В седмицата, в която Мария Бакалова е помолена да обмисли ролята на Ивана Тръмп за филма The Apprentice, тя е в Ню Йорк и снима нещо друго. Вечерта преди срещата, насрочена в неин почивен ден, тя прекарва часове в разглеждане на снимки на Ивана от 70-те и 80-те години на миналия век – времето, в което се развива сюжетът. Експериментира и с прическите и грима, характерни за епохата.

Това разказва в началото на добронамерената си статията за Мария Бакалова в The Guardian журналистът Емин Санер, когото екипът на актрисата официално критикува заради първоначалното заглавие на публикацията. Посланието на вече промененото заглавие беше, че според Бакалова бившият президент на САЩ Доналд Тръмп е най-подлият/зъл човек на века („One of the most vicious people of our century“). Оказа се, че актрисата е казала тези думи за адвоката Рой Кон. Повече за казуса – тук.

Авторът преразказва разговора си с Бакалова, която споделя, че по време на срещата си за филма с режисьора Али Абаси е разговаряла в продължение на няколко часа за хора, израснали в посткомунистически страни, чийто строй, по думите ѝ, „формира вътрешния ти свят и мислите ти“. „Ивана е от Чехословакия, а аз съм родена и израснал в България. Говорихме много за приликите в нашите истории”, разказва Бакалова пред медията.

Според автора ролята на българската актриса в The Apprentice е най-популярната ѝ след големия пробив в Борат 2. По думите му тя е изиграла дъщерята на главния герой толкова брилянтно, че това е изпълнение ѝ е осигурило номинация за Оскар. Въпреки този ранен успех, Бакалова казва, че нейните агенти са я предупреждавали да не се надява много за ролята на Ивана – в надпреварата са участвали и по-известни американски актриси. „Това, което смятам за важно, е, че Абаси даде шанс на източноевропеец да се състезава“, казва тя. „Да имаш възможност, вместо просто да играеш проститутка или луд руски учен, или мафиот, или някой, който е просто на заден план с няколко реплики.“

Минават шест месеца, преди Бакалова да разбере, че е получила ролята. Следва мъчително заснеме и издаване на филма. В публикация за Vanity Fair сценаристът Габриел Шърман описва подробно различните пречки – актьори, които не искат да „хуманизират“ Тръмп, холивудски студия и стрийминг платформи, които не биха го финансирали, трудностите пред Абаси, който е иранец, базиран в Дания, да работи в САЩ (както и стачките на актьорите и глобалната пандемия). Появиха се и съобщения, че най-големият инвеститор в The Apprentice, зет на милиардер и виден дарител на Тръмп, е заплашил, че ще блокира филма, заради сцена, в която героят на Тръмп изглежда изнасилва съпругата си. В бракоразводното си свидетелство Ивана заявява, че Тръмп я е изнасилил, но по-късно оттегля това твърдение. Адвокатите на Тръмп изпращат на създателите на филма т. нар. cease-and-desis писма. „Холивуд се представя като общност от хора, които казват истината“, пише сценаристът Шърман, „но тук те бягаха от един филм, за да се подготвят за президентството на Тръмп.“

„Сблъскахме се с малко трудности“, казва иронично Бакалова по повод реализацията и пускането на филма, по думите на автора на The Guardian.

Във филма Тръмп (изигран от Себастиан Стан) е амбициозен, но леко непохватен и в сянката на баща си. След това той е наставляван и шлифован от подлия адвокат Рой Кон (изигран от Джереми Стронг от Succession), когото Бакалова описва като „един от най-порочните хора на нашия век“, според последната версия на статията на The Guardian.

Журналистът пише, че Бакалова е искала много да работи с Абаси, тъй като е била голям почитател на творчеството му. Колкото повече проучвала първата съпруга на Тръмп – и майка на три от децата му – толкова повече била очарована от това колко много е постигнала Ивана сама. „Тя е искала да бъде партньор на Доналд“, казва Бакалова пред The Guardian.

На Ивана се приписва популяризирането на блясъка на двойката от 80-те години, тя участва в управлението на част от неговия бизнес и управлява хотел Plaza в Ню Йорк, посочва журналистът на медията, а Бакалова добавя: „Мисля, че тя е причината той да постигне толкова много отрано, защото е много умна, много амбициозна.“

Относно сцената, свързана с предполагаемото изнасилване, авторът на статията пише: „Тръмп винаги е отричал обвиненията, откакто ги оттегли Ивана, която почина през 2022 г.“

Бакалова от своя страна посочва, че е имала доверие на сценариста Шърман относно сцената и е цитирана по следния начин: „Мисля ли, че е важно да я има там? Мисля ли, че това е решаваща сцена и за двамата герои?“ По думите ѝ това е ключова сцена, „защото виждаме как някой напълно отхвърля човека, който го е изградил по много начини, който е родил децата му. Не само физически, но и вербално.”

Според автора на статията в The Guardian Бакалова не смята, че има значение дали филмът „хуманизира“ (полира) образа на Тръмп. „Когато се гмурнеш по-дълбоко в едно човешко същество, винаги има добри и лоши страни и винаги има решения, които вземаш въз основа на обстоятелствата, на хората, с които си заобиколен, които променят гледната ти точка... Мисля, че трябва да се отдръпнем от идеята за демонизиране на хората или създаване на идоли, защото хората са многопластови.

Продължението на Борат беше пуснато по-малко от две седмици преди изборите в САЩ през 2020 г., с думите „now vote” на финала. The Apprentice също излиза по време на кампания. Има ли цел да повлияе по някакъв начин? Не, казва Бакалова пред The Guardian. Филмът е създаван твърде дълго, за да има какъвто и да било умишлен тайминг. „Това не е политически филм, това не е хит“, коментира тя. „Не знам дали ще промени мненията, но чувствам, че най-голямата привилегия, която имаме, живеейки в демокрация, е да споделяме гласовете си и да имаме мнение, по един или друг начин.“

Цялата статия на The Guardian e тук.