Електрическите въздушни таксита може и да не се нуждаят от голяма писта за кацане, но все пак им трябват много пари, за да излетят.

Миналата седмица Lilium, стартъп, който разработва електрически апарати за вертикално излитане и кацане (eVTOL), обяви, че основните му германски дъщерни дружества подават документи за фалит.

Съмненията около жизнеспособността на базираната в Мюнхен компания се изразяват отдавна, но ръководителите все успяваха да осигурят кръгове на финансиране. Този път обаче германската партия на Зелените, предприе действия за блокиране на очаквания заем от 100 млн. евро, който трябваше да бъде отпуснат от държавната банка KfW.

„Това беше заключително условие за вече ангажираното частно финансиране“, заяви компанията през изминалата седмица. Оттогава тя не успява да си осигури пари и от баварските власти, пише The Wall Street Journal.

Международните конкуренти са „получавали безвъзмездни средства и заеми в САЩ, Франция, Китай, Бразилия и Великобритания“, добави Lilium.

Всъщност калифорнийската Joby Aviation, британската Vertical Aerospace и бразилската Eve Air Mobility са получили държавна помощ. Изглежда, че в Берлин мнението, че eVTOL са бъдещи таксита за богатите, е надделяло над това, че са много необходима стъпка към декарбонизиране на авиацията.

Ръководителите все още вярват, че ще намерят решение за вливане на свежи пари в компанията и излизане от самоуправлението. Листнатите в САЩ акции се търгуват на цена от около $0,14. Това е 99% спад от момента, в който Lilium приключи сливането си с „blank-check“ дружество със специална цел за придобиване на 15 септември 2021 г.

Този спад доведе до изключването им от Nasdaq, потвърди компанията в регулаторно заявление във вторник.

Освен ако Lilium не успее да повлияе на консорциум от политици в Германия или другаде в Европа, обаче, е трудно да се види как ще излезе от тази ситуация. Главният инвеститор е китайският технологичен гигант Tencent, който вече е дал на Lilium спасително въже през 2023 г. Той притежава варанти, които му позволяват да увеличи дела си до 36% за 0,05 долара на акция, но опасенията относно китайския контрол го правят малко вероятно да иска да надхвърли сегашните си 19%.

В крайна сметка основният проблем е, че пазарите са далеч по-малко оптимистично настроени към този сектор, отколкото по време на манията през 2021 и 2022 г., която насочи пари към всякакви проекти. По това време всички тези производители на eVTOL станаха публични компании и оттогава са загубили по-голямата част от пазарната си стойност.

Високите обещания на анализаторите от Уолстрийт за пазар от 1 трилион долара за eVTOL, които ще се конкурират с колите на Uber, никога не са били основателни, пише WSJ. Дори ако самата технология оправдае очакванията, изглежда малко вероятно икономиката да работи за пътувания на разстояние под 80 мили, особено след като едва ли ще има достатъчно площадки за обслужване на гъста мрежа.

Lilium имаше друга интересна алтернативна идея: услуга за регионална мобилност, която ще направи полетите до близките градове и селските райони по-удобни.

Ето го и проблемът - за да я осъществи, Lilium се откъсва от наличието на няколко големи ротора върху въртящи се валове като повечето си конкуренти и възприема по-тежък дизайн от 30 малки канални вентилатора, разположени в кандарда и крилата, които могат да транспортират шестима пътници на повече от 150 мили.

Този дизайн удължава разработката, отчасти защото е необходимо да се създадат по-усъвършенствани батерии. Тепърва предстоят тестови полети с окончателния модел на Lilium Jet.

През първата половина на 2024 г. Lilium е имала паричен поток от 191 млн. евро, както от оперативни дейности, така и от капиталови инвестиции. Според прогнозите на Уолстрийт през следващите пет години тя ще изгори с още 1,2 млрд. евро, дори ако приемем, че изпълни невероятно амбициозната си цел да започне да доставя самолети в края на 2026 г. Това би било 12 пъти повече от паричните средства, с които Lilium се очакваше да разполага в края на 2024 г., ако набирането на капитал беше осъществено.

Другите производители на eVTOL също не са в ласкаво положение: Прогнозното съотношение на Joby е 10 пъти, а на Eve - 4 пъти. Това означава, че преди да започнат да функционират наистина, те ще трябва да извършат много капиталови увеличения.

Все пак Joby е извършил около сто пилотирани тестови полета, което обяснява защо Toyota му предостави още 500 млн. долара по-рано този месец. А Eve е 80% собственост на компанията майка, производителя на самолети Embraer.

Въпреки това затрудненията на Lilium са добро напомняне защо стартъпите, които продават хипотетичен продукт на хипотетичен пазар, отдавна са в сферата на частните пазари и правителствата. Въздушните таксита все още се нуждаят от вяра, а не от рационални пазарни разчети, за да се движат по въздуха, коментира WSJ.