Плаващ под гръцки флаг петролен танкер е изоставен, дрейфуващ и пламнал в Червено море след удари край бреговете на Йемен.

В сряда британската Агенция за морски търговски операции (UKMTO) съобщи, че на борда на танкера е избухнал пожар, който е причинил загуба на мощност на двигателя и вече не е „под командване“. Това се е случило след атака от две малки лодки на около 77 морски мили западно от йеменското пристанище Ходейда, което е под контрола на хутите.

Гръцкият министър на корабоплаването Христос Стилианидис уточни пред CNBC, че плавателният съд е петролния танкер Sounion и осъди нападението като „грубо нарушение на международното право и сериозна заплаха за безопасността на международното корабоплаване“.

Всички 25 членове на екипажа на плавателния съд са в безопасност, добави министърът.

Танкерът е част от флота на гръцкия оператор Delta Tankers, който потвърди, че Sounion е претърпял „незначителни щети“, след като е участвал във „враждебен инцидент“ в Червено море. По-късно компанията излезе с изявление, че капитанът и екипажът на Sounion са се евакуирали от кораба и са получили военноморска подкрепа.

Reuters разкри, на свой ред, че екипажът е бил спасен от военноморската мисия на ЕС EUNAVFOR ASPIDES, която потвърди операцията в публикация в социалните медии.

„Докато се приближаваше към района, корабът на EUNAVFOR ASPIDES унищожи безпилотен надводен апарат (USV), който представляваше непосредствена заплаха за танкера и неговия екипаж. Впоследствие всички на борда на MV SOUNION бяха спасени и са транспортирани до Джибути, най-близкото безопасно пристанище“, посочиха от мисията.

„Съществуват планове за преместване на кораба до по-безопасна дестинация, където може да се извърши пълна оценка на инцидента, проверки и евентуални ремонти“, заявиха, от своя страна, от Delta Tankers.

Според данните на MarineTraffic корабът Sounion последно е акостирал в иракския терминал за разтоварване на суров петрол в Басра. Той е превозвал 150 000 тона суров петрол и сега представлява „навигационна и екологична опасност“.

„От съществено значение е всички в района да проявяват предпазливост и да се въздържат от всякакви действия, които биха могли да доведат до влошаване на настоящата ситуация“, се казва в доклада на EUNAVFOR ASPIDES.

До момента нито една групировка не е поела отговорност за нападението в сряда, въпреки че фракцията на хутите е извършила множество подобни удари срещу търговски кораби, мотивирайки се със солидарност с палестинската кауза на фона на продължаващата военна кампания на Израел в Ивицата Газа. Йеменската групировка твърди, че е насочена пряко само срещу кораби, собственост на или свързани с Израел, САЩ или Обединеното кралство, но многократно е атакувала и други плавателни съдове.

Нападенията на хутите, които досега са довели до потъването на поне два кораба, нарушиха важен търговски маршрут, свързващ Европа и Азиатско-тихоокеанския регион, като няколко кораба избраха по-дългия път през нос Хорн, който може да увеличи пътуването с до 14 дни. Прекъсванията не доведоха до спиране на доставките на запад от богатия на петрол регион на Близкия изток, нито до дълготрайно повишаване на цените на петролните фючърси.