Главният изпълнителен директор на Disney Боб Айгър усилено търси свой заместник.

„Мисля, че може спокойно да се предположи, че мисля за смяната на изпълнителния директор през цялото време“, казва той в подкаст с Кели Рипа. „„Обсебен съм от това. Когато се върнах, аз и бордът установихме, че това ще бъде сред най-големите ни приоритети.“

Но часовникът тиктака, а договорът на Айгър изтича през декември 2026 г.

В началото на август Disney разкри, че членът на борда и бивш главен изпълнителен директор на Morgan Stanley Джеймс Горман ще председателства комитета за планиране на наследството в компанията.

Към Горман ще се присъединят председателят и бивш главен изпълнителен директор на Nike Марк Паркър, както и членовете на борда Мери Бара, главен изпълнителен директор на GM, и Калвин Макдоналд, главен изпълнителен директор на Lululemon.

„Има толкова много спекулации за това кой ще бъде следващият главен изпълнителен директор на Disney и мисля, че едно нещо, което е справедливо да се каже, е, че този път Айгър иска да го направи правилно“, казва пред Yahoo Finance анализаторът на Third Bridge Джейми Лъмли.

„Това не е първото му родео, когато става въпрос за смяна на изпълнителния директор, и след опита с Боб Чапек той наистина иска да се увери, че бизнесът е в правилната позиция с правилния човек начело.“

Чапек е избран от Айгър за негов наследник през 2020 г., но беше отстранен две години по-късно в период, белязан от политически битки, проблеми с таланти от А-листата и противоречиви реорганизации.

Когато се завърна като главен изпълнителен директор на Disney през ноември 2022 г., Айгър се съгласи да изпълнява длъжността в продължение на две години. През юли 2023 г. той удължи този мандат до края на 2026 г.

„Не е било мое намерение да бъда привличан обратно“, казва Айгър пред Рипа за завръщането си. „Дължах на компанията, която означаваше толкова много и беше толкова добра към мен, да отговоря на призива“.

Този път той ще трябва да хвърли кърпата.

След завръщането на Айгър Disney се сблъска с някои трудни моменти, когато индустрията се опитва да се ориентира в прехода от линейна телевизия.

Творческите предизвикателства в боксофиса, фундаменталните промени в ESPN и антитръстовите пречки за предстоящото съвместно предприятие за спортни дейности, наред с други трудности, оказаха натиск върху перспективите на компанията. По-рано този месец Disney разкри, че бизнесът с паркове също се е забавил, позовавайки се на намаляващото търсене.

„Навлязохме в стрийминга по много, много агресивен начин“, заяви Айгър след отчет на компанията през май. „Опитахме се да разкажем твърде много истории. В общи линии инвестирахме твърде много, далеч преди възможната възвръщаемост. Именно това доведе до моментът, в който стриймингът завърши със загуба от 4 млрд. долара. Изтеглих ги обратно по различни начини.“

Въпреки че акциите се възстановиха от многогодишните дъна, достигнати през миналата година, те са спаднали с около 8%, откакто Айгър си върна поста на главен изпълнителен директор през ноември 2022 г. През тази година акциите са се понижили с около 1% при 17% ръст за S&P 500.

Общото подразделение за стрийминг на Disney излезе на печалба за първи път през миналото тримесечие. Това е свидетелство за агресивното пренастройване на Айгър, което включва нови източници на приходи като поддържаното от реклами ниво за Disney+, в допълнение към повишаването на цените и борбата със споделянето на пароли.

По-рано тази година компанията разкри, че нейната самостоятелна стрийминг платформа ESPN ще дебютира през есента на 2025 г. Услугата ще изведе цялата спортна мрежа изцяло на върха за директен достъп до потребителите.

Това последва друго съобщение на компанията, свързано със спорта: ESPN планира да се обедини с конкурентите си Warner Bros. Discovery и Fox за първото по рода си съвместно предприятие за стрийминг на спортни предавания, наречено Venu Sports.

Съдия временно блокира стартирането на Venu поради антитръстови съображения само няколко седмици преди началото на сезона в NFL. Трите компании са обжалвали решението, пише Yahoo Finance.

„В DTC тенденциите в горната линия и в потока от съдържание са окуражаващи, тъй като Disney започва да генерира печалби от своите стрийминг активи на постоянна база“, пише анализаторът на Morgan Stanley Бен Суинбърн за фискалното трето тримесечие компанията.

Той обаче коментира, че увеличаването на технологичните разходи вероятно ще намали оперативните приходи на сегмента за цялата 2025 г., като го определи като „вероятен риск“. И тъй като подразделенията на Disney, свързани с боксофиса и тематичните паркове, вече са подложени на натиск, залозите остават високи.

„Въпреки че Disney възвърна част от своята енергия с последните касови хитове като „Inside Out 2“ и „Deadpool and Wolverine“, все още има какво да се направи, за да се осигури постоянен поток от качествено съдържание от филмовите и телевизионните студия“, казва Лъмли.

„Освен това забавящият се ръст на приходите и натискът върху приходите в сегмента на парковете и атракциите показват, че предстоящите инвестиции на Disney в този бизнес няма да дойдат достатъчно скоро.“

Компанията планира да инвестира 60 млрд. долара в бизнеса си с тематични паркове през следващото десетилетие, въпреки че финансовият директор на Disney Хю Джонстън казва пред Yahoo Finance, че потребителите „гледат малко повече на стотинките си“.

Дългото сбогуване

Бордът на директорите на Disney все още има повече от две години до изтичането на договора на Айгър, но крайният срок за намиране на наследник ще настъпи много по-рано от декември 2026 г. Но това може да зависи и от състоянието на бизнеса.

„Айгър вероятно няма да предприеме никакви стъпки за приемственост, докато резултатите от съдържанието на Disney не се стабилизират в различните канали за разпространение на компанията“, казва Лъмли.

„Независимо от това кой в крайна сметка ще го наследи, инвеститорите ще очакват Disney да остане дисциплинирана по отношение на разходите и да се съсредоточи върху изграждането на успешен конвейер от съдържание.“

Появиха се слухове, че следващите имена могат да бъдат вътрешни, включително Дана Уолдън и Алън Бергман, съпредседатели на Disney Entertainment; Джош Д'Амаро, ръководител на отдела за паркове и преживявания на Disney; и Джими Питаро, председател на ESPN.

Уолдън се присъедини към Disney, когато компанията придоби 21st Century Fox през 2019 г., и в момента ръководи телевизионните студия.

Междувременно Бергман ръководи отдела за филми и студия на Disney. Той се присъединява през 1996 г., а от 2001 г. заема висши ръководни длъжности в компанията.

Д'Амаро е друг ветеран, който се присъединява към компанията през 1998 г. на позиция в курорта Disneyland. Той поема отдела за паркове и aтракции през 2020 г. и оттогава се движи в неспокойни води, включително в остра вражда с губернатора на Флорида Рон ДеСантис и пандемия, която напълно спря бизнеса.

Сред другите възможности са бившите изпълнителни директори Кевин Майер и Том Стагс, които напуснаха компанията през 2020 г., след като Айгър избра Чапек за главен изпълнителен директор.