„Отвътре навън 2“ и „Дедпул и Върколакът“ спасиха летния боксофис с 3,6 млрд. долара
Това е 10% спад спрямо същия период миналата година, но е значително по-добър резултат от очакванията на индустрията
Преди няколко месеца касовите анализатори и собствениците на кина се подготвяха за възможността летният филмов сезон да бъде най-лошият от десетилетие насам.
Противно на очакванията обаче, приходите от продажби на билети се равняват на 3,6 милиарда долара.
Макар че това е спад от 10% спрямо същия период миналата година, резултатът е значително по-добър от прогнозите на всички в индустрията, пише CNBC.
„След 4 милиардното лято на 2023 г. с „Барбенхаймер“ очакванията към май бяха смекчени, тъй като индустрията се подготвяше за това, което със сигурност щеше да бъде по-скромен резултат от летните приходи за 2024 г.“, казва Пол Дергарабедян, старши медиен анализатор в Comscore.
Приходи от летния боксофис за последните 10 години:
• 2024 - 3,6 милиарда долара
• 2023 г. - 4 милиарда долара
• 2022 г. - 3,4 милиарда долара
• 2021 г. - 1,7 милиарда долара
• 2020 г. - 176,2 млн. долара
• 2019 г. - 4,3 милиарда долара
• 2018 г. - 4,4 милиарда долара
• 2017 г. - 3,8 млрд. долара
• 2016 г. - 4,4 млрд. долара
• 2015 г. - 4,4 млрд. долара
• 2014 г. - 4 млрд. долара
Източник: Comscore
Навлизайки в летния филмов сезон, който започва през първия уикенд на май и продължава до Деня на труда, тази година вътрешният боксофис е спаднал с 22% в сравнение с миналата, като липсва традиционният старт на филма от вселената на Marvel. Всъщност за пръв път от 2009 г. летният боксофис няма блокбъстър за супергерои, с който да започне сезонът – и това си пролича.
Disney и Marvel Studios неизменно са стартирали този изключително доходоносен киносезон през последните две десетилетия. Всъщност само два филма от франчайза на Marvel, които са излезли в началото на лятото, са генерирали по-малко от 100 млн. долара през премиерния уикенд - без да включваме пандемичните години.
Тази година водещият филм за първия летен уикенд беше „Падащият човек“ на Universal. И въпреки силните маркетингови усилия и солидните отзиви, не успя да привлече продажби на билети. Събра по-малко от 28 млн. долара на дебюта си на вътрешния пазар и не достигна до 100 млн. долара при разпространението си на вътрешния пазар.
Warner Bros и неговият „Фюриоза: Сага за Лудия Макс“ също се провалиха. Екшънът събра едва 67 млн. долара от разпространението си на вътрешния пазар. В същото време, „Кралството на планетата на маймуните“ на Disney надхвърли очакванията с 171 млн. долара.
Но едва в средата на юни боксофисът се сдоби с истински прилив на кинозрители. „Отвътре навън 2“ на Disney и Pixar разби рекордите и отбеляза завръщането на изпадналото в затруднение анимационно студио. До Деня на труда това е най-касовият летен филм с приходи от 650 млн. долара.
Боксофисът имаше още прилив на свежи финанси от „Дедпул и Върколакът“, който се появи в края на юли. Третата част от франчайза и първата за MCU на Disney счупи рекордите за рейтинг R, като до края на ваканционния уикенд в САЩ събра над 600 млн. долара от вътрешния пазар.
„Аз, проклетникът 4“ и „Лоши момчета“ също имат силен принос за печалбата от над 900 млн. долара от продажби на билети през август, което е най-високият резултат за летния месец от 2016 г. насам. Анализаторите предвиждат летният импулс да се пренесе и в есента, което ще засили резултатите за третото тримесечие. „Ако септември завърши с двуцифрен ръст спрямо миналата година, тримесечието ще завърши с едноцифрен спад.“, обяснява Ерик Хандлър, анализатор в Roth MKM.
Не е ясно дали целогодишният боксофис ще достигне нивата от 2023 г. - миналогодишните двойни работнически стачки, които нарушиха производството в Холивуд, продължават да тежат на индустрията, но има много привлекателни заглавия, които пристигат в кината през следващите месеци.
„Може и да няма играчи от мащаба на „Отвътре навън 2“ или „Дедпул и Върколакът“, но продълженията на франчайзи като „Бийтълджус“, „Трансформърс“, „Жокера“ и т.н. предлагат много причини за киноманите и студиата да се вълнуват в следващите два месеца“, смята Шон Робинс, основател и собственик на Box Office Theory.