Далеч от зорките очи на бреговата охрана, във водите на Шотландия има все по-голям брой офшорни вятърни паркове, заедно с нефтените и газови платформи, а работата по тази отдалечена инфраструктура носи много рискове, разказва в свой материал CNN.

Злополуките са твърде чести и често смъртоносни, казва Сам Мейол, моряк и бивш военоморски офицер. Доклад от 2023 г. на отдела за разследване на морски произшествия на Обединеното кралство показва, че 40% от морските инциденти с човек зад борда са фатални.

„Много от технологиите, използвани в морето сега, са същите, които са били там през последните 40 или 50 години“, казва Мейол.

Обръщайки се към изкуствения интелект и интелигентните технологии за подпомагане на морската безопасност, неговата компания Zelim работи върху три животоспасяващи технологии – включително автономна, безпилотна спасителна лодка, наречена Guardian.

С електрически суперяхти за $10 милиона богатите опазват околната средаБившият шампион във Формула 1 Нико Розберг наскоро се повози на една от тях и даде вътрешен поглед към луксозната играчка


Шотландският стартъп, който Майол основава през 2017 г., когато е само на 22 години, сега работи с бреговата охрана на САЩ и няколко офшорни енергийни компании, за да усъвършенства своите технологии, които се надява да направят спасяването по-бързо за жертвите и по-безопасно за спасителите.

„Моряците вече не трябва да излагат живота си на опасност, за да спасяват хора“, казва той. „Вярваме, че можем да поставим нов стандарт за безопасност.“

Автономна спасителна лодка

Корабът Guardian включва AI система, разработена от Zelim, за откриване на жертви, както и конвейерна лента, наречена Swift, за изваждане на хора от водата. Лодката има двупосочна комуникация на борда, така че след като бъде спасена, жертвата може да говори с телемедицински екип, който предлага насоки за първа помощ, докато плавателният съд достигне по-голям кораб.

Вместо да замени спасителите, технологията е предназначена да премахне етичната дилема при трудни спасителни операции, казва Майол: „В много случаи по света се взема решение да не се стартират спасителни операции заради риска за спасителите.“

От Zelim казват, че тяхната система Swift може да помогне на хората да излязат от водата само за 30 секунди.

Автономни и електрически – новото поколение лодки е тукТехнологията за самоуправление навлиза много по-бързо на вода, отколкото по пътищата


„Guardian може да бъде използвана и от офшорни съоръжения, където персоналът често е оскъден и невинаги има време да се обадите на службите за спешна помощ. Заради това много инциденти се случват на часове разстояние от спасителните лодки“, казва Майол. „Около 80% от смъртните случаи се случват през първите 30 минути, така че е изключително важно да имате способността да си помогнете сами, когато сте в морето“.

Swift спасява

Guardian все още е в процес на разработка, но технологиите за откриване и конвейерната лента на Zelim вече се тестват.

Още през 2017 г. екипът започва с основите: откриване на хора в бурни води и сурови метеорологични условия.

„Да се намери човек във водата е изключително трудно“, казва Майол, добавяйки, че човешкото зрение е слабо, варира при отделните хора и, не на последно място, има различно качество „в началото на търсенето и след половин час.“

За да се пребори с този проблем, екипът му създава софтуерна програма, задвижвана от AI, която може да се приложи към дронове или системи за видеонаблюдение. Използвайки данни, предоставени от Бреговата охрана на САЩ, моделът за машинно обучение на Zelim се обучава на повече от пет милиона изображения на хора от реалния живот във водата и в момента открива жертви с 90% точност, казват от компанията.

Но забелязването на жертвите е само една част от търсенето и спасяването - бързото им изваждане от водата също е критично важно.

В студена вода шокът настъпва в рамките на три минути, което може да причини хипервентилация, ограничен кръвен поток и в крайна сметка хипотермия. Докладът на отдела за разследване на морски произшествия установява, че средно жертвите престават да реагират в рамките на 11 минути след съприкосновението със студена вода.

Затова и транспортната лента Swift на Zelim е адаптирана за бързото изваждане на хората от морската вода.

Традиционно хората се изваждат от водата с помощта на лебедка, което отнема около 10 минути, казва Лаура Тонярели, бивш армейски инженерен офицер, която се присъединява към Zelim през 2022 г. и наблюдава внедряването на технологията.

Swift прави това само за 30 секунди.

„Не става въпрос само за по-бързото стигане до мястото, не става въпрос само за по-бързото откриване на хората, но и за намаляване на физическите усилия в процеса на спасяване“, казва Тонярели. „Това премахва стигмата за необходимостта от определено ниво на сила или издръжливост за работа в морето и позволява длъжността спасител да бъде достъпна за всички.“

Конвейерната система Swift в момента е в процес на изпитания, включително с пристанищната администрация на „Милфорд Хейвън“, едно от най-големите енергийни пристанища в Обединеното кралство.

„Бяхме впечатлени от простотата на дизайна“, казва Гарет Филипс, ръководител на проекта, като добавя, че, тъй като е лесна за използване, съхранение и поддръжка, системата може да намери приложения в редица индустрии, включително пристанища и офшорни вятърни паркове.