Свършва ли периодът на голямото „пътуване за отмъщение“?
През 2022 г. беше отчетен огромен скок в броя на хората, които стегнаха куфарите и се отправиха да видят света.
През първата половина на 2022 г. европейските летища отбелязаха почти 250% увеличение на обема на пътниците, според данни на ACI Europe.
Така се появи терминът „пътуване за отмъщение“, свързан с копнежа ни да пътешестваме по-често и по-дълго след продължителните локдауни по време на Covid-19 пандемията, които направиха международните пътувания почти невъзможни.
Нови данни обаче показват, че след години на нарастващи разходи за пътешествия, потребителите най-накрая може да ограничат плановете си за пътуване.
Докладът The State of Travel & Hospitality на изследователската компания Morning Consult показва, че намеренията за пътуване се увеличават в няколко страни, но намаляват в други, най-вече в Европа.
Има спад с 11 процентни пункта във Франция и с шест в Германия от 2022 г. насам.
Интересът към пътуванията намалява също в Канада и Русия (с по 4 процентни пункта), показва още проучването, цитирано от CNBC.
„Това не означава, че пътуванията отново ще намалеят значително, но мнозинството от потребителите, очаквали да предприемат своите „пътувания за отмъщение“, изглежда вече са го направили“, казва Линдзи Роешке, анализатор в Morning Consult.
„Голяма част от това е свързано с икономиката – инфлацията изяде спестяванията на потребителите през изминалата година и ги накара да променят приоритетите си относно това за какво харчат“, добавя тя.
Забавянето може да е по-изразено в Европа, посочва анализаторът.
Напливът от северноамерикански туристи към Стария континент през лятото повиши цените, което направи пътуването още по-скъпо за европейците. Взети заедно, двата фактора рисуват „по-песимистична перспектива за пътуванията в сравнение с други региони“.
Очакваше се явлението „пътуване за отмъщение“ да има по-голяма устойчивост в Азиатско-тихоокеанския регион, където ковид ограниченията бяха в сила по-дълго, отколкото в други части на света.
Въпреки това нов доклад на консултантската компания Oxford Economics показва, че пътуването за отмъщение на къси разстояния вероятно ще изчезне и в този регион.
След интензивните пътувания там през първата половина на 2023 г., тенденцията започва да се обръща, се посочва в доклада. Изтъква се спадът на посетителите от Сингапур в Малайзия след скока в края на 2022 г., като се очаква подобна, макар и по-слабо изразена динамика за останалата част от региона.
Пристигащите в Азиатско-тихоокеанския регион от други части на света, особено САЩ и Европа, вероятно също ще намалеят, тъй като забавените ефекти от затягането на паричните политики на централните банки удрят портфейлите на пътниците.
„Придържаме се към прогнозата, че САЩ ще влязат в рецесия в края на годината“, се казва още в доклада на Oxford Economics. „Пътуването в по-голямата си част е луксозна услуга и е сред първите неща, които трябва да бъдат намалени, когато времената станат по-трудни.“
Докладът на Morning Consult показва, че намеренията за пътуване нарастват на няколко места, а именно в Китай, Мексико и Япония.
Японският ентусиазъм за пътуване обаче остава приглушен, като само 53% от респондентите казват, че планират да пътуват с цел почивка през следващите 12 месеца - най-ниският дял от 15-те страни в проучването.
Пътуванията в Китай растат, но това ниво може да не продължи, предупреждават анализаторите от Oxford Economics.
„Китайските потребители бързо губят ентусиазма си да пътуват след първоначалния скок на разходите при премахването на ковид ограниченията. Високата безработица, отрицателните ефекти върху икономиката от закъсалия имотен сектор и слабият растеж на заплатите не са силен фон за планиране на ваканции в чужбина“, посочват те.
Докладът на Oxford Economics отбелязва риска, че ако китайските туристи продължат да пътуват повече в страната, международните екскурзии ще загубят ролята си на символ на по-висок статус.
Интересът на китайските туристи към определени места намалява, според доклада на Morning Consult. Плановете им за пътуване в Северна Америка спадат с 23 процентни пункта спрямо 2022 г., засенчвайки спада в интереса от Южна Корея (12 процентни пункта) и Япония (9 процентни пункта).
„Спадът в Китай, причините за който са както логистични, така и геополитически, е особено тревожен, защото е удар за дестинациите, които се надяваха на по-стабилно възстановяване“, се посочва в доклада на Morning Consult.
Въпреки това туристическата индустрия остава във възходяща форма. Проучване на JLL, публикувано в четвъртък, показа, че 77% от собствениците и операторите на хотели в Азиатско-тихоокеанския регион очакват повишаване на нивата на заетост през 2024 г.