Клик-качинг: Mastercard има амбиция да промени драстично онлайн плащанията
От 2030 г. Mastercard вече няма да изисква от европейците да въвеждат ръчно номерата на картите си, когато се чекират онлайн - независимо от платформата или устройството, което използват
През следващите години плащането за продукти и услуги онлайн ще се промени значително.
От 2030 г. нататък Mastercard вече няма да изисква от европейците да въвеждат ръчно номера на картите си, когато се разплащат онлайн - без значение каква платформа или устройство използват.
Mastercard обяви, че до 2030 г. всички карти, които издава в мрежата си в Европа, ще бъдат токенизирани.
С други думи 16-цифровият номер на картата, който всички сме свикнали да използваме за трансакции, ще бъде заменен с произволно генериран "токен", съобщава CNBC.
Mastercard работи с банки, финтех компании, търговци и други партньори, за да се откаже постепенно от ръчното въвеждане на карти за електронна търговия до 2030 г. в Европа в полза на бутон с едно кликване във всички онлайн платформи.
Това ще гарантира, че картите на потребителите са защитени срещу опити за измама, посочва компанията.
На потребителите няма да се налага да въвеждат пароли всеки път, когато се опитват да извършат плащане, тъй като Mastercard въвежда специални ключове, които да ги заменят.
Освен това ще има възможност клиентите да извършват плащания с кликване на касата, като използват биометрична автентификация с пръстов отпечатък.
Картите, съхранявани в страницата на търговеца или в електронния портфейл чрез токенизация, могат да бъдат автоматично актуализирани, където и да се съхраняват, когато бъдат заменени или подновени.
Намаляване на измамите
Mastercard твърди, че 100% токенизацията в сайтовете за електронна търговия ще намали драстично процента на измамите. Според компанията за пазарни проучвания Juniper Research загубите от онлайн измами се очаква да надхвърлят 362 млрд. долара в световен мащаб през следващите пет години.
Компанията отбелязва, че възприемането на токенизацията се увеличава с 50% всяка година и сега защитава около 25% от всички трансакции за електронна търговия в глобален мащаб.
"В Европа наблюдаваме как токенизацията набира скорост в цялата екосистема, удобството и намалените проценти на измами се продават сами", казва пред CNBC Валери Новак, изпълнителен вицепрезидент на звеното за продукти и иновации в Mastercard Europe.
"Убедени сме, че постигането на тази визия до 2030 г. е печеливша за всички - както за купувачите, така и за търговците на дребно и издателите на карти."
Бъдещето на плащанията
От появата на кредитните карти за първи път през 50-те и 60-те години на миналия век до преминаването към онлайн плащания, което настъпи с широкото разпространение на интернет в началото на 2000 г., начините, по които правим транзакции, претърпяха няколко доста драматични промени през десетилетията.
В началото на въвеждането на кредитните карти банковите служители проверяват номерата на картите в специална книга или се обаждат в банката издател, за да сверят дали лицето, което извършва плащането, е това, за което се представя.
Така наречените zip-zap машини, които отпечатват номерата на картите върху хартиени пакети, бяха основният начин за плащане с кредитна карта на касата, припомня CNBC. Това се случва до 70-те и 80-те години на миналия век, когато се появяват магнитните ленти и електронните терминали за плащане.
Те са заменени от карти с микрочипове, които съхраняват данни за собственика, номера и срока на валидност на картата.
Mastercard залага на това, че преминаването към тази нова платежна система ще бъде също толкова драматична промяна, колкото преминаването към чип и ПИН или приемането на безконтактните плащания, които вече се използват широко в развитите икономики по света.
Според компанията, нейната технология ще направи онлайн плащането толкова гладко, колкото и безконтактното в магазина. Това означава, че потребителите ще могат да извършват транзакции с едно просто кликване, включително със смарт часовници, домашни асистенти и дори автомобили.
Например Mastercard има партньорство с Mercedes-Benz, което позволява на клиентите на автомобилния производител да използват сензора за пръстови отпечатъци в колата си, за да извършват цифрови плащания в повече от 3600 бензиностанции в Германия.