След като през последните две години се оплакваха, че с поколението Z се работи трудно, мениджърите на ръководно ниво вече не само говорят, но и действат – със скоростно уволнение на млади служители, едва няколко месеца след като са ги наели.

Това става ясно от резултите в нов доклад, според които шест от всеки десет работодатели твърдят, че вече са уволнили служители от поколението Z, току-що завършили колеж и наети в началото на годината.

Intelligent.com, платформа, посветена на подпомагането на младите професионалисти в ориентирането им на пазара на труда, е провела проучване сред близо 1000 лидери в САЩ, съобщава Fortune.

След като са се сблъскали с редица проблеми с млади нови служители, един от всеки шест шефове казва, че се колебае дали да наеме отново колежани. В същото време един от всеки седем шефове признава, че може да избегне наемането им изобщо през следващата година.

Три четвърти от анкетираните компании, че някои или всички наети от тях висшисти са били незадоволителни.

Младите кадри: „неподготвени и непрофесионални“

И така, къде е грешката при току-що завършилите кадри на пазара на труда?

Недоволството на работодателите от младите е липсата на мотивация или инициативност – 50 % от анкетираните посочват това като причина за неуспеха на новия си служител.

Шефовете също така посочват, че поколението Z е непрофесионално, неорганизирано и с лоши комуникационни умения като основни причини да се налага да уволняват завършващите.

Ръководителите казват, че са се борили с осезаемите предизвикателства, включително честите закъснения за работа и срещи, неподходящото за офиса облекло и използването на език, неподходящ за работното място.

Повече от половината от мениджърите по наемане са стигнали до заключението, че завършилите колеж не са подготвени за корпоративния свят.

В същото време, висшите учебни заведения са наясно, че студентите не са напълно неподготвени и някои от тях се опитват да запълнят тази празнина.

Мичиганският държавен университет например обучава студентите как да се справят със служебната комуникация, включително как да търсят признаци, че другата страна започва да се отегчава. Междувременно гимназия в Лондон изпробва 12-часов учебен ден, за да подготви учениците за живота на възрастните.

Искате ли да ви наемат на работа? Отношението е всичко

На въпроса какво би направило завършилите колеж по-желани за наемане, шефовете отговарят: Позитивна нагласа и повече инициативност.

Главният съветник на Intelligent по въпросите на образованието и кариерното развитие, Хюи Нгуен, съветва поколението Z да наблюдават как взаимодействат с другите служители, за да разберат по-добре корпоративната култура във всяка компания, към която могат да се присъединят. Оттам е по-лесно да преценят какъв е подходящият начин за общуване с другите.

„Поемете инициативата да задавате обмислени въпроси, да търсите обратна връзка и да я прилагате, за да покажете мотивацията си за личностно развитие“, добавя Нгуен. „Изградете си репутация на надежден служител, като поддържате положително отношение, спазвате крайните срокове и участвате доброволно в проекти, дори и такива извън преките ви задължения“.

Главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси наскоро повтори, че „смущаващ“ фактор за успеха през двадесетте години зависи от отношението – и причината за това е проста: Мениджърите предпочитат да работят с позитивни хора.

Някои лидери дори настояват, че отношението „мога да го правя“ на работното място допринася за развитието на кариерата на младите кадри повече, отколкото дипломата за висше образование.

Ричард Брансън, милиардерът и основател на компанията Virgin, многократно е призовавал младите да се откажат от университета в полза на „училището на живота“.

Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зъкърбърг също смята, че талантът и личността са по-важни от дипломите.

„Отношението и способностите са по-важни от каквито и да е букви след името ви или квалификации, записани в биографията ви“, казва Дейвид Мийдс, топ мениджърът на Cisco във Великобритания, който напуска училище на 16-годишна възраст.