„Здравей, това съм аз отпреди 2 дни“: Кой крие новите публикации в социалните мрежи
Алгоритмите не искат да ви показват новини, а рекламно съдържание, което да ви държи повече време в платформата
Ако сте потребители на Threads, сигурно сте забелязали, че когато отворите приложението, попадате на публикации от непознати с двудневна давност, които ви се показват, защото хората, които следвате, са реагирали на тях вчера.
Това не е съвсем идеално.
"Обичам да отварям това приложение и да виждам за какво са говорили хората преди два дни", написа още през април в Threads репортерът Брайън Стелтър.
Ето защо напоследък едни от от най-често срещаните коментари за мрежата на Meta "убиец на Twitter" (освен тези, които питат "Има ли още някой тук?"), са онези, които или се оплакват, или подиграват с епичното забавяне между момента, в който публикациите се появяват и стигат до потребителите.
Но преживяването в Threads е само преувеличена версия на това, което се усеща във всяка социална платформа през 2024 г.
Ясно изразената липса на синхронизация е симптом за бавната смърт на хронологичния интернет, пише Fast Company.
Всичко започна с Facebook, който за първи път пусна своята алгоритмично подбрана новинарска емисия преди 13 години, което предизвика всеобщо раздразнение.
Разбира се, както при повечето актуализации на Facebook тогава, потребителите се разбунтуваха за кратко, преди да ги приемат.
В годините след това, подобно на домино, Instagram, Twitter и LinkedIn последваха примера, а експлозивният успех на TikTok превърна алгоритъма му в обект на завист от абсолютно всички социални медийни платформи.
Сега, както лаконично обобщава Марк Уилсън от Fast Company, "нашият интернет по същество е една голяма страница "За вас".
Закачени за алгоритъма
Threads стартира през юли миналата година с чисто алгоритмична емисия, а три седмици по-късно въведе алтернативна опция поради трескавото търсене.
Подобно на основния си конкурент X (бивш Twitter), тя вече позволява на потребителите да превключват между страницата "За вас", подбрана от алгоритми, и версията "Следване", която се развива по класически хронологичен начин. Разликата е, че Threads насочва потребителите по-агресивно към своя канал For You.
Понякога X се настройва по подразбиране на "За теб", което за момент дезориентира потребителите, докато не си спомнят да превключат на "Следване", но Threads винаги се настройва по подразбиране на "За теб" и включва допълнителната стъпка да се докосне логото в горната част на канала, за да се появи опцията "Следване". (Другите платформи също скриват опцията за хронологично подреждане.)
Потребителите вече подозират, че Threads има за цел да се превърне в по-малко политически ориентирана мрежа, отколкото X, много преди ръководителят на Instagram Адам Мосери, който също има пръст в Threads, да потвърди, че платформата избягва да препоръчва политическо съдържание.
Като се има предвид докъде се е сринала репутацията на X, откакто Илон Мъск управлява кораба, решението на Meta да разграничи Threads от традиционно ориентирания към новини модел на X изглежда разумно.
Но тази разлика е за сметка на пропускането на актуални дискусии (политически или други) в реално време.
Както се казва в заглавието "За вас", алгоритмичната опция винаги се представя като полезна за потребителя. Понякога, може да не знаете – или да не сте склонни да си признаете какво наистина искате от социалните медии, докато елегантен низ кодове, обучен на демонстрираното от вас поведение, не ви го поднесе на дигитално сребърно блюдо.
Разбира се, не най-новите новини, вицове или прозрения, а тези от полускорошна реколта с най-голяма статистическа вероятност да попаднат във вашата мишена на интерес. (Заедно с реклами, миксирани безпроблемно с публикации от хора, които потребителите не следват.)
"Периодичността е един от важните фактори за това, което хората намират за значимо", каза Мосери през 2015 г., когато беше вицепрезидент на продуктовия мениджмънт на News Feed във Facebook, "но ние отново и отново откриваме, че тя не е единствената."
Това може и да е вярно, но алгоритмичните емисии ни провалят неведнъж. Способността да сме в крак с това, за което всички говорят, просто се засенчва от "по-смислено" съдържание.
Ясно е, че целта не е да се подобри потребителското изживяване.
Капан за деца
Алгоритмичните емисии са паяжини, като всяка нишка е предназначена да увлича потребителите за неопределено време.
Форматът е толкова пристрастяващ, че Ню Йорк наскоро прие закона SAFE (Stop Addictive Feeds Exploitation) for Kids, който забранява на платформите за социални медии да препоръчват алгоритмично съдържание на деца.
В момента в Калифорния се подготвя аналогична програма, наречена "Закон за защита на децата от пристрастяването към социалните медии", като една от ключовите разпоредби включва превръщането на хронологичния канал в настройка по подразбиране на платформите.
Миналата година Meta разкри резултатите от 2-годишно проучване, което доказа, че повечето възрастни предпочитат алгоритмични канали. Още през 2020 г. компанията върна на случаен принцип 7200 потребители на Facebook и 8800 потребители на Instagram към хронологични фийдове.
Впоследствие и двете групи се отегчаваха от приложенията си много по-бързо, отколкото преди това, като тези от Facebook минаха директно към Reddit с 52% по-често, а от Instagram увеличиха времето си в TikTok средно с 36%. Тези констатации изглеждат убедителни.
По-малко ангажиращи социални медии
Вероятно най-здравословно за потребителите би било, ако хронологичната емисия остане като опция по подразбиране.
В сегашния си вид единствената голяма социална медийна платформа, която винаги е хронологична по подразбиране, е Bluesky, която предлага два алгоритмични раздела - "Открий" и "Популярни с приятели", между които може да се превключва, заедно с възможност за персонализирани списъци.
Но в Bluesky няма достатъчно хора, за да потвърдят превъзходството ѝ. Платформата все още има по-малко от шест милиона потребители. В същото време Threads има над 150 милиона.
Причината, поради която Bluesky не се налага, може да се крие в това, че, както показва проучването на Meta, хронологичната времева линия кара хората да прекарват по-малко време там.
Но фактът, че потребителите може да искат да излязат от време на време не е нещо лошо по своята същност. То може просто да означава, че човек се е наситил на поглъщането на публикации за момента и е готов да премине към нещо друго.
Ако това "нещо друго" в някои случаи се окаже друг сайт на социална медия, не би трябвало да налага надпревара за създаване на най-малко "напускащ" сайт от всички. Стремежът да се повишат нивата на ангажираност, като се изключат всички останали възможности за развлечение, изглежда като преминаване на границата.
В крайна сметка има разлика между това да предоставиш увлекателно съдържание и да държиш някого в плен.
Разбираемо е, че социалните медии искат да оптимизират своя продукт за максимално използване.
Но нека бъдат по-честни в мотивите си, вместо да се преструват, че са водени от алтруистично желание да дадат на хората това, което искат. Ако очакват от нас да преглътнем това, сигурно мислят, че сме се родили вчера – или преди два дни, допълва Fast Company.