Spotify спечели делото за стрийминга на Еминем
Искът беше на стойност приблизително 30 млн. паунда, като в него беше заявено, че звездата никога не е получила пълно заплащане за хитове като Lose Yourself и Without Me, които са „стриймвани в Spotify милиарди пъти“
Spotify спечели дългогодишно съдебно дело, в което беше обвинена, че стриймва музиката на рап легендата Еминем без разрешение.
Делото беше заведено през 2019 г. от издателя на рапъра, Eight Mile Style, който заяви, че платформата не е успяла да лицензира правилно творчеството на Еминем.
Искът беше на стойност приблизително 30 млн. паунда, като в него беше заявено, че звездата никога не е получила пълно заплащане за хитове като Lose Yourself и Without Me, които са „стриймвани в Spotify милиарди пъти“, припомня BBC.
Но съдия в Тенеси постанови, че Spotify няма отговорност за пропуснати възнаграждения, въпреки че установи, че не е имала лиценз за стрийминг на песните.
Съдът също така стигна до заключението, че ако Spotify бъде признат за виновен за нарушаване на авторските права, всяка санкция ще трябва да бъде платена от Kobalt Music Group, която събира авторските възнаграждения от името на издателя на Eminem.
Процесът показва колко сложен е бизнесът с управление на музикалните права в ерата на стрийминга.
Когато Eight Mile Style започва да съди Spotify през 2019 г., заявява, че платформата е „действала измамно“, като се е преструвала, че има лицензи за 243 песни на Еминем, а не е имала такива. Освен това я обвини, че е извършила „случайни плащания“ за хитове, стриймвани милиони пъти, а парите са представлявали само „част от тези стриймове“.
Интригуващо е, че Eminem не е бил страна по делото, а е разбрал за съдебните действия едва когато те са били заведени. „Ние сме също толкова изненадани от тази новина, колкото и всички останали“, заяви тогава неговият пиар пред The Verge.
Музиката на звездата остава в Spotify по време на петгодишното дело. В момента той е 12-ият най-стриймван изпълнител в платформата със 76 милиона месечни слушатели.
Spotify отговори на съдебния иск през 2020 г., като обвини Kobalt Music Publishing, че я е подвела да вярва, че контролира администрирането на каталога на Eight Mile, въпреки че това не е така.
Добави, че Eight Mile „нито веднъж не е поставила под въпрос“ разрешението на Spotify да излъчва песните на Еминем, въпреки че е приемала плащания за авторски права от услугата от стартирането ѝ в САЩ през 2011 г.
„Eight Mile внушава, че е била „подведена“ от Spotify да мисли, че композициите са надлежно лицензирани, за да обясни защо съзнателно е приемала и внасяла плащания за авторски възнаграждения, докато е мълчала години“, заявиха адвокатите на компанията.
„Историята на Eight Mile противоречи на логиката.“
Eight Mile нарече тези твърдения „неоснователни“, а делото продължи, докато адвокатите спореха за най-дребните детайли. В един момент производството беше отложено поради спор дали главният изпълнителен директор на Spotify Даниел Ек ще бъде изслушан. Въпреки че съдията постанови, че той ще бъде принуден да даде показания, страните поискаха съкратено решение, за да не се стига до пълен съдебен процес, допълва BBC.
Съдия Алета Траугър публикува становището си на 15 август, като написа, че Spotify не носи отговорност за вреди. Тя подчертава, че макар Kobalt да е упълномощена да събира авторските възнаграждения за музиката на Еминем, не е имала право да лицензира песните в САЩ и Канада. Вместо това тези права са били прехвърлени през 2009 г. на дружество Bridgeport Music, свързано със самата Eight Mile. Дружеството обаче „никога не е уведомявало официално трета страна, че поема“ лицензирането на музиката, пише съдията.
Тази ситуация е „необяснима“, допълва съда, освен ако не е „стратегически“ опит да се измъкнат пари от Spotify чрез претенции за нарушени авторски права. Отбелязвайки, че компанията никога не е изпратила на Spotify „нито едно писмо за прекратяване на дейността“, Eight Mile не е „нещастната жертва“, за която твърди, че е.
„Eight Mile Style е имала всички възможности да изясни нещата и просто е избрала да не го направи без видима причина, освен че да бъдеш жертва се заплаща по-добре, отколкото да бъдеш обикновен лицензодател“, се допълва в мотивите на съда.
Съдията също така отбелязва, че споразумението на Spotify с Kobalt не включва база данни за песните, които може и не може да излъчва. „Основната причина за този подход, посочена от Kobalt, е, че каталогът на голям администратор като тях се променя редовно, което ще направи всеки списък почти незабавно неактуален“.
Тази практика „прави изненадващо правдоподобно, че Spotify може понякога наистина да е объркана по отношение на това кои права притежава и кои не“.
Един елемент от договора на Spotify с Kobalt обаче е ясен: той защитава компанията от искове за авторски права върху всички произведения, „администрирани“ от Kobalt. Това означава, че компанията ще трябва да плати всички съдебни такси, натрупани през последните пет години, което може да е голяма сума, допълва BBC.