В цяла Европа се очертава мрачна тенденция: все повече музикални магазини и такива, специализирани в продажбата на винили, се принуждават да закрият бизнеса си завинаги.

Въпреки че пазарът на грамофонни плочи преживява истинаки ренесанс поради желанието за слушане на музика от физически носител и носталгично преживяване в един все по-дигитален свят, магазините са изправени пред битка със скъпите наеми, стимулирани от бума на туризма, пише Euronews.

Пример за това е Tattoo Records в Неапол. След 41 години всеотдайна работа собственикът Енцо Поне обяви тази седмица, че затваря магазина.

„Не е толкова лесно да оцелееш професионално в среда, в която продаваш продукт, различен от пица или миризлива, лошо размразена риба.“, пише той и допълва: „С джаз се печелят по-малко пари, отколкото с пица.“

В друга европейска локация – на брюкселска винилова сцена, Dust Dealers затвори магазина си миналия месец.

В Испания, историческият Casa Beethoven, който отваря в Барселона през 1880 г. и днес разполага с каталог от над 70 000 партитури, също се опасява, че може да има сериозни проблеми в бизнеса.

„Този тип магазини са като „Титаник“, който бавно потъва. За нас потъването не е бързо, защото сме отворени през повечето време и се намираме на Лас Рамблас. Там минават много хора, което ни позволява да оцелеем“, казва Жуме Донкос, съсобственик на Casa Beethoven и добавя: „Мисля, че зависи кога ще решим да се пенсионираме. Знаем, че финалът е неизбежен.“

Изненадващо е, че докато много от тези магазини са уязвими от затваряне, пазарът на винили процъфтява в световен мащаб.

В САЩ продажбите тази година са се увеличили с 6,2%, а в Обединеното кралство Official Charts Company и BPI (Британската фонографска индустрия) подробно описват 3,2% увеличение на продажбите през първата половина на 2024 г. Това е първият път, в който цифрите се повишават след бума на стрийминга, започнал през 2004 г.

Във Франция физическите носители представляват малка, но значителна четвърт от продажбите на музикални записи. В годишния си доклад за 2023 г. SNEP (Syndicat national de l'édition phonographique) заявява, че 24% от генерираните миналата година 815 млн. евро идват от компактдискове и винили, при това в почти равни дялове: 97 млн. евро за първите и 94 млн. евро за вторите – което представлява увеличение с +5,5% спрямо 2022 г.

Тези данни говорят за наличието на парадокс и повдигат следните въпроси: Може ли ръстът на продажбите на грамофонни плочи да компенсира икономическия натиск, пред който са изправени независимите магазини?

И дали потребителите променят навиците за пазаруване онлайн или към по-големите търговци, заобикаляйки местните магазини в полза на удобството?

Джефри Смит, вицепрезидент по маркетинга в Discogs, най-големия онлайн търговец на винили, остава оптимист: „Независимите магазини за грамофонни плочи са гръбнак на виниловата култура. Искаме да изясним ситуацията: Винилът се търси, независимите магазини процъфтяват и пазарът се разраства.“