EV или фалит: Как автомобилните производители се поучиха от грешките си
Плановете на няколко компании за електрически превозни средства вече не са актуални
Планът на Volkswagen за електрическите превозни средства вече не е актуален.
Едноименната марка на VW, която представяше семейството си от електрически автомобили ID като централно за своето бъдеще, призна миналата седмица, че ще се нуждае от повече хибриди, тъй като продажбите на електромобили намаляват.
Това е последната корекция, която VW прави в стратегията си за електрификация, след като компанията провали няколко пускания на модели и изостана в Китай, където сега доминират местните марки. Производителят също така преустанови усилията си да търси външни инвеститори за своето подразделение за батерии и се отказа от плановете си за завод за електромобили в Германия на стойност 2 млрд. евро.
Всъщност автомобилният производител продава толкова много автомобили, които все още работят с двигатели с вътрешно горене, че е на път да превиши допустимите си емисии през следващата година, което накара главния изпълнителен директор Оливер Блум да поиска милост от европейските регулатори. Това е рязък обрат в сравнение със ситуацията отпреди само три години, когато агресивното лобиране на VW в полза на електрическите превозни средства в Европейския съюз доведе до разрив между компанията и някои от нейните колеги в региона.
VW нямаше друг избор, освен да се опре на посланията си за електрификация, след като бе заложил много на "чистите" дизелови двигатели, отбелязва Bloomberg. Този залог се провали, когато компанията беше уличена в измама при тестовете за вредни емисии, което наложи твърд завой към превозните средства, задвижвани с батерии. През 2019 г. тогавашният главен изпълнителен директор Херберт Дийс обяви, че ще пусне на пазара до 75 изцяло електрически модела през следващото десетилетие.
Неговата стратегия "EV-or-bust" (Електромобили или фалит) (Той твърдеше, че автомобилните производители трябва да се променят бързо, ако искат да оцелеят) разгневи ръководителите от Торино до Токио, които искаха повече време и гъвкавост, за да направят прехода от автомобили с вътрешно горене.
Електрическата мобилност "спечели надпреварата", каза Дийс, когато представи стратегията на VW за батериите през 2021 г. "Мнозина в индустрията поставиха под въпрос нашия подход. Днес те следват примера ни, а ние берем плодовете".
Макар че тези плодове не са толкова сладки, колкото VW се надяваше, компанията не се отказва изцяло от електрическите автомобили.
Блум сключва партньорства с компании, сред които Xpeng Inc., и подготвя нова марка електрически автомобили в Китай, предлагайки модели, оборудвани с джаджи, като например аватар в автомобила, за да си върне младите потребители, изгубени от BYD и Tesla.
VW също така води дискусии с европейски партньори, включително Renault, за разработване на по-евтини EV-та, за да спечели купувачите на масови автомобили.
Производителят не е единственият, който трябва да се преориентира в резултат на забавянето при електромобилите. Държави като Германия и Швеция прекратиха или намалиха субсидиите за EV, които все още са по-скъпи от тези с двигатели с вътрешно горене, което навреди на целия сектор. Пропуските в обществените мрежи за зареждане също продължават да отблъскват потенциалните купувачи.
Минавайки в различно платно, Stellantis заяви във вторник, че от септември ще продава в Европа електромобили, разработени съвместно с китайски партньор, тъй като се опитва да намали цената на своите електрически предложения. На този фон Mercedes-Benz спря разработването на основи за нови електрически луксозни седани, за да спести средства, и планира да продава модели, работещи с бензин, по-дълго от очакваното.
BMW, която има по-голям успех в продажбата на електрически автомобили от германските си съперници, все пак предупреди тази седмица, че планът на ЕС за ефективна забрана на продажбите на нови модели с ДВГ до 2035 г. ще навреди на индустрията. В резултат на това европейските регулатори ще преразгледат политиката през 2026 г.
Забавянето на растежа нанесе сериозен удар дори на Tesla, която загуби 235 млрд. долара пазарна капитализация през тази година, което е повече от три пъти повече от текущата оценка на VW. Въпреки това главният изпълнителен директор Илон Мъск разкритикува производителите за отстъплението.
"Степента на възприемане на EV в световен мащаб е под натиск и много други производители се отдръпват от тях и вместо това преследват плъг-ин хибриди", каза Мъск миналия месец, когато обсъждаше приходите на Tesla за първото тримесечие.
"Вярваме, че това не е правилната стратегия и в крайна сметка електрическите превозни средства ще доминират на пазара."