Електромобилите разклащат лизинговия модел в Европа
Водещи компании са готови да излязат от бизнеса, ако регулаторите ги принудят твърде бързо да трансформират портфолиото си в изцяло електрическо
Ниските стойности при препродажба на електромобили принуждават лизинговите компании, които движат европейския автомобилен пазар, да удвоят цените през последните три години. Някои от тях дори заплашват да се откажат от бизнеса, ако регулаторните органи ги принудят да преминат към електрическа енергия твърде бързо, твърдят ръководители на компании от бранша пред Reuters.
Скокът в цените на лизинга на електромобили идва в момент, когато намаляването на субсидиите за нови електромобили на ключови пазари като Германия се отразява на продажбите. Това идва и с риск от забавяне на прехода към електрическа мобилност в Европа, точно когато Брюксел иска да натисне педала на газта.
"Ако ни се наложи много, много силно всичко да бъде електрическо твърде скоро, акционерите ми ще кажат "не искаме да поемаме риска" и ще излезем от пазара", казва Тим Албертсен, главен изпълнителен директор на Ayvens, една от най-големите европейски компании за лизинг на автомобили. "Нека бъдем честни, без нас кой ще поеме риска?"
Ayvens, чийто мажоритарен собственик е френската банка Societe Generale, разполага с автопарк от 3,4 млн. автомобила, от които около 10% са електрически.
Лизинговите компании играят ключова роля в Европа, тъй като 60% от новите автомобили от всички видове горива се дават на лизинг, според изчисления на екологичната група Transport & Environment, базирани на данни от Dataforce. Когато става въпрос за електромобили, този дял се оценява на 80%.
Според данните на 16-те европейски пазара, на които тя може да идентифицира регистрациите на автопаркове - включително Германия, Великобритания, Франция и Испания - 60% от новите електромобили отиват при корпоративни автопаркове и търговски купувачи. Експертите твърдят, че те почти изцяло използват лизинг, а около половината от останалите продажби на частни купувачи също са базирани на лизингови схеми.
На пазарите, където няма субсидии за частни купувачи на електрически превозни средства, доминиращата роля на бизнес сегмента е още по-ясно изразена. Във Великобритания и Белгия например частните лица представляват съответно едва 23% и 8% от новите покупки на електрически превозни средства през 2023 г., твърди Dataforce.
Цената на лизинга е разработена така, че да отчита амортизацията на автомобила през типичния тригодишен период въз основа на очакваните цени за препродажба или остатъчни стойности. Но ако стойностите на употребяваните автомобили се окажат по-ниски от очакваните в края на лизинговия договор, компаниите понасят финансов удар, когато ги получат обратно.
По различни причини - от намаляването на цените на Tesla, през опасенията за инфраструктурата за зареждане и живота на батериите до наплива на по-достъпни китайски електромобили - цените на електрическите модели втора ръка в Европа се понижават, след като достигнаха своя връх през октомври 2022 г. Според данни на Autovista стойностите на препродажба на електромобили в Германия в началото на юли са били с 24% по-ниски от нивата преди пандемията, а във Великобритания – с 30%. Това е в ярък контраст с бензиновите модели втора ръка, които остават с около 15% по-скъпи и на двата пазара.
"Хората приемат все повече употребявани електромобили, но те трябва да са евтини", казва Гари Кеймбридж, партньор в дилъра на употребявани автомобили Cambridge Motors в Лондон. "Ако са скъпи, не ги искат."
Цените се увеличават повече от два пъти
Лизинговите компании, към които се обръща за коментар Reuters, не дават конкретни данни за евентуалните загуби по договори за EV от спада на остатъчните стойности. Но разкрития на някои компании за коли под наем повдигат завесата над признаците за проблеми.
Hertz например съобщава за отписвания в размер на около 150 млн. долара за около 20 000 електромобила, които е продала на силно намалени цени, докато Sixt - че по-ниските остатъчни стойности на електромобилите са намалили приходите ѝ за 2023 г. с 40 млн. евро.
Барт Бекерс, заместник главен изпълнителен директор на Arval, лизинговата компания, собственост на френската банка BNP Paribas, посочва, че загубите от ниските стойности при препродажба на електромобили в момента са ограничени, тъй като те все още са малка част от общия им портфейл.
"Но сумите не са незначителни", добавя той. "Подобно на други лидери на пазара, Arval вече е принудена да увеличи цените поради по-ниските остатъчни стойности."
