Да се насладиш на Великата китайската стена и да хапнеш - с доставка от дрон
Освен за подобряване на логистиката в селските райони, дроновете все по-често се използват и за бързо доставяне на храна на хората, живеещи в китайските метрополиси
Гладните туристи, които се разхождат по Великата китайска стена, вече могат да получат своя обяд от въздуха.
Китайският гигант за доставка на храна Meituan твърди, че новата му услуга с дронове, обявена миналата седмица, ще доставя храна, напитки и други стоки, като например медицински консумативи, на клиентите в отдалечен участък от древния монумент в покрайнините на Пекин.
Това е първата услуга с дрон в столицата, която е добавена към бързо развиващия се бизнес за доставки в цял Китай, който е най-големият производител и износител на граждански потребителски дронове в света.
Маршрутът на Великата китайска стена с дронове се простира от покрива на близкия хотел до наблюдателна кула на южното продължение на Бадалин - най-популярния участък от масивните укрепления, прорязващи северната част на Китай, разказва CNN.
Това разширение от миналата година обикновено се характеризира с горещини през лятото и няма търговски обекти. Именно тук дроновете могат да помогнат, според Ян Ян, директор по обществените въпроси на бизнеса с дронове на Meituan.
„Чрез дроновете можем да направим пътувания, които отнемат 50 минути пеша, за пет минути и да доставим на посетителите продукти за облекчаване на топлината и спешни материали“, казва тя пред държавната телевизия CCTV.
Според Meituan дроновете могат да летят при умерен вятър и дъжд и да пренасят до 2,3 килограма на пътуване.
Таксата за доставка с дрон е само 4 юана (56 цента), същата като за обикновените такси на Meituan, съобщава държавният вестник Beijing Youth Daily. Услугата ще приема поръчки от 10 до 16 ч., след което дроновете ще бъдат натоварени със задачата да превозват боклука до пунктовете за рециклиране.
Но летателните апарати все още се нуждаят от човешка помощ.
След като получи поръчка, служител на Meituan я взима от близък магазин и я занася на покрива на хотела до стената, където ще бъде претеглена и опакована. След това оператор прикрепва пакета към дрона, който лети на автопилот до наблюдателната кула, където друг служител чака да го получи.
След това потребителите на приложението могат да вземат своя пакет от работника на наблюдателната кула.
Летящ бизнес
През последните години услугите за доставка на стоки с дронове се развиват бързо в Китай.
През 2016 г. гигантът в областта на електронната търговия JD стартира първото изпитание на безпилотни летателни апарати за доставки в столичната провинция. Пренасяйки до 15 килограма на максимално разстояние от 20 километра, тези безпилотни самолети съкращават времето за доставка от четири часа с автомобил по криволичещи планински пътища до малко под 20 минути, съобщи тогава държавната информационна агенция Xinhua.
Освен за подобряване на логистиката в селските райони, дроновете все по-често се използват и за бързо доставяне на храна на хората, живеещи в китайските метрополиси.
През 2021 г. Meituan извърши първата си доставка с дрон в южния технологичен център Шънджън. Сега тя управлява повече от 30 маршрута в множество градове, които са обработили над 300 000 поръчки, включително във финансовия център Шанхай.
За да се ориентират в гъсто населените градски пространства, дроновете следват предварително определени маршрути, като обикновено излитат от покриви. Вместо да висят пред прозорците на апартаменти или офиси, те пускат доставките в павилиони в близост до жилищни и офис сгради, където клиентите могат да вземат поръчките си. От миналата година Meituan е създала и бутки за доставки с дронове в обществени паркове в Шанхай и Шънджън.
Разширяването на услугите за доставка с дрон идва на фона на стремежа на правителството да развие така наречената „икономика на малки височини“, която се отнася до широк спектър от бизнеси, съсредоточени около пилотирани и безпилотни граждански въздухоплавателни средства на височина под 1000 метра.
Тази инициатива е определена като нов двигател на растежа на китайската икономика за първи път в работния доклад на централното правителство през март.