Подкрепяният от Volkswagen производител Scout Motors представи първите си електрически автомобили и обяви планове да разшири гамата си с нов тип хибридни електрически модели.

Очакваше се Scout - американски автомобилен бранд, съществувал от 1961 г. до 1980 г., да предлага изключително електромобили, подчертавайки стремежа на германския автомобилен производител да разшири присъствието си в САЩ. По-бавното от очакваното приемане и по-високите разходи обаче го принудиха да промени курса и да включи в портфолиото си и т.нар. електрически автомобили с удължен пробег (EREV).

„Тъй като сме стартъп, който се движи бързо, можем да се променяме“, коментира пред CNBC главният изпълнителен директор на Scout Скот Киог, дългогодишен автомобилен мениджър, който преди това е ръководил операциите на VW в САЩ. „Завоят, който направихме преди няколко месеца, за да предложим по-голям пробег, определено беше интелигентна игра.“

EREV са вид хибридни електрически автомобили, които се зареждат от електрическата мрежа. Те включват електрически двигатели и акумулаторни клетки, както и традиционен двигател с вътрешно горене, който захранва електрическите компоненти на автомобила, когато акумулаторът губи енергия. Двигателят по същество действа като генератор за захранване на компонентите на електромобила, когато е необходимо.

Кеог посочва, че Scout е добавил EREV в концепцията си, за да защити по-добре бранда от евентуални колебания на пазара на фона на по-малко от очакваното потребителско търсене на електрически автомобили.

„Смятаме, че електрификацията е бъдещето, а EREV ще запознаят хората с нея, предоставяйки „резервен план“, посочва той, добавяйки, че EREV моделите на практика се движат като електромобили.

По думите на Кеог Scout не планира да предлага традиционен, неелектрически автомобил само с двигател с вътрешно горене.

Иначе компанията си поставя за цел да постигне оперативна рентабилност в рамките на първата пълна календарна година след първоначалното производство на автомобилите. Те ще излизат от завод за 2 млрд. долара, който се изгражда в Южна Каролина. Планира се той да има производствен капацитет от 200 000 автомобила годишно. Scout очаква да използва батерии - най-скъпата част от електромобила - от съвместното предприятие на VW за производство на батерийни клетки в Канада.

Това е доста амбициозна заявка, тъй като настоящите стартиращи компании за електрически превозни средства като Rivian Automotive и Lucid Group губят десетки хиляди долари от всяко произведено от тях превозно средство. И то след няколко години на пазара.

SUV и пикап

Първите два автомобила на Scout са SUV Traveler и пикапа Terra, които ще се появят през 2027 г.

Компанията разкри „концептуални автомобили с производствено намерение“ - което означава, че до голяма степен показаното ще бъде това, което ще се произвежда.

Traveler и Terra се очаква да стартират на цени между 50 000 и 60 000 долара, а Кеог посочва, че тези на EREV автомобилите също се очаква да бъдат в този диапазон. Но те се очаква да имат пробег от над 800 километра, в сравнение с пробега от 480 за изцяло електрическите модели.

VW се сдоби с търговската марка и името Scout след като през 2021 г. придоби за 3,7 млрд. долара Navistar, наследник на първоначалния ѝ собственик - International Harvester.

Напълно електрическите автомобили Scout имат за цел да изкачват 100% наклони и да ускоряват от 0 до 100 км/ч за едва 3,5 секунди.

Труден пазар

Очаква се SUV-ът да бъде конкурент на традиционните офроуд модели на Jeep, както и на Ford Bronco и Toyota Land Cruiser. Той е по-голям от добре познатия Wrangler на Jeep, който в момента се предлага като хибриден електромобил.

Пикапът пък се включва в сегмент, който в момента се доминира от Ford, General Motors и Stellantis. Но неговата електрическа част тепърва ще се развива.

Автомобилни производители като GM и Ford побързаха да пуснат изцяло електрически пикапи в началото на това десетилетие, за да се конкурират с няколко стартиращи компании за електрически автомобили, много от които така и не се реализираха. Tesla е част от надпреварата в този сегмент. Очаква се Stellantis да пусне изцяло електрически и EREV пикапи до следващата година.

Като цяло на пазара на големи електрически автомобили в САЩ, включително SUV-ове, се падат близо 58 000 продажби през първата половина на тази година, според оценки на Motor Intelligence. Това е по-малко от 1% от приблизително 7,9 млн. нови лекотоварни автомобила.

Кеог смята, че Scout може да се отличи на пазара със своите продукти, по-ниски цени и привлекателност на бранда.