукцията съставлява 3% от износа на Стария континент и сега тя ще се транспортира без емисии.
"Като пряко продължение на зелената логистика с Yara Birkeland, корабът Yara Eyde, задвижван от амоняк, ще разшири веригата за създаване на стойност с нулеви емисии от Бревик до пристанищата на континента. С беземисионното морско пътуване от Бревик до Европа, Yara намалява емисиите от обхват 3 (непреките емисии, които възникват във веригата на стойността на дадена организация) с 11 000 тона CO2 годишно", казва Свейн Торе Холсетер, а Магнус Крог Анкарстранд добавя:
"Този уникален проект прави голяма крачка към вериги за доставки с нулеви емисии за Yara и показва, че амонякът ще може да осигури рентабилен и екологичен морски транспорт."
За да реализират първия в света контейнеровоз, задвижван с амоняк, Yara Clean Ammonia и NorthSea Container Line създават съвместно предприятие - NCL Oslofjord, което ще експлоатира линията. След създаването си съвместното предприятие има за цел да се превърне в първия в света оператор, който се фокусира изключително върху контейнеровози, задвижвани с амоняк.