Милиардерите отдавна обичат да се възползват от любовта на американците към бързите закуски и вредните удоволствия с много калории.

Ето защо акциите на джънк фууд компаниите имат запазено място в портфейлите на Уорън Бъфет, Бил Гейтс и Рей Далио.

Уорън Бъфет е пример за патриотичен инвеститор в областта. 93-годишният Оракул от Омаха е известен с това, че обича McDonald's и Coca-Cola, и често сервира техните продукти на бизнес срещи. Той инвестира и в двете чрез Berkshire Hathaway или дъщерни дружества.

Фондацията на Бил Гейтс следва подобна инвестиционна стратегия – въпреки че технологичният титан е известен с това, че не одобрява особено диетата на Бъфет.

Подадената информация за първото тримесечие на 2024 г. на фондация „Бил и Мелинда Гейтс“ показва притежание на 604 млн. долара в акции на Coca-Cola и близо 97 млн. долара в Kraft Heinz, производител на макаронени изделия Kraft и сирене Jell-O.

Bridgewater Associates на Рей Далио също притежава значителни инвестиции в Coca-Cola, PepsiCo и Starbucks.

През последните години обаче тези акции не се представят добре в съответствие с останалата част от пазара, отбелязва Fortune. Защо тогава най-могъщоте инвестори в света ги задържат в портфейлите си, вместо да инвестират в по-широкия пазар?

Отговорът се крие не в добрите, а в лошите новини, посочва Филипо Фалърни, водещ анализатор на Citi Research за напитките, домакинските продукти и личната хигиена в САЩ.

Експертът подчертава, че в години като финансовата криза от 2008 г., когато S&P500 се срина с около 40%, цената на акциите на McDonald's остава относително същата. По този начин цената на акциите на Coca-Cola спада с 25%, докато Nasdaq се понижава с 33%.

„Последните пет години като цяло имаха много стабилни макроикономически условия с няколко изключения (напр. периода на пандемията)“, казва анализаторът пред Fortune. „Ако погледнете представянето по време на Голямата финансова криза, ще видите, че акциите на компаниите от сектора на потребителските стоки (включително Coca-Cola, PepsiCo и др.) се представиха по-добре от S&P 500.“

Като се има предвид това, не е изненадващо, че американските милиардери биха инвестирали в акции, на които може да се разчита в условията на криза.

Но фактът поражда и въпроса защо толкова компании, предлагащи достъпни джънк фууд продукти доминират в класацията Fortune 500? Анализатори обясняват, че компаниите, които тихо доминират на Уолстрийт, не са случайни.

Причината за техния успех и за това, че тези акции вероятно ще продължат да се представят добре, е, че се търгуват с нещо, което ги отличава от другите алтернативи на акции в S&P500.

Това, което изкуственият интелект не може да възпроизведе, е приливът на допамин от първата глътка кафе сутрин, отхапването на бургер след дълъг работен ден или газировката при отварянето на кутия с безалкохолно в горещ ден.

Огромна възможност за растеж

За Фалърни привлекателността на акциите на „сладкиши“ днес не се дължи на това откъде са започнали компаниите, а накъде отиват.

В доклад за 2022 г. например Coca-Cola подчертава, че на развитите пазари само 32% от напитките са нетърговски – основно чешмяна вода, която се консумира у дома. Останалата част от пазара е алкохол, топли и студени напитки като бутилирана вода и газирани напитки.

Тази статистика се обръща в развиващите се и нововъзникващите пазари, където 69% от консумираните напитки са чешмяна вода, а само 16% от пазара се радват на студени напитки.

Това, в съчетание с факта, че населението в тези страни се очаква да расте по-бързо от развитите, представлява голяма възможност.

PepsiCo, която произвежда продукти от чипс до газирани напитки, заяви, че макар обемите да са спаднали в Северна Америка, продажбите са се увеличили с 9% на развиващите се пазари (които сега представляват около 40% от нетните й приходи) като Мексико и Бразилия.

По подобен начин Coca-Cola подчертава, че макар стойността на продажбите на дребно в Латинска Америка (~120 млрд. долара) да е по-малка от тази в Северна Америка (~325 млн. долара), броят на потребителите, с които разполага в първите, е много по-голям (~325 млн. потребители срещу ~530 млн. потребители).

„Всяка година, ако успеят да пренасочат 1% или по-малко от населението от нетърговски към търговски напитки, това е дългосрочен попътен вятър“, обяснява Фалърни.

Патриотична носталгия за потребителите

Според Пат Чосик, старши портфолио-стратег в Ned Davis Research, примамливостта на McDonald's и KFC има елемент на патриотична носталгия за потребителите.

Макар че според него пазарът на потребителски стоки не се е представил толкова добре, колкото останалите – като цитира, че на база обща възвръщаемост секторът се е представил с годишна възвръщаемост от 10,5% в сравнение с 10,7% за S&P 500 през последните 30 години - той обяснява пред Fortune: „Знаете точно какво ще получите, когато искате пилешки хапки от McDonalds, отворите барче Hershey, кенче Coca-Cola или си поръчате карамелено макиато от Starbucks.

„САЩ са изградили толкова много емблематични марки и ресторанти, които са издържали теста на продажбите навсякъде по света. Вярвам, че вкусът, удобството, последователността на продукта и изграждането на имидж на марката са ключови иамериканските компании за храни и напитки го правят изключително добре.“

Пресилен ли е ефектът на Ozempic

Най-голямото безпокойство за гигантите в сферата на бързото хранене в момента, разбира се, са лекарствата за отслабване като Ozempic и Wegovy.

Опасенията, че те могат да изтрият милиарди от стойността на индустрията, не са неоснователни – компании като Walmart, PepsiCo и Nestle вече са информирали анализаторите за ефекта, който GLP-1 ще имат върху техния бизнес.

Но анализаторите твърдят, че това е отворило и съвсем нови граници на бизнеса.

„Основните потребителски стоки се наричат основни по някаква причина“, обяснява Чосик. „Винаги ще има нужда от: 1) бързи ястия, закуски и напитки, които не изискват много време за приготвяне и 2) лакомства, удоволствия и самонагради, които включват кофеин и захар. Не вярвам, че Ozempic и здравословните алтернативи ще унищожат тези фактори на търсенето.“

Фалърни е на същото мнение, като посочва, че във всеки момент ще има част от обществото, която иска да отслабне. В бъдеще по-голяма част от тази група може да избере да приема Ozempic, но това не означава, че повече хора ще започнат да приемат лекарството.

Освен това изследване на Citi, което анализира 500 души, приемащи GLP-1 лекарства, спрямо 500, използващи други методи за отслабване, установява малка разлика между нивата им на консумация.

Всъщност разликата е толкова минимална - когато се приложи към съотношението в следващите десетилетия на цялото население, което се очаква да приема GLP-1, че полученият спад в потреблението е приблизително един пункт годишно.