Според анализ, публикуван в четвъртък от базирания в САЩ Център за стратегически и международни изследвания, Китай е похарчил 230,8 млрд. долара за десетилетие, за да развие индустрията си за електрически автомобили.

Мащабът на правителствената подкрепа представлява 18,8% от общите продажби на електрически автомобили между 2009 и 2023 г., казва Скот Кенеди, отговорник по китайския бизнес и икономика в CSIS, цитиран от CNBC. Той отбелязва, че съотношението на тези разходи към продажбите на електромобили е намаляло от над 40% в годините преди 2017 г. до малко над 11% през 2023 г.

Констатациите идват в момент, когато ЕС планира да наложи мита върху вноса на китайски електромобили заради използването на субсидии при производството им. Миналия месец САЩ също обявиха, че увеличават митата върху вноса на китайски електрически модели до 100%.

Кенеди изтъква също така, че подкрепата на Пекин за електрическите автомобили включва немонетарни политики, които облагодетелстват местните производители пред чуждестранните. Но той също така отбелязва, че САЩ и Европа не са създали толкова привлекателни условия като Пекин за развитие на собствена електромобилна индустрия.

"Има някои изключения, но като цяло западните автомобилни производители и правителства се колебаеха и не бяха достатъчно агресивни", казва експертът, който преди четири години излага седем политически инициативи в доклад за потенциалното търговско напрежение заради китайските електрически автомобили.

Държавните субсидии невинаги отиват направо за разработване на електромобили. В първите години от развитието на сектора в Китай, акцентират от Министерството на финансите на САЩ, установихме, че поне пет компании са измамили правителството с над 1 млрд. юана (140 млн. долара).

Произведените в Китай превозни средства се възползваха и от все по-широкото навлизане на електрическите автомобили в страната, като намалиха някогашния доходоносен пазар за моделите на чуждестранните автомобилни компании, задвижвани с твърдо гориво. Конкуренцията е толкова ожесточена, че анализатори на Bank of America заявиха тази седмица, че големите американски автомобилни производители трябва да напуснат Китай и да съсредоточат ресурсите си другаде.

"Независимите анализатори и западните автомобилни производители, с които съм разговарял, са съгласни, че китайските производители на електрически превозни средства и батерии са постигнали огромен напредък и трябва да бъдат взети на сериозно", казва Кенеди, но изтъква, че широката правителствена подкрепа и пазарният растеж на местните компании за електромобили все още не са увеличили значително печалбите им.

"В една добре функционираща пазарна икономика компаниите биха преценявали по-внимателно инвестициите си в нови мощности, а появата на такава рязка разлика между търсенето и предлагането вероятно би довела до консолидация на индустрията", казва той.

Нетната печалба на кола на BYD например е намаляла през последните 12 месеца до еквивалента на 739 долара, според анализ на CLSA за първото тримесечие, а тази на Tesla - до 2 919 долара. През последната година индустрията на електромобилите се сблъска с интензивна ценова война, като автомобилните компании или намалиха цените, или пуснаха продуктови линии с по-ниски такива. Китайският стартъп за електрически автомобили Nio, който все още работи на загуба, обяви миналия месец, че очаква около 10 автомобилни производители да загубят позиции на китайския пазар, което ще го остави с между 20 до 30 играчи.

В същото време САЩ увеличават усилията си в подкрепа на електрическите автомобили. В Закона за намаляване на инфлацията, подписан през август 2022 г., бяха отделени 370 млрд. долара за насърчаване на чистите технологии. Кенеди припомня, че законодателството предвижда помощ от 7500 долара за закупуване на отговарящи на условията електрически модели. Това е в контраст със средната китайска подкрепа за покупка на електромобил от 4600 долара през 2023 г. – значително намаление в сравнение с 2018 г., когато тя беше 13 860 долара.