По подобие на всяка година, в началото на 2024 всички се опитват да се ориентират в предстоящото в своята индустрия. Специалистите в застраховането не правят изключение. Затова и FinTech Magazine събира мненията на четирима лидери, представляващи компании от целия спектър на финансовите услуги.

Машинно обучение и изкуствен интелект

Ринеш Пател, глобален ръководител на отдел "Финансови услуги" в Snowflake

С въвеждането на повече машинно обучение и генеративен AI в индустрията, начинът, по който клиентите взаимодействат с доставчиците на услуги, се развива към по-видими ангажименти, а технологията действа като ко-пилот в тези преживявания.

Стартъп разработва нов модел за моментални обезщетения при бедствияRaincoat изплаща определена сума веднага, вместо да изисква доказателства за конкретни загуби


Например при потребителското банкиране и управлението на богатството ще видим продукти, задвижвани от AI, които ще използват естествен език и ще ориентират потребителите вместо човешките мениджър на активи.

Ще видим това и в застраховането - при подаването и обработката на искове; ускоряване на отговорите и разрешаването на казуси. Крайният вид употреба наистина се фокусира върху подобряването на това потребителско изживяване в подотраслите и финансовите услуги, за да се създаде по-голямо потребителско изживяване.

Още изкуствен интелект

Никол Карийо, управляващ директор, финансови услуги в Workday

Седем от всеки десет организации в света са песимистично настроени относно перспективите на застрахователния пазар или неподготвени да се справят с предстоящите смущения, сочат данни на IDC. Освен за повишаване на производителността, AI ще спомогне за успокояване на нервите и вдъхване на увереност, тъй като технологията ще стимулира създаването на все по-усъвършенствани застрахователни продукти, позволявайки на доставчиците да бъдат по-предсказуеми.

2023 – дигитализацията променя застахователната индустрия из основиДигиталната трансформация на сектора продължава с пълна пара и през тази година


По своята същност застрахователната индустрия е особено изложена на външни фактори като изменението на климата, заплахите за киберсигурността и развиващата се икономическа среда. AI ще предлага по-усъвършенствани препоръки за това как застрахователите да се подготвят и защитят срещу непредвидими събития като екстремни метеорологични условия или непланирани промени в полиците. Например моделите с AI могат да използват географски данни, температура и исторически тенденции, за да разработят прогнозен анализ на метеорологичните модели, Това, от своя страна, ще им позволи да правят конкретни препоръки за решения на клиента, като например разработване на тримесечна полица за застраховка срещу наводнения в очакване на сезона на ураганите в САЩ.

С усъвършенстването на моделите с изкуствен интелект и машинното обучение те ще могат по-точно да предвиждат промените и проактивно да предлагат препоръки за продукти и полици, които могат да подпомогнат както застрахователите, така и техните клиенти. Чрез използването на AI и машинно обучение застрахователите могат да поемат ролята на проактивен създател на стойност и консултант, а не просто да реагират на обстоятелствата.

Интелигентната автоматизация като алтернатива

Пиърс Уилямс, ръководител на застрахователна дейност в AutoRek

Иновациите в областта на финтех задвижват промяна в сектора на финансовите услуги, като трансформират начина, по който голяма част от сектора извършва своите бек-офис и средни операции.

Дигитализация на застрахователната индустрия в три действияРазвитие на корпоративните ИТ, засилен фокус върху клиента и нови бизнес модели ще трасират пътя на индустрията през 2023 г.


Застрахователната индустрия обаче все още изостава. През 2024 г. тя ще навакса, като се съсредоточи върху това как автоматизацията - а не изкуственият интелект - може да създаде ефективност, да подобри контрола и да осигури оперативна устойчивост.

Операциите в бек-офиса са основният източник на неефективност за застрахователите, като много компании насочват вниманието си към AI и усъвършенстваните анализи, за да рационализират тези процеси. Макар че в корпоративния свят се вдига много шум по отношение на потенциала на изкуствения интелект, вероятно ще минат още няколко години, докато видим конкретни решения, използващи технологията за подпомагане на застрахователната индустрия. Понастоящем компаниите от сектора трябва да дадат приоритет на инвестициите в интелигентна автоматизация.

AI не е магическа пръчка, която ще реши всички проблеми. Подобно на човека, технологията ще прави грешки и вероятно през следващите години ще станем свидетели на ново понятие - "грешка на AI", тъй като той се използва все повече и повече.

Икономическите насрещни ветрове, които се очаква да продължат и през първата половина на 2024 г., също означават, че компаниите трябва да оптимизират ресурсите си и да повишат ефективността, което автоматизацията има силата да направи.

АI фитнес инструкторите вече са тук. И бизнесът им се разрастваДоклад от 2022 г. оценява общата стойност на сектора на AI фитнес приложенията на около 7.8 млрд. долара с прогнозата, че ще скочи до над 35 млрд. долара през 2030 г.


Облачни технологии и цифрови екосистеми

Андерс Холм, главен търговски директор във Fadata

Във всички текущи инициативи за модернизация в застрахователната индустрия се наблюдава ясна тенденция към интеграцията на облачни технологии, особено в посока на публичния облак. Използването на стандартно облачно решение предлага на застрахователите широкообхватни предимства като гъвкавост, адаптивност, производителност, ефективност на разходите и мащабируемост.

SaaS решенията в частност придобиват все по-голямо значение. Очаква се те да заменят във все по-голяма степен локалните среди.

В същото време застрахователната индустрия става все по-ориентирана към данните. В този контекст решенията за изкуствен интелект и аналитичните приложения придобиват все по-голямо значение, което се дължи предимно на шумотевицата около генеративния AI. Технологията осигурява техническата основа за интегриране и анализ на данни, включително полуструктурирани и неструктурирани такива, като например сканирани файлове. Това осигурява на застрахователите важни и точни прозрения.

2023 - една луда година за изкуствения интелект PwC изчислява, че икономическото въздействие на AI може да достигне 15,7 трилиона долара до 2030


Решенията за изкуствен интелект и анализ могат да помогнат на застрахователите да разберат по-добре своите клиенти, да идентифицират рисковете и да вземат по-информирани решения, за да предоставят персонализирано обслужване, което ще издигне индустрията до нови нива.

Съществува и ясна тенденция към създаването на цифрови екосистеми в облака, които улесняват свързването на собствените застрахователни предложения с тези на други доставчици на услуги. Екосистемата позволява на застрахователите да се отличат допълнително от конкуренцията и да разработят иновативни предложения, които най-добре отговарят на нуждите на притежателите на полици.