Тазгодишната колекция „Червеният килим" на швейцарската марка Chopard, която в края на май дебютира на филмовия фестивал в Кан, е вдъхновена от приказките.

Спонсориран от Chopard от 1998 г., фестивалът стана сцена за над 70 фантастични изделия, сред които за първи път е включен и характерният за марката медальон Happy Clown – фигурка на клоун с прозрачен корем, в който плуват скъпоценни камъни. Бижуто е проектирано през 1985 г. от съпредседателя на Chopard Каролин Шойфеле, когато тя е на 24 години.

Историята гласи, че баща ѝ Карл Шойфеле III, президент на компанията по това време, забелязва дизайна на Каролин и го изработва за нея като коледен подарък, отбелязвайки стъпването на компанията в бижутерийния бранш, разказва Financial Times.

Подобни семейни предания са важни за висшите бижутери и часовникари.

Компанията е основана през 1860 г. от Луи Улисе Шопар и от 1963 г. се контролира от фамилията Шойфеле - първо от Карл III и съпругата му Карин, които вече са имали компания за часовници, а днес от Каролин и брат ѝ Карл-Фридрих, които през 2001 г. са назначени за съпредседатели.

Chopard е от малкото компании за луксозни часовници, които все още са семейна собственост.

В списъка на водещите швейцарски марки часовници по продажби са Rolex, Cartier и Omega. В света на марковите бижута, доминиран от конгломерати като Cartier, Bulgari и Van Cleef & Arpels, които се борят за пазарен дял с гиганти като LVMH, статутът на Chopard е още по-рядък.

Карл Шойфеле III и съпругата му, които вече са в средата на осемдесетте, често продължават да посещават офиса си в централата. Там дъщерята на Карл-Фридрих Каролин е мениджър по продуктово развитие, а синът му Карл Фриц е мениджър по бизнес развитие.

"Ние сме семейна компания в класическия смисъл на думата", казва Карл-Фридрихпред FT.

Той вярва, че именно този семеен елемент и наследство са позволили на Chopard, който миналата година реализира продажби за 800 млн. швейцарски франка (885 млн. долара), да продължи да заема своето място сред гиганти като Rolex и Cartier, чиито приходи се движат около или над 10 млрд. долара.

"Признаваме, че това е много конкурентно поле, но това, което е важно, е уникалният подход, който предлагаме в сравнение с някой конгломерат, който отива на шопинг тур и купува това, което му е необходимо, за да бъде част от света на бижутата, защото от там идва маржът", продължава Карл-Фридрих. "Това е опортюнистичнa стратегия, но ние имаме подход, който нашите клиенти оценяват - автентичността наистина се цени много."

Въпреки фокуса върху наследството, много от активите, които позволяват на Chopard да се сравнява с по-големите играчи на пазара - ако не по размер, то поне по име - се дължат на Каролин и Карл-Фридрих, откакто влизат в компанията преди повече от 40 години.

Партньорството между Chopard и филмовия фестивал в Кан е едно от тях, което дава на марката изключителен обхват на публичност и възможности за взаимодействие с ВИП клиенти, както и партньорството от 1988 г. със състезанието за винтидж автомобили 1000 Miglia в областта на часовниците.

Друг актив е фабриката Chopard за производство на високопрецизни швейцарски часовникови механизми, основана във Фльорие през 1996 г. Тя затвърждава вертикалната интеграция на компанията, започната от Карл Шойфеле III през 1978 г. с откриването на собствена леярна за злато на марката, и позволява на Chopard да създава сложни часовници на място, като LUC Full Strike.

Що се отнася до бижутата, Каролин е проектирала много продукти, като например щастливия клоун и колекцията бижута Happy Diamond, която включва малки диаманти, движещи се свободно във висулките. Много от изделията вече са придобили колекционерска стойност.

Това, което съпредседателите определят като "Пътуване към устойчив лукс", е предимство, особено когато става въпрос за по-младото поколение клиенти, които според тях са много по-загрижени за начина, по който са направени изделията.

Стартирана от Каролин през 2013 г., инициативата е дългосрочен ангажимент за подобряване на устойчивия отпечатък на марката и практиките за снабдяване. Компанията е постигнала най-голям напредък по отношение на златото, което днес се добива изключително от следните източници: мини, сертифицирани по схеми като Fairmined за дребномащабни и занаятчийски мини; мини, които участват в Швейцарската асоциация за по-добро злато; и рециклирано злато по веригата на отговорност от Съвета за отговорна бижутерия (RJC).

"Ние сме малко по-напред от другите компании, защото започнахме далеч назад. Да бъдеш прозрачен днес не е добавена стойност, а задължително условие", обяснява Каролина. "И спим по-спокойно."

И двамата казват, че все още има много работа, но отминават въпроса за критиките, които групи за защита на човешките права като Human Rights Watch отправят към някои от схемите за сертифициране, които Chopard (и други луксозни марки) използват, включително процеса Кимбърли за диаманти и веригата за контрол на метали на RJC.

"Зелените хора - те никога не са доволни от нищо", опитва да се пошегува Каролин. Брат ѝ по-дипломатично изтъква аргумента, че "е важно те непрекъснато да предизвикват организациите, с които компанията работи. В същото време да си напомняме, че никой не е съвършен".

"Не можеш да седнеш и да кажеш "нека изчакаме, докато другите го направят", добавя Каролин. "Или пък "да изчакаме, докато стане задължително", заключава брат ѝ.

В края на 2022 г. продажбите на Chopard са се върнали на нивата отпреди пандемията, а 2023 г. е била "добра" за компанията - с едноцифрен ръст на продажбите спрямо предходната година, според Карл-Фридрих.

2024 г. обаче се очертава да бъде предизвикателна, тъй като пазарът на луксозни стоки е изправен пред по-широкообхватно забавяне, засилена поляризация между марките и намаляващо търсене в Китай, където продажбите на Chopard са с 15% под нивата от 2023 г.

Засегнати са по-специално марките за часовници, които оперират на пренаселен пазар, движен от търговията на едро.

"Chopard има структурно предимство в дългосрочен план, свързано с факта, че е балансирана между часовници и бижута", казва Ерван Рамбург, глобален ръководител на отдела за проучвания на потребителите и търговията на дребно в HSBC.

"Добре е, че разполагат с производството, където могат да разказват много истории за часовниците, и имат страхотни активи в областта на бижутата, включително партньорства като фестивала в Кан."

Но добавя, че във време на икономическа несигурност потребителите вероятно ще предпочетат "големите". "Ще има поляризация, защото искате да сте сигурни, че това, което купувате, ще запази стойността си", смята той.

Карл-Фридрих очаква спадът да засегне базовия клас часовници на Chopard (чиято цена започва от около 4700 франка), докато високия сегмент бижута ще продължи да се развива. "Подозираме, че тази година ръстът вероятно ще бъде приблизително равен", казва той, отбелязвайки двойната сила на компанията - в бижутата и часовниците.