Готови ли сте да работите от понеделник до неделя? Въпрос към 57% от Gen Z, които искат да бъдат инфлуенсъри
Ето как изглеждат дните и многото предизвикателства, пред които създателите на съдържание се изправят по пътя си към популярността и достигането до финансова стойност
Повече от половината млади хора искат да бъдат инфлуенсъри - 57%, за да бъдем точни.
Това сочи проучване на Morning Consult от 2023 г. сред 1000 представители на поколението Z. И те не са сами. Близо половината от възрастните - 41% - също биха избрали такава кариера, според подобно проучване на Morning Consult сред 2204 възрастни в САЩ.
Причините са различни. Някои „са много развълнувани от идеята да бъдат знаменитост, да имат слава и пари“, казва пред CNBC Виктория Бачан, президент на отдела за таланти в агенцията за инфлуенсъри Whalar. Някои търсят място за свързване и намиране на общност, а има и такива, които просто обичат да творят с помощта на инструментите на социалните медии, допълва тя.
Каквито и да са причините, работата може да се окаже по-трудна, отколкото изглежда. Ето как изглеждат дните и многото предизвикателства, пред които създателите на съдържание се изправят по пътя си към популярността и достигането до финансова стойност.
„Има погрешно схващане, че е лесно“
Да станеш платен създател на съдържание е като да управляваш „своя собствена независима медийна компания“, казва Тейлър Лоренц, водещ на подкаста за технологии и култура Power User и автор на „Extremely Online“.
„Има погрешно схващане, че е лесно“, казва тя, добавяйки: „Мисля, че както повечето стартиращи компании се провалят, така и повечето стартиращи проекти в социалните медии също се провалят.“
Има 4,2 милиарда потребители на социални медии по света, според доклад на компанията за инструменти за свързване Linktree за 2022 г. От тях 200 милиона са създатели на съдържание или лица, които осигуряват приходи, благодарение на голямата си публика. Това означава, че само 4,7% от потребителите на социални медии правят пари като инфлуенсъри.
Дори и да правят пари от създаването на съдържание, това не е непременно достатъчно, за да живеят. Около половината - 48% от създателите - правят $15 000 или по-малко на година, според проучване от 2023 г. сред повече от 2000 творци в социалните мрежи от маркетинговата агенция за инфлуенсъри NeoReach. По-малко от една трета - 28,9% - правят повече от $50 000 на година.
„Работата е постоянна, от понеделник до неделя“
Тези, които са в състояние да направят кариера на инфлуенсър, може да имат изтощително ежедневие.
Да вземем например 27-годишната Хана Уилямс и нейният съпруг, които управляват популярния TikTok акаунт Salary Transparent Street. Чрез него те питат американците какви са техните заплати. Каналът има 1,4 милиона последователи и по-голямата част от приходите на създателите му идват от бранд партньорства с компании като Capital One, като много по-малък дял идва директно от платформите, на които публикуват съдържание.
Уилямс е създателка на съдържание на пълен работен ден, откакто напуска предишната си работа като анализатор на данни през 2022 г. През 2023 г. бизнесът ѝ е генерирал общо над 1 милион долара. Сега тя получава 125 000 долара годишна заплата от собствения си проект.
Уилямс обикновено започва работа около 8 сутринта, отговаряйки на имейли, редактирайки видео и планирайки съдържание. Между обяд и 15:00 тя обикновено разговаря с клиенти. Тя си прави почивка около 16:00 ч. и се връща на бюрото си около 18:00 ч., от който момент работи „до полунощ“, разказва тя пред CNBC. Със съпруга си също така пътуват много по работа и публикуват поне веднъж на ден.
