„Мисловните шкафове“ на Наполеон: Урок по фокусиране и ефективност
Паралелното изпълнение е почти невъзможно. Опитите за мултифункционалност са неефективни. Ключът е да се възприеме последователното мислене, или това, което Наполеон нарича отваряне и затваряне на шкафове
Редица проучвания показват, че вършенето на няколко различни неща едновременно намалява ефективността. Други изследвания твърдят, че мултитаскингът всъщност ни прави глупави - експеримент, публикуван в New Atlantic, установява, че изпълнението на няколко задачи едновременно намалява коефициента ни на интелигентност с около 10 пункта.
Изследователите казват, че най-разпространените "инструменти за продуктивност" (писане на мейли, текстови съобщения и т.н.) могат да направят човек изключително бавен в мислите си.
Ето защо продуктивните хора се фокусират върху извършването на едно конкретно нещо в даден момент: Те извършват определена задача невероятно добре и след това преминават към следващата, пише Inc. Те не извършват паралелни процеси: не работят - или по-точно не мислят - за повече от едно нещо едновременно.
"Когато преследваме едновременно няколко цели, които се конкурират за ресурси, свързани с когнитивния контрол, мозъците ни превключват между задачите - те не обработват паралелно", отбелязват Адам Газалей и Лари Розен в The Distracted Mind: Ancient Brains in a High-Tech World.Така че, да - може да работите върху две неща по едно и също време, но не и съвсем успешно.
Това е така, защото продуктивните хора разчитат най-вече на силата на фокуса. Идеалният пример е Наполеон и неговите умствени “шкафове”. Разбира се, да изживееш последните си години в изгнание на изолиран остров не е добра дефиниция за "продуктивност" или за "успех", но той временно преначертава картата на Европа и завинаги променя нейния правен, политически и културен пейзаж.
Както пише Андрю Робъртс в Napoleon: A Life, Наполеон успява да разпредели живота си в забележителна степен, много повече дори от всякакви държавници и велики лидери. Той е можел да затвори изцяло една част от съзнанието си, за да се съсредоточи върху това, което се случва в останалата.
След успешните битки, когато помощниците му идват и си заминават със заповеди от маршалите и доклади от генералите, той може да подрежда и гради както военни стратегии, така и планове за създаването на девическо училище, пише Робъртс. Минути след като превзема Москва, създава правилник за управлението на Comedie-Francaise (френския държавен театър).
Въпреки че това звучи по-скоро като разсейване, отколкото като съсредоточаване, Наполеон не е обичал да прави няколко неща едновременно. Той е функционирал като безмилостно последователен процесор. Според Робъртс, служителите му се възхищавали на забележителната му способност "да променя или да фиксира цялото си внимание върху каквото пожелае".
Самият Наполеон описва способността си да разпределя и да се съсредоточава така:
Различните теми и дела са подредени в главата ми като в шкафове. Когато искам да прекъсна един поток от мисли, затварям това чекмедже и отварям друго. Искам ли да спя? Просто затварям всички чекмеджета и заспивам.
Всичко това зависи от видовете неща, които вършите. Както пишат Газели и Росен: "Ако една или повече задачи са подходящи да бъдат автоматизирани като рефлекси, тогава те лесно могат да бъдат съчетани едновременно с друга задача без особени последствия."
Ето защо хората могат да мислят за филм или книга, докато си мият зъбите. Или да репетират текста на важна презентация, докато гладят дрехите си.
Простите физически задачи, които не изискват почти никаква мисъл, не разсейват. Всъщност, както показват някои проучвания, извършването на безсмислени задачи може действително да повиши нивото на креативност и иновативност.
Ако отворите един шкаф, за да направите нещо, за което не е необходимо да мислите, тогава е нормално да отворите и друг шкаф. Никой не казва, че цялото ви внимание трябва да бъде насочено към простирането на прането.
Но ако правите нещо, което изисква мисъл и е важно, отворете само този шкаф. И поменете да не отваряте друг, докато не затворите първия.