В сряда японският автомобилен производител Toyota Motor отчете първия си спад на тримесечната оперативна печалба от около две години. Глобалният лидер по продажби все още се опитва да се ориентира в пазарната промяна към електрически превозни средства.

Toyota отчита приходи от 11,44 трлн. йени спрямо прогнози на анализаторите, събрани от LSEG, за 11,41 трлн. Оперативната печалба на компанията възлиза на 1,16 трлн. йени при очаквани 1,24 трлн.

Най-големият автомобилен производител в света по обем на продажбите отбеляза 20% спад на оперативната печалба през тримесечието спрямо предходната година. Нетната печалба пък е намаляла повече от два пъти до 573,7 млрд. йени от 1,28 трлн. преди година.

Обемът на продажбите на Toyota за второто ѝ фискално тримесечие се понижава до 2,3 млн. единици от 2,42 млн. преди година.

Въпреки това компанията повиши прогнозата си за дивидент за цялата година до 90 йени на акция, в сравнение със 75 година по-рано.

Японският автомобилен гигант се забави с възприемането на изцяло електрическите превозни средства, задвижвани от батерии, а председателят Акио Тойода съобщи, че „бъдещето само на електрически превозни средства“ ще доведе до загуба на работни места в автомобилната индустрия.

„В автомобилната индустрия в Япония работят 5,5 милиона души. Сред тях са и тези, които от дълго време се занимават с работа, свързана с двигателите“, обяснява той пред репортери, цитиран от CNN. „Ако електромобилите станат единственият избор, включително за нашите доставчици, работните места на тези хора ще бъдат загубени.“

Toyota също така беше в центъра на вниманието през тази година поради многобройните изтегляния на автомобили, последното от които беше през септември. То включваще 42 000 автомобила и се наложи заради загуба на спирачна асистенция, която може да удължи разстоянието, необходимо за спиране, според Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ. Изтеглянето засегна някои модели Corolla Cross Hybrid от 2023-2024 г.

В началото на юни Toyota загуби над 15 млрд. долара от пазарната си стойност, след като японското министерство на транспорта установи, че местните компании са използвали неверни данни за сертифициране на някои модели. Широкообхватната проверка на Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма откри нередности и в заявленията за сертифициране не само на Toyota, но и на Honda, Suzuki и Yamaha.