Министерството на правосъдието на САЩ отправи препоръки за бизнес практиките на търсачката Google, като посочи, че обмисля евентуално разделяне на технологичния гигант като антитръстова мярка.

Средствата за правна защита, необходими за „предотвратяване и ограничаване на поддържането на монопол, биха могли да включват изисквания и забрани за сключване на договори; изисквания за недискриминационни продукти; изисквания за данни и оперативна съвместимост; и структурни изисквания“, се казва в документацията на министерството, цитиран от CNBC.

Институцията обмисля и „поведенчески и структурни средства за защита, които биха попречили на Google да използва продукти като Chrome, Play и Android, за да дава предимство на собствената си търсачка и на свои продукти и функции, включително на нововъзникващи точки за достъп, като изкуствения интелект“.

Освен това Министерството на правосъдието предлага да се ограничат или забранят споразуменията по подразбиране. Това би включвало споразуменията на Google за позициониране при търсене в устройствата на Apple и Samsung - сделки, които струват на компанията милиарди долари годишно. Един от начините да се въведе това ограничение е чрез „екран за избор“, който да позволява на потребителите да избират и други търсачки.

Министерството на правосъдието на САЩ също така препоръчва на Google да предостави на конкурентите си своите данни в рамките на индекса и моделите си за търсене, включително за функциите, базирани на изкуствен интелект, и класирането на рекламите.

„Такива средства за защита биха сложили край на днешния контрол на Google върху разпространението и биха гарантирали, че компанията няма да може да контролира това пространство в бъдеще“, смятат от министерството.

Препоръките идват, след като през август американски съдия постанови, че Google има монополно положение на пазара на интернет търсене. Това решение беше взето, след като през 2020 г. правителството на САЩ заведе знаково дело, в което се твърди, че технологичният гигант е запазил господстващото си положение на този пазар чрез създаване на силни бариери за навлизане на нови играчи. Съдът постанови, че Google е нарушила раздел 2 от Закона на Шърман, който забранява монополите.

Кент Уокър, президент по глобалните въпроси на Google, коментира, че компанията планира да обжалва решението, като подчерта, че дори съдът е наблегнал на високото качество на продуктите за търсене на компанията.

Това, разбира се, са само препоръки и не се знае какво ще бъде крайното решение на съда. Съдията по делото Амит Мехта се очаква да се произнесе до август 2025 г., а обжалването от страна на Google вероятно ще проточи всяко окончателно въздействие потенциално с години.

През Q2/2024 приходите на звеното „Google Search & Other“ възлизат на 48,5 млрд. долара (57% от общите приходи на Alphabet), а компанията има 90% пазарен дял в областта на интернет търсенето. С оглед на това то е изключително важно за цялата индустрия, но за Google може да се превърне във въпрос на оцеляване.

Какво може да означава всичко това за Google?

Според анализатори, ако тези препоръки се превърнат в задължителни, това би могло да отслаби значително основния двигател за печалба на компанията и да забави напредъка ѝ в областта на изкуствения интелект.

Мерките засягат сърцето на интернет империята, която е превърнала Google в синоним на „търсене“, и могат да намалят приходите ѝ, като същевременно дадат на конкурентите ѝ повече възможности за растеж.

„Министерството на правосъдието е анализирало формулата за успех на Google и възнамерява да я разруши“, казва пред Reuters Гил Лурия, управляващ директор и старши софтуерен анализатор в D.A. Davidson. „Предложените мерки ще дадат на Google възможност да избере дали да споделя всички данни, които събира, или да спре да ги събира изобщо. Тъй като тя вероятно ще избере първото, това може да засили конкурентите ѝ“.

Анализаторите предупреждават също така, че свързаните с AI мерки могат да затруднят дейността на Google на това поле в момент, когато тя вече е подложена на натиск от стартиращи компании като създателя на ChatGPT OpenAI и Perplexity.

Според прогнозите на изследователската компания eMarketer до 2025 г. делът на Google на пазара на реклами при търсене в САЩ ще падне под 50% за първи път от повече от десетилетие.

„Последното нещо, от което Google се нуждае в момента в по-широката битка за изкуствения интелект, е да се бори с една ръка, вързана за гърба от регулаторните органи“, казва Марк Шмулик, анализатор от Bernstein.

Други компании, които вероятно ще се възползват от мерките, включват играчи в областта на търсенето като DuckDuckGo и Microsoft Bing, както и съперници в областта на AI като Meta Platforms и Amazon.

Някои наблюдатели и анализатори от бранша все пак акцентират, че приемането на подобни крути мерки далеч не е сигурно. Кампанията срещу Google е най-голямото антитръстово усилие на САЩ след делото срещу Microsoft през 1999 г.

„Министерството на правосъдието разкри огромно количество потенциални мерки. Това действие може да създаде някои заглавия, но е юридически неуспешно. Министерството на правосъдието предлага мерки, които далеч надхвърлят решението на съдията, а историята ни показва, че те няма да издържат процеса на обжалване“, категоричен е Адам Ковачевич, главен изпълнителен директор и основател на Chamber of Progress, търговска група, която представлява технологични компании.