Във видеоклип с продължителност само 2 минути и 24 секунди Наташа Гупта обикаля Франция надлъж и нашир.

Тя се възхищава на впечатляващ лабиринт, мъглив залез, внушителна катедрала и сграда с изумителна мозайка.

След това се натъква на по-прозаична гледка – типична крайпътна гостилница. „Грозно е“, отсича категорично Гупта. И видеото бързо приключва.

Всъщност, младата жена не е пътешественик из Франция.

Тя документира себе си, докато изследва страната чрез ресурсите на Google Earth, пускайки произволно зададени координати, след което дава нестандартна оценка на всяко място, разказва CNN.

Голяма част от видеата й показват „разходката“ в Google Earth, но Гупта присъства като насложен образ в долната част на кадъра. Не говори много – освен да обяви това, което вижда, за „не грозно“ или „грозно“, с подходяща гримаса към него.

Ако приемате такъв тип съдържание за скучно, интернет няма да се съгласи с вас. Изследването на Франция е гледано 6,5 милиона пъти и продължава да трупа още резултати в TikTok.

А това дори не е най-доброто ѝ видео.

„Разходка“ из Филипините е гледана 13,4 млн. пъти, а японското видео има 17,6 млн. гледания. Всичко това е част от профила на Гупта в TikTok, в което „изследва всяка страна, докато не стане грозна“, както обяснява тя.

Гупта е наполовина сингапурка и наполовина индийка. Премества се да живее в Обединеното кралство като дете и обича да пътува.

Видеоклиповете ѝ в Google Earth са породени от желанието да изследва земното кълбо в рамките на ограниченията на начина ѝ на живот като лондончанка в началото на 20-те си години. Не разполага със средства, за да прекоси света със самолет. Но с Google Earth това е безплатно.

Харесва и идеята да „покаже, че всички тези страни са красиви сами по себе си“ и да „оспори предразсъдъците“, свързани с определени дестинации.

Да обиколиш земното кълбо с лаптопа вкъщи

През лятото Гупта публикува първия си видеоклип „Изследвам всяка страна, докато не стане грозна“ в TikTok и Instagram. (И в двете платформи тя се представя като @natooooooosh)

Доста бързо започва да трупа гледания и коментари, дори ѝ предлагат дестинации, които да разгледа следващия път.

„В началото беше странно да получавам толкова много внимание и коментари“, казва Гупта пред CNN, въпреки че е благодарна, че е започнала да печели „малко пари“ от съдържанието си.

След като снимките ѝ за Англия стават вайръл, един ден се качва в лондонското метро и започва да изчислява. „Осъзнах, че докато съм се возила там, е имало голяма вероятност някой друг в метрото да е гледал по същото време моето видео“, казва Гупта.

Началото на всичко

Идеята за изследване на света чрез Google Earth или Google Street View в името на изкуството и/или интернет съдържанието не е нова. Гупта е запозната с няколко „безлични акаунта“, които прегръщат тази концепция, преди да започне своя проект.

Но когато разказва за тези видеоклипове на приятеля си - колега създател на съдържание Джей Фудживара Маккафран, известен с видеоклиповете, в които преподава английски език онлайн, тя се замисля дали не може да предложи различен обрат на една утвърдена концепция.

Преценява, че потребителите на социалните медии може би ще са по-склонни да резонират с концепцията „изследване на света, докато не стане грозен“, ако могат да видят реакциите и израженията на лицето на създателя. Това би помогнало да се обоснове съдържанието и да се постави зрителят на мястото му, смята тя.

Така една вечер в началото на лятото реализира идеята си.

„Настроих Google Earth на екрана на лаптопа, записах го и се снимах. Реших да го направя много просто. Това, към което се стремях, беше момиче в стаята си, което скучае и иска да се забавлява. Аз съм по пижама, видеото е заснето вероятно в полунощ, само го редактирах и публикувах в 3 ч. сутринта“.

Настройката на Гупта намира отклик сред зрителите. И макар че в по-новите си видеоклипове захвърля пижамата в полза на ярки топове и бели ризи, запазва „този вид спокойна атмосфера, която се харесва на хората“.

Забележително е, че Гупта не се представя във видеата си. Ако някой потребител се натъкне на нейните TikToks или Instagram Reels, той вероятно няма да научи нищо за нея. Пълното ѝ име не е посочено. Не се споменава нито къде живее, нито откъде е, нито каква е работата ѝ (доскоро е управлявала корпоративен акаунт в социалните медии).

Всичко, което зрителите виждат, е човек, който седи пред лаптоп, изследва света чрез Google Earth и коментира това, което вижда. „Това е умишлено“, казва Гупта за относителната си анонимност. „Всъщност не става дума за мен, а по-скоро за местата, които показвам.“

Освен това, тъй като самата тя е запален потребител на социалните медии, знае, че най-доброто съдържание е „много ясно за това, което ще се случи“ – без усложнения.

„Просто знаеш, че този човек ще изследва, докато стане грозно, а ти си там само, за да се съгласиш или не“ – така Гупта описва своите видеоклипове.

И България е в списъка

Досега е публикувала 28 TikToks на тема Google Earth и продължава да брои.

Всеки видеоклип следва един и същ модел. Тя представя концепцията, след това пуска програмата и започва да клика. Понякога коментира това, което вижда, друг път е лаконична – казва „грозно е“ и видеото приключва.

През последните няколко месеца изследва не само държави като Австралия и Италия, но и конкретни американски щати, включително Ню Йорк и Охайо. Въпреки че винаги преглежда коментарите, обикновено избира дестинации въз основа на собствения си интерес.

„Искам да избера страни, на които може би не се обръща голямо внимание. Места като България и Полша – всички тези страни са красиви сами по себе си, но ние просто ги изключваме заради предразсъдъците си.“, допълва тя.

Гупта обича да изненадва и себе си. Избира Охайо въз основа на коментар, който предполага, че щатът ще направи „най-бързия TikTok в историята“. В крайна сметка, открива няколко места, които наистина ѝ харесват.

И макар някои зрители да предполагат, че избира местата си в Google Earth предварително, тя настоява, че наистина маркира случайни дестинации. „По същество се снимам толкова дълго, колкото е необходимо, за да намеря грозно място“, казва тя.

Необработените видеоклипове са с дължина между 5 и 20 минути, но и в TikTok, и в Instagram има ограничения, което я принуждава да съкращава кадрите. В резултат, се фокусира върху места, които според нея предизвикват най-интересните реакции - но обмисля да публикува по-дълги видеоклипове в YouTube.

А що се отнася до разграничението „грозно“ срещу „не е грозно“, казва, че всичко е субективно и „инстинктивно“. Признава, че „времето наистина влияе на възприятието ми“ - същата гледка, заснета в сив ден, може да изглежда много по-привлекателна на слънце.

@natooooooosh Exploring Milan until it's ugly in real life 🇮🇹 #googleearth #asmr #travel #geoguessr #italy ♬ original sound - Natasha Gupta

Гупта има и няколко видеоклипа, в които съчетава лични пътувания с виртуални.

Преди реално посещение на Милано например, тя разглежда случайни места в Google Earth и след това отива там лично, за да оцени тяхната относителна „не-грозота“.

Предполага, че това може да бъде „следващата еволюция“ в нейното съдържание – докато се наслаждава на виртуалните си пътувания, изследванията ѝ в Google Earth само задълбочават желанието ѝ да види света.