Влезли в един Zoom разговор Уил Смит, Том Брейди и Рафаел Надал. Не, това не е началото на виц, а обичайна среща на собственици на отбори от E1 Series - единствената международно призната организация, която провежда състезания с електрически лодки.

Първият шампионат беше през 2024 г. Зад инициативата застана не кой да е, а правителството на Саудитска Арабия. Към момента в E1 има девет отбора. А техни собственици, поне за пред камерите, са хора като Смит, Брейди и Надал. Но те не са единствените. Списъкът със знаменитости, привлечени към идеята, може да бъде попълнен още с баскетболиста Леброн Джеймс, футболиста Дидие Дрогба, певеца Марк Антъни и други.

Става дума за пари, а всичко това е стратегия. За изпълнителния директор на E1, италианеца Роди Басо, не само световната известност на изброените личности е ценна. По-важни са техните последователи в социалните мрежи – общо 1,1 млрд. души, пише CNN.

Уил Смит например присъстваше на последното събитие на Е1 в Доха. В продължение на цял уикенд актьорът споделяше снимки и видеа със своите 69.6 млн. последователи в Instagram. Отборът на Смит завърши на четвърто място. Победител беше този на Надал, който изпревари отборите на Дрогба и на известния диджей Стив Аоки.

„Според нашата договорка те трябва да постват в социалните мрежи преди, по време и след състезанието. За един новороден спорт научават невероятен брой хора. От опит знаем, че на други спортни организации са били необходими десетина години, за да се наложат“, казва Басо.

Той е бивш инженер в НАСА и е работил за Формула 1. Основава Е1 заедно с Алехандро Агаг, испански политик, бивш евродепутат, преквалифицирал се в предприемач. През 2014 г. Агаг организира първия шампионат с електрически болиди Formula Е1.

Агаг е и един от инвеститорите в стартъпа Seabird Technologies, производител на електрически лодки. През 2020 г. той се свързва с Басо, който в миналото е бил на ръководен пост в McLaren Applied, технологична компания, част от конгломерата на McLaren Group, собственици на отбор във Formula 1. Там Басо ръководи разработката на литиево-йонна батерия, която трябва да захранва болиди. Италианецът казва на испанеца:

„А защо да не направим електрическа Formula 1 по вода?“

Освен това Басо прави и следната равносметка:

„Не съжалявам за годините във Формула 1. Но в същото време си мисля, че можем да направим много повече, ако спрем да разчитаме само на един източник на енергия – горивото. Радвам се да бъда част от предприемаческия екип в това ново начинание, което според мен ще бъде основата на бъдещата мобилност, поне що се отнася до водата. Според мен това е необходимост, а не избор“.

И така след като екипът е направен, а финансирането от саудитския инвестиционен фонд (PIF) е осигурено, започва работата по машините. От SeaBird произвеждат RaceBird, която развива скорост до 93 километра в час. Концепцията е на Софи Хорн, основателка на SeaBird. Тя е базирана на т.нар. подводни крила с формата на ски, които се използват за кацане и излитане от вода от самолетите тип хидроплан. Идеята им при състезателната лодка е да я повдигнат малко над повърхността след като развие определена скорост, за да се намали съпротивлението.

Според Басо подобни технологии са бъдещето на водния транспорт, защото „повече от 50% от световното население живее близо до вода – езеро, река или океан“.

Като всеки нов бизнес и този се опитва да се представи като по-зелен от предшествениците си. Може би и затова Басо не пропуска да отбележи, че на този етап техният въглероден отпечатък е доста по-малък от този на Formula 1 например. Това е обяснимо – и с популярността на състезанията, и с мащабите. Едно събитие на F1 изисква огромна организация, в която участват около 4000 служители и 25 тона товари, които се транспортират предимно по въздух.

Персоналът на Е1, който пътува със самолет, е доста по-малък, а и допълнително е намален с цел икономии. Освен това лодките, участващи в състезание, пътуват по вода, особено след като е взето решение голяма част да се съхраняват в Азия.

„Може да сте в Маями едната седмица, а на следващата в Сингапур без да се налага да качвате всичко на самолет“, казва Басо.

В дългосрочен план обаче бъдещето на шампионата с електрически лодки изглежда не много устойчиво. Още повече, че през първия му сезон три от планираните състезание не се проведоха, а тази година събитията бяха намалени от седем на пет.

Въпреки това Басо разчита много на подкрепата на световоизвестни актьори, музиканти и спортисти. Според него Е1 ще се позиционира като „първокласно изживяване в някои от най-луксозните дестинации на света“.

За сезон 2025 г. са предвидени още Монако, Маями и италианското езеро Маджоре. Планира се собствениците-знаменитости да присъстват, за да гледат лично пилотите си.

„Трябва да се ощипя, за да съм сигурен, че не сънувам, когато видя в един разговор Том Брейди, Уил Смит, Марк Антъни, Рафа Надал и Дидие Дрогба“, казва Басо.

Сега остава на лодките да се качат и техните над 1 млрд. последователи.