От петък работниците на всички шведски пристанища ще отказват да разтоварват електромобили Tesla, шоурум пространствата и сервизите на компанията няма да бъдат почиствани, а електротехниците няма да поправят станциите за зареждане, тъй като трудовият спор в страната срещу производителя се разраства, пише Wired.

Това, което започна като стачка на механиците на Tesla, се разпространява в нещо, което шведските синдикати описват като екзистенциална битка между компанията на Илон Мъск и конвенциите, които според тях правят пазара на труда в страната справедлив и ефективен.

Конфликтът в Швеция е най-голямата синдикална акция, с която компанията се е сблъсквала по света.

Швеция няма закони, които определят условия на труд, като например минимална заплата. Тези правила се диктуват от колективни споразумения, определящи правата и задълженията на служителите. В продължение на пет години синдикатът на индустриалните работници IF Metall, който представлява и механиците на Tesla, се опитва да убеди компанията да подпише колективен трудов договор. След поредния отказ на Tesla, в края на октомври механиците решиха да започнат да стачкуват и призоваха и други шведски синдикати да се присъединят към тях.

Шведските пристанища заплашват да блокират влизането на Tesla в странатаTesla не успява да спазва шведските трудови правила, твърдят синдикатите

„Колективните споразумения формират гръбнака на шведския модел на пазара на труда“, казва Микаел Петерсон, ръководител на преговорите в синдиката на електротехниците, който планира да се присъедини към блокадата утре. „Борбата за шведския модел става още по-решаваща, когато включва толкова голяма компания като Tesla“, добавя той.

В момента преговорите с компанията са в застой, казва пред Wired говорителят на IF Metall Йеспер Петерсон. Tesla не е отговорила на исканията за коментар от изданието.

Някои синдикати, присъединили се към блокадата, разширяват действията си в опит да бъдат по-ефективни. От 7 ноември синдикалните членове, работещи на четири шведски пристанища, отказват да разтоварват електромобили Tesla. В петък блокадата ще обхване всички пристанища в Швеция.

„Не искаме да разтоварваме никакви електромобили на Tesla“, казва Джими Острьом, президент на клона на докерите на транспортния съюз на Швеция, който работи на пристанището Gävle. „Ще позволим на всички други коли да акостират, но тези на Tesla ще останат на корабите“, добавя той.

Острьом се надява Tesla да разбере колко важен е този въпрос не само за докерите, но и за всички работници в Швеция.

Синдикатът на работещите по поддръжката на сгради също ще се присъедини към блокадата на Tesla в петък в 12 ч. местно време, „просто защото профсъюзът на работниците в металургията ни помоли“, казва омбудсманът Торбьорн Йонсон, добавяйки, че синдикатът има около 50 членове които почистват локациите на Tesla. Ще бъдат засегнати четири шоурума и сервизни центъра — три в Стокхолм и един в Умео.

В Германия критикуват Tesla заради работното време и уплашени служителиИма и призиви за разследване на автомобилния производител

Три дни по-късно, на 20 ноември, синдикатът Seko, който представлява пощенските служители, ще спре да доставя писма, резервни части и други материали на Tesla в Швеция.

„Tesla се опитва да спечели конкурентни предимства, като дава на работниците по-ниски заплати и им предлага по-лоши условия, отколкото биха имали при колективен договор“, казва президентът на синдиката Габриела Лавекия в изявление. "Разбира се, това е напълно неприемливо."

Не е ясно какво въздействие ще имат стачката и блокадата върху операциите на Tesla в Швеция, която е петият по големина пазар на компанията в Европа. Местните шведски медии съобщават, че новопристигащите Tesla ще се разтоварват на датските пристанища и ще влизат през границата между двете страни.

Последният път, когато шведски синдикати се изправят срещу международна компания заради условията на труд, е през 1995 г. Тогава компанията за играчки Toys R Us също отказва да подпише колективен трудов договор, но след тримесечна мащабна стачка в крайна сметка го прави, посочва Wired.

Стефан Льовен, бивш министър-председател на страната, казва, че ще откаже да се качи на такси, ако колата е на Tesla.

„Би трябвало всяка компания да следва обичаите, които съществуват в страните, в които оперира, но изглежда, че Tesla е планирала да игнорира шведския модел на пазара на труда“, пише той във Facebook. „Засрами се, Tesla“, добавя бившият премиер.