„Работиш постоянно, от понеделник до неделя“, казва тя. „От момента, в който се събудите, до момента, в който си легнете, интернет е включен, така че и вие сте в мрежата.“
22-годишната Каролайн Лашър е творец на пълен работен ден, откакто завършва колеж през 2022 г. Нейният Instagram профил има 126 000 последователи, а нейният TikTok канал - малко под 85 000. Тя създава основно съдържание за плажен начин на живот и прави голяма част от парите си чрез партньорства с марки и партньорски връзки. Доходите ѝ варират, но тя често печели повече от 10 000 долара на месец.
Лашър се събужда около 8 сутринта и започва да чете имейли и договори. Тя се опитва да публикува всеки ден, така че може да редактира и сутрин, а след това да излезе да снима до вечерта.
„Аз съм фотограф, видеооператор и редактирам всичко сама“, казва тя, цитирана от CNBC. „Когато излизам, обикновено нося статив и търся обществени места, на които мога да правя снимки.“ Когато се прибере вкъщи вечерта, тя хапва, след което често редактира до около 22 часа.
Графикът ѝ зависи и от компаниите, с които работи. Има седмици и месеци, когато всички те се опитват да рекламират нови сезонни продукти, и периоди, когато търсенето на партньорства е по-малко.
Клиентите могат да бъдат непостоянни и за много други инфлуенсъри, както и да поставят изисквания като безсмислени срокове.
Този тип безкраен график води лесно до прегаряне. Както казва Лашър, „обикновено бърнаутът идва на вълни.“ Когато това стане, тя или си дава няколко дни почивка, или просто се опитва да справи със състоянието.
Създателите на съдържание казват, че платформите, в които публикуват, правят почивката по-трудна. Ако излязат за няколко дни във ваканция, това може да означава, че съдържанието им няма да бъде показано на толкова голяма част от аудиторията им, когато се върнат. Въпреки психическото си състояние, Лашър се страхува, че липсата на активност може да ѝ навреди, споделя тя.
Има и други предизвикателства. Платформите се променят или изчезват напълно, оставяйки създателите да преоткриват себе си някъде другаде.
32-годишната Лесли Мозиър поддържа акаунти в социалните медии за кучето си, мопса Дъг, от 2013 г. насам. След като получава няколко спонсорски сделки, тя се впуска в създаване на съдържание на пълно работно време през 2015 г. Страницата на Дъг във Facebook има 5,7 милиона последователи, в TikTok - 6,1 милиона, а в YouTube - 634 000. Мопсът Дъг е направил пари чрез спонсорски сделки, книгоиздаване и мърчандайзинг. Съвсем наскоро Мозиър и съпругът ѝ стартират компания за органични продукти за кучета, наречена Nonipup.
„Нищо не остава същото за повече от шест месеца“, казва тя за променливата популярност на платформите и постоянното въвеждане на нови.
Друг уникален компонент в работата на създателите на съдържание - и в крайна сметка един от най-предизвикателните - е, че тя е изправена пред обществеността.
„По принцип имате всички недостатъци на традиционната слава на знаменитостите и много малко от предимствата, така че неминуемо получавате омраза и тормоз“, казва Лоренц.
„Правете нещо, което ви харесва, дори и никой да не ви гледа“
30-годишният Каспар Лий е създател на съдържание в YouTube за около 7 години, правейки комедийни видеоклипове за живота си. В крайна сметка успява да интервюира филмови звезди като Уил Феръл и Кевин Харт. Той все още има повече от 6,5 милиона последователи в своя канал, плюс още милиони в другите си социални медийни платформи.
През 2019 г. обаче осъзнава, че просто не обича процеса толкова, колкото преди и тихо се отдръпва. Сега той работи по различни предприемачески начинания, включително компанията за управление на таланти MVE Management и фонда за рисков капитал Creator Ventures.
Сред съветите му за постигане на успех като създател на съдържание е да използвате инструментите, с които разполагате, да разнообразите платформите, в които публикувате, и да намерите ниша за съдържанието, което създавате. Плюс това, казва той, „трудно е, така че моят съвет е да правите нещо, което ви харесва, дори и никой да не ви гледа.“