„Не се борете срещу годините, които сте спечелили“: Синди Крауфорд за красотата и остаряването
Малко преди да навърши 35 години една от най-красивите жени на планетата признава, че се е почувствала „леко уплашена“ - защото получава определението „твърде стара“
Трудно е да си представим Синди Крауфорд изплашена.
Всички сме виждали дръзкия, характерен поглед на супермодела, гледащ предизвикателно от кориците на най-бляските списания.
Тя винаги е в директен контакт очи в очи и с лека усмивка, която я кара да изглежда така, сякаш си спомня за някоя много добра шега.
Но малко преди да навърши 35 години през 2001 г., една от най-красивите жени на планетата се е почувствала „леко уплашена“.
„Бях сключила договор с Revlon за почти 13-годишен срок“, разказва Крауфорд пред BBC. „Проявиха прекрасно отношение към мен. Но тогава моделите не издържаха повече от 35 години. Това беше просто мисленето на индустрията по онова време.“
Когато договорът ѝ за милиони долари трябва да бъде подновен, таблоидите я определят като „твърде стара“, като дори изпращат папараци да снимат всяко нейно движение.
Тогава Синди току-що е родила дъщеря си Кая Гербер, която днес върви по стъпките на майка си в кариерата на модел.
Първото ѝ дете, Пресли (също модел), е съвсем малък.
„В този момент си казах: „Добре, трябва ли вече да тръгна към залеза? Или ще заложа на себе си и ще се опитам да направя нещо свое? Просто знаех, че трябва да рискувам. Това беше авантюра.“
В света на модата обаче тя отдавна играе майсторски покер.
Модел от Средния Запад, превърнал се в европейска сензация на модния подиум, Синди е един от първите модели, които работят едновременно с луксозни и масови марки. През 1991 г. се снима в реклама на Pepsi, като успоредно с това дефилира по подиумите на Ralph Lauren и Versace.
През 1996 г. позира гола за Playboy, докато е лице на луксозната марка часовници Omega. Годините, в които участва в предаването House of Style по MTV, помагат за трансформацията на парижката мода в попкултура.
Днес такива високи и ниски кариерни скокове са нещо обичайно. Джиджи Хадид е лице на Victoria's Secret и Miu Miu; Кендъл Дженър рекламира Uber Eats и Calvin Klein.
Именно Синди Крауфорд проправя тази пътека, докато крачи уверено с токчета Chanel по най-престижните модни сцени.
За такава личност създаването на собсъвена марка гримове би било лесен ход, особено, след като убеждава милиони жени по света да носят кафяво червило през 90-те години.
Но тя има друго намерение: иска да изследва зараждащата се тогава тенденция, наречена „красота на френските момичета“, и да привлече на помощ дерматолога си от Париж д-р Жан-Луи Себах.
„Тогава нямахме думата – нямаше социални медии“, връща лентата назад Крауфорд. „Но през 2001 г. имаше идея как французойките изглеждат толкова добре, когато остаряват, как се грижат за себе си и как винаги са толкова шик. И аз си казах: „Аз знам на какво се дължи! Това е д-р Себах!“
Синди Крауфорд следва подхода на дерматолога към остаряването, базиран на мотото „не се паникьосвайте“ и обяснява в какво се изразява:
„Той нарича работата си „поддържане на възрастта“. Това е нещо реалистично. Просто се грижиш за себе си; опитваш да изглеждаш възможно най-добре за най-дълго време – не се бориш с годините, които си спечелил.“
Заедно двамата създадат козметичен продут с антиоксидантната формула за лице на Себах, която Синди използва за първи път в парижката клиника на лекаря. Наричат я Meaningful Beauty и започват преговори с луксозни вериги преди сами да пуснат продукта на пазара.
„Беше много важно Meaningful Beauty да бъде достъпен за всички“, казва Крауфорд.
„И вижте например, уроците за красота в TikTok са на практика малки рекламни клипове, нали? Сега линиите за красота, насочени директно към потребителите, са нещо нормално, а брандираното видео е стандарт.“
Meaningful Beauty създава такива взаимоотношения с клиенти от поколението Х, като 54-годишната звезда от „Анатомията на Грей“ Елън Помпео и 59-годишната Кристин Дейвис от „Сексът и градът“.
Междувременно самата Синди става телевизионна звезда благодарение на документалния сериал „Супермоделите“ по Apple TV+ 2023.
Поредицата разказва за възхода на Крауфорд заедно с Наоми Кембъл, Линда Еванджелиста и Кристи Търлингтън.
„Не мисля, че хората осъзнават колко странни бяхме за модната индустрия по онова време. Говоря сериозно! Поколението преди нас беше от руси момичета със сини очи. Наричаха ги „изцяло американски“, въпреки че очевидно американското е много, много повече. В тази среда ние разширявахме представата за красота. Не ви ли звучи налудничаво сега?“
Според Крауфорд, шоуто на Apple+ става достатъчно успешно, за да се обсъжда втори сезон.
„Чудех се: Ако направим това, каква е следващата модна история, която искаме да разкажем? Замислих се какво се е случило в модата, а то е невероятно. Имаме много по-голямо разнообразие от цветове на кожата, от размери, от националности, от възрасти. Затова си казах: „Ако отново направим това шоу, трябва да продължим да отстояваме идеята, че красотата има много различни аспекти“.
Но има и аспекти, които просто повтарят историята.
Като 23-годишната дъщеря на Синди Кая Гербер, която притежава почти идентична външност с известната си майка и понякога носи нейни визии на модния подиум.
По време на филмовия фестивал в Торонто например, Кая носеше бяла рокля на Hervé Léger - възстановка на известната рокля на майка ѝ от 1993 г. за наградите „Оскар“.
„Никога не съм мислила, че тенденциите ще се върнат по този начин“, признава Крауфорд за внезапния глад за стила на 90-те години.
На този етап тя обсъжда и нови бизнес идеи със съпруга си, който е съсобственик на луксозната марка текила Casamigos заедно с Джордж Клуни. „Ние имаме много, много различно мислене. Взаимно си помагаме. Не винаги разбираме идеите си, но се получава.“, споделя Синди.
Тя все още продължава да работи като модел, в момента за Donna Karan и Good American.
„Честно казано, нямах представа, че на тази възраст все още ще ме снимат“, признава тя, а на въпроса какво мисли за определението „твърде стара“, дадено ѝ на 35 години, отговаря с усмивка: „Предполагам, че са сгрешили.“