Почивката е един от най-добрите начини да намалим стреса, да подобрим настроението си и да се откъснем от технологиите.

Ново проучване обаче установява, че някои европейци категорично избягват паузата от натовареното ежедневие.

Според сайта за туристически резервации Expedia, около 80% от младите европейци не си вземат достатъчно почивка, пише Euronews.

Gen Z е най-ощетеното поколение

В новия доклад на Expedia се установява, че представителите на поколението Z в световен мащаб са лишени от почивка повече от всяко друго поколение.

Докато само 38% от бейби бумърите в Обединеното кралство (хората, родени между 1946 и 1964 г.), съобщават, че не разполагат с достатъчно време за почивка, докато 70% от най-младите британски работници твърдят, че са лишени от достатъчно време за почивка.

Във Франция този процент достига 55% от бумърите и 82% от представителите на поколението Z.

В Германия най-младото работещо поколение има средно половин ден повече отпуск от бейби бумърите, но през миналата година е оставило неизползвани около четири дни отпуск. За разлика от тях бумърите са имали само 2,5 дни, останали в сметката им за отпуск.

Германците са най-лишените от отпуска в света

Най-голямата промяна в лишаването от ваканция през годината показва, че германците са били с 14% по-лишени от ваканция в сравнение с миналата година. По този начин те са най-лишени от почивка в света - 84%, следвани от французите - 69%.

FOMO пречи на младите да си вземат почивка

Докато бейби бумърите са склонни да си вземат отпуск по-често, над половината от работещите от поколението Z (53%) в Обединеното кралство прекъсват отпуската си с шест или повече месеца. Само 7 % си позволяват почивка всеки месец.

За най-младата работна сила основното нещо, което я възпира, е FOMO – страхът от пропускане.

Макар че FOMO не е характерен само за дадено поколение, той е най-разпространен при поколението Z - всеки втори в Обединеното кралство казва, че се страхува да не пропусне нещо важно в работата си, когато отсъства, докато при бумърите този процент е едва 16.

Всеки втори представител на поколението Z в Германия казва, че се страхува, че на работното място ще бъдат взети важни решения или че колегите му ще бъдат предпочетени за определени задачи.

От друга страна, сред германските бейби бумъри само 16% са повлияни от FOMO в професионалния си живот.

Друга причина, която затруднява британските граждани от поколението Z да си вземат отпуск, е чувството за вина. 52% от тях се чувстват виновни, че колегите им ги заместват, когато са в командировка, а 50% изпитват нужда да се извинят за това, че са взели годишен отпуск.

За сравнение, по-малко от една пета от бейби бумърите споделят същите опасения.

По подобен начин в Германия 47 % от представителите на поколението Z и едва 16 % от бейби бумърите, казват, че се чувстват зле, защото колегите им трябва да поемат техните задачи, докато те отсъстват.

Три пъти повече служители от поколението Z в сравнение с бумърите имат чувството, че трябва да се извиняват, че са в отпуск.

Във Франция 50% от младите служители смятат, че е необходимо да се извинят за това, че са си взели отпуск, в сравнение с 14% от бейби бумърите.

Младите служители във Франция не ползват целия си отпуск

Със средно 27,4 дни платен отпуск поколението Z разполага с най-малко дни във Франция, докато бумърите получават средно 3,9 дни повече (31,3 дни).

През 2023 г. поколението Z е ползвало средно 23,7 дни отпуск, като са останали неизползвани средно 3,7 дни. Бумърите дори са си позволили лукса да вземат с 0,3 дни повече от определения им брой дни (31,6 дни).

Докато бейби бумърите ползват отпуски по-често, почти половината от служителите от поколението Z чакат шест месеца или повече между отпуските.

Във Великобритания повече отпуска ползват мъжете

Според доклада на Expedia 56% от британците се чувстват лишени от почивка, което е с 10% повече, отколкото преди пет години. Миналата година почти всеки пети британец е прекарал цяла година без почивка.

Британските жени са по-ощетени от мъжете (57% срещу 54%), а основните причини за липсата на почивка са, че са твърде заети (20%), спестяват време за неочаквана отпуска (20%) или средства за по-голямо пътуване (18%).

Почти 90 % от британците подкрепят преминаването към 4-дневна работна седмица, предимно за да имат повече лично време (40 %) за срещи, управление на домакинството и проекти, а една четвърт биха използвали допълнителното време за пътуване, се казва в доклада.