Tesla продължава с плановете си за захранване на глобалното развитие на своята система за самоуправление с данни от Китай, които могат да бъдат обработвани на място в страната. Тази концепция е част от стратегическата промяна на Илон Мъск, твърдят вътрешни източници от компанията. Като част от това усилие Tesla разработва планове за център за данни в Китай, който да обучава алгоритъма, необходим за по-автономни автомобили, разкриват те пред Reuters.

Доскоро американският производител се е фокусирал върху усилията да получи одобрение от китайските регулаторни органи за прехвърляне на данни за своята система за „пълно самоуправление“ (FSD), генерирани от нейните електромобили в Китай, извън страната. Сега обаче не е ясно дали той ще продължи и с двата варианта за обработка на данни за от Китай - задграничен трансфер и местен център за данни - или разработва паралелни планове като предпазна мярка.

Тези усилия подчертават бързината, с която Tesla залага на пробив в областта на изкуствения интелект в момент, когато търсенето на електромобили се забавя, а конкуренцията се задълбочава. Стремежът на компанията да използва по-пълноценно данните от автомобилите от китайските пътища за разработване на изкуствения интелект за автономно шофиране идва в момент, когато американското правителство се опитва да затегне контрола върху трансфера на AI технологии от американски компании към Китай.

Затруднение може да дойде и от факта, че Tesla не предлага пълната версия на FSD, която струва еквивалента на почти 9000 долара, в Китай. А един по-широк пазар за нея в азиатската страна би ѝ дал тласък на приходите и печалбите в момент, в който и двете са притиснати от китайски конкуренти като BYD.

Създаването на център за данни в Китай за разработване на FSD ще изисква американският производител да работи с китайски партньор, казват източниците на Reuters, като добавят, че съществува и потенциално предизвикателство, свързано с доставките на хардуер. Според един от тях Tesla е водила разговори с Nvidia за придобиване на графични процесори за център за данни в Китай. Санкциите на САЩ обаче забраняват на лидера в AI чиповете и неговите партньори да продават най-модерните си модели в Китай.

Кампанията на Tesla за по-широко използване на данни от Китай стартира по време на вихрено пътуване на Мъск до Пекин миналия месец, когато той се срещна с официални лица, включително с премиера Ли Цян. По време на срещата си с Ли бизнесменът се е опитал да изглади проблемите пред процеса на прехвърляне на данни извън страната.

Мъск също така е обсъдил възможността Tesla да лицензира своите FSD системи за китайските производители на електромобили. През април той разкри, че компанията е разговаря с друг „голям“ автомобилен производител за лицензиране на FSD, без да го назовава.

Китайският ефект

Китай, най-големият автомобилен пазар в света, разполага и с най-големия автопарк от оборудвани със сензори автомобили, способни да събират данни от пренаселени градове със сложни модели на движение. Това прави генерираните там данни ценни за производителите на автомобили и доставчиците на изкуствен интелект.

Преди време Мъск акцентира, че не смята да изгражда център за данни в Китай, твърдейки, че прехвърлянето им към Съединените щати е най-ефективният вариант. От 2021 г. насам Tesla съхранява данните, събрани от китайските си електромобили, в Шанхай. През това време екипът на Tesla в страната търси одобрение от китайските регулаторни органи за задграничното им прехвърляне. И това е напът да се случи, след като в рамките на едногодишен пилотен проект на компаниите в района Линганг в Шанхай, където се намира заводът на Tesla, ще бъде разрешено да прехвърлят определени данни, без да се нуждаят от допълнителни оценки на сигурността.

Някои анализатори смятат, че Мъск се опитва да превърне Китай в стартова площадка за системите си за автономно шофиране по същия начин, по който Tesla го направи на полето на електромобилите през 2019 г., изграждайки своята Gigafactory там. Това ѝ позволи да пробие като производител на електрически превозни средства за масовия пазар.

„Определено ще бъде крайъгълен камък за Tesla, ако внедри FSD в Китай и използва данните от там за обучение на алгоритми“, казва Йейл Джан, управляващ директор в базираната в Шанхай консултантска компания Automotive Foresight. „Китай изигра ключова роля в увеличаването на производството на електромобили за Tesla с фабриката в Шанхай. Той отново ще изиграе важна роля в увеличаването на масовото внедряване на технологиите за автономно управление".

Много експерти от бранша очакват, че ще минат години, преди напълно автономните автомобили да станат нещо обичайно, но конкретните срокове се различават значително.