Електромобилите съставляват едва около 10% от автопарка на Arval, който се състои от 1,7 млн. автомобила.
Някои производители на автомобили са предоставили парични компенсации на лизинговите компании за спада на стойностите на EV, обясняват още ръководители от индустрията. Tesla например е предложил отстъпки и други начини за намаляване на загубите на лизинговите компании, включително на Ayvens, въпреки че главният изпълнителен директор Алберсен отказва да каже какви са те.
Ръководителите обаче твърдят, че лизинговите компании все още носят риска за препродажбата на електромобилите, поради което цените са се повишили.
В Германия, най-големия европейски автомобилен пазар, данните на мозъчния тръст CAR Center Automotive Research, показват, че през последните три години лизинговите договори за електрически превозни средства са скочили. През август 2021 г. лизингът на електромобил на стойност 45 000 евро е струвал 284 евро на месец, което е доста под 473 евро за еквивалентен модел с изкопаеми горива. Сега разходите за EV са се увеличили повече от два пъти до 621 евро, докато цената на автомобила с изкопаеми горива е спаднала до 468 евро.
Продажбите на електромобили в Германия са спаднали с 16,4% през първата половина на 2024 г., след като правителството внезапно прекрати субсидиите за потребителите през декември, и този спад е засегнал и общата тенденция в ЕС. Продажбите на изцяло електрически превозни средства в блока са се увеличили до 14,6% от общите през 2023 г. от 6,1% през 2020 г., но през първата половина на тази година те са спаднали до 14,4%.
Задължителни цели за продажби?
Албертсен от Ayvens коментира, че компанията вече сключва лизинги за EV за по-дълъг период от време, отколкото за автомобилите с двигател с вътрешно горене, за да намали рисковете при препродажба. Освен това тя е започнала да отдава на лизинг електромобили един или два пъти повече "на по-достъпна цена" и да ги държи в портфолиото си по-дълго, евентуално до осем години.
Загрижеността за потенциалните загуби е толкова голяма, че RVI Group, компания със седалище в Стамфорд, Кънектикът, която предлага застраховки, гарантиращи определена остатъчна стойност на активите, открива офис в Европа миналата година, за да отговаря на запитвания за застраховки. Уей Фан, изпълнителен вицепрезидент на RVI за леки автомобили, посочва, че през последните три години е видял повече запитвания от Европа - всички от лизингови компании и банки - отколкото през предходните 14 години в световен мащаб. По думите му волатилността на цените на електромобилите ще спадне през следващите пет до десет години, тъй като процесът на електрификация се развива.
Лизинговите компании обаче казват, че са обезпокоени от факта, че консултацията на Европейската комисия относно начините за ускоряване на въвеждането на електромобили в корпоративните автопаркове може да доведе до задължителни цели за продажба, а това би увеличило рисковете при препродажба, пред които те вече са изправени.
"Колкото по-голям става делът на електрическите превозни средства в портфейлите им, толкова по-голям ще бъде този проблем", казва Ричард Кнубен, генерален директор на Leaseurope, сдружение в Брюксел, което лобира от името на групи за лизинг и отдаване на автомобили под наем.
На 8 юли приключи откритата обществена консултация на Европейската комисия "Екологизиране на корпоративните автопаркове", която включваше разглеждане на възможни мерки за ускоряване на въвеждането на електрически превозни средства. Базираната в Брюксел организация Transport & Environment (T&E) иска Комисията да задължи големите корпоративни автопаркове и лизингови компании в Европа да преминат на 100% към електрическа мобилност до 2030 г. Стеф Корнелис, директор на програмата за електрически автопаркове на T&E, е категоричен, че принуждаването на автопарковете да се електрифицират ще доведе до повече употребявани електрически автомобили за потребителите и ще ускори прехода.
Слабото представяне на зелените и центристките партии на европейските избори през юни повдигна въпроси за съдбата на предвидената в ЕС забрана на автомобилите с изкопаеми горива през 2035 г., така че не е сигурно дали Комисията ще настоява това да се случи. Но лизинговите компании приемат заплахата сериозно.
От Leaseurope коментират, че мандатът за електромобилите ще нанесе значителни щети на лизинговите компании, а Бекерс от Arval - че като минимум ще трябва да повиши допълнително бъдещите лизингови ставки.
"Казано по-просто, цените ще се повишат", казва той. "Това би обезкуражило корпоративните автопаркове да продължат да наемат автомобили на лизинг."