Служители: Над 60% от главните изпълнителни директори са дигитално неграмотни
Някои служители използват AI „под масата“, като пазят това в тайна от мениджъри и колеги поради неясни правила и очаквания на работното място
С появата на ChatGPT и други подобни AI инструменти, най-големите световни компании имат амбициозни планове за внедряване на напредналата технология.
Много от служителите им обаче споделят тревожна тенденция за „дигитална неграмотност“ сред техните лидери и допълват, че това ограничава печалбите в производителността, които AI може да донесе за работните им места.
Това показват резултатите от изследване на Tech.io от 2023 г, което установява, че 60% от бизнес лидерите не са въвели AI инструментите в компаниите си, главно поради ограничена осведоменост за ползите от технологията.
В резултат, работниците се чувстват ограничени, съобщава Fortune.
Проучване на STEM консултантската група SThree разкрива, че служителите губят около шест часа седмично за задачи, които лесно могат да бъдат автоматизирани с правилните AI инструменти.
Около 63% от анкетираните служители казват, че липсата на познания за AI на техните шефове забавя приемането на технологиите.
Строителен работник от Нидерландия например твърди, че липсата на достъп до усъвършенствани AI инструменти е намалила мотивацията на много от хората, които работят в неговата сфера. Японски инженер споделя, че прекарва значително много време в досадни, повтарящи се задачи, които могат да бъдат направени по-лесно с AI, което се отразява на ефективността му в работна среда.
Междувременно, Европа се движи с по-бавни темпове от САЩ в надпреварата за използване на AI. Въпреки това, някои европейски индустрии като автомобилостроенето и енергетиката започват да внедряват технология с бързи темпове. Volkswagen, например, включва чатботове за услуги в новите си модели, а Shell използва AI за оптимизиране на операциите по сондиране и поддръжка.
Марк Рийд, главен изпълнителен директор на рекламния гигант WPP, отбелязва, че европейските компании от всички сфери трябва да намерят начини да се възползват от инвестициите в AI инструменти.
Анализът на SThree обаче показва, че служителите извън технологичния сектор често нямат достъп до подобни средства. Всъщност, някои служители дори използват AI „под масата“, като пазят използването на инструментите в тайна от мениджъри и колеги поради неясни правила и очаквания на работното място.
Неотдавнашен доклад на Salesforce установява, че всеки пети служител тайно е потребител на AI, допълва Fortune.
Не всички обаче искат техните компании да внедрят инструменти с изкуствен интелект. Служителите в сферата на обслужването например, се тревожат за това доколко гарантирани са техните работни места, тъй като компании като Klarna проучват начини за намаляване на разходите, насочвайки се към използването на AI с цел намаляване на персонала с 1800 души.
Тимо Лене, главен изпълнителен директор на SThree, признава тези опасения, като подчертава, че лидерите трябва да обърнат внимание на страховете на служителите си относно гарантирането на работните места.
Въпреки това обаче, според него те често са твърде предпазливи относно приемането на изкуствен интелект, докато екипите вече са готови за това.
Лене предупреждава, че това колебание може да забави растежа на компаниите и да увеличи недоволството на служителите (което ще доведе до напускане), ако AI не се превърне в приоритет.