Авиокомпанията Spirit Airlines, икона на евтините самолетни пътувания, която промени облика на индустрията, подаде молба за защита от фалит след години на нарастващи загуби, неуспешно сливане и по-взискателни потребителски вкусове.

Превозвачът съобщи, че е постигнал предварително договорена сделка с облигационерите си, включваща финансиране в размер на 300 млн. долара, което да му помогне да премине през фалита, от който се очаква да излезе през първото тримесечие на следващата година.

Доставчиците и лизингодателите на въздухоплавателни средства няма да бъдат обезценени, отбелязва CNBC.

Авиокомпанията заяви, че очаква да продължи да работи нормално и заяви, че клиентите могат да продължат да резервират с наближаването на натоварения празничен сезон.

„Най-важното, което трябва да знаете, е, че можете да продължите да резервирате и да летите сега и в бъдеще“, заяви главният изпълнителен директор Тед Кристи в писмо до клиентите и допълни, че те могат да използват билети, кредити и точки за лоялност по нормален начин.

Spirit Airlines е първата голяма американска авиокомпания, която подава молба по глава 11 след American Airlines, която направи това преди 13 години.

Базираната във Флорида, авиокомпания се бореше с изтеглянето на двигатели, заради което бяха спрени десетки нейни самолети, със скока на разходите след пандемията и с провала на планираното придобиване от JetBlue Airways, което беше блокирано от федерален съдия по-рано тази година по антитръстови причини.

Акциите на компанията спаднаха с над 90% тази година.

В резултат на подадената молба за защита от фалит, Spirit ще бъде отписанa от Нюйоркската фондова борса, допълва CNBC.

Авиокомпанията неколкократно отложи крайния срок, в който трябваше да предоговори дълга си от 1,1 млрд. долара, дължим през следващата година, или рискува да загуби възможността да обработва тези трансакции.

В понеделник тя съобщи, че е постигнала споразумение с облигационерите за 350 млн. долара собствен капитал и че „ще завърши транзакция за намаляване на задлъжнялостта, за да еквивалентизира 795 млн. долара от финансирания дълг“.

Миналата седмица Spirit съобщи, че трябва да отложи отчета за тримесечието и заяви, че води разговори за сделка с мнозинството от кредиторите, която няма да засегне клиентите, продавачите, доставчиците и други, но ще заличи съществуващия капитал на компанията.

В подадената информация се съобщава, че се очаква маржовете за третото тримесечие да бъдат с 12% по-ниски, отколкото през същия период на предходната година, и че продажбите са били с 61 млн. долара по-ниски от миналогодишните, докато разходите са нараснали, а тарифите са се понижили.

Авиокомпанията не е реализирала печалба от 2019 г., а през първата половина на годината е загубила повече от 335 млн. долара.

За да се опита да компенсира разликата, наскоро тя продаде 23 самолета Airbus на GA Telesis, за да получи 519 млн. долара. Spirit заяви, че очаква да приключи годината с ликвидност от около 1 млрд. долара.

Компанията планира също така да освободи още 330 пилота през януари, след около 200 през септември, тъй като съкращава маршрути. Анализаторите обаче очакват, че превозвачът ще трябва да се свие още повече в условията на несъстоятелност, за да се справи с разходите.

Бизнес моделът на Spirit Airlines предлагаше най-ниски цени на билетите и такси за всичко - от разпределение на местата до ръчен багаж, и беше успешен за клиентите, търсещи изгодни цени. Именно той позволи на компанията да се разрасне за повече от десетилетие.

Моделът на ниски цени и допълнителни такси предизвика подобни предложения от по-големи превозвачи като Delta, American и United, които въведоха икономични тарифи.

Spirit обаче започва да изпитва затруднения след пандемията, когато разходите в цялата индустрия нараснаха, а отменените ограничения за пътуване доведоха до рязко увеличение на резервациите за международни пътувания извън мрежата на Spirit. Цените на билетите спаднаха на свръхпредлагания американски пазар.

През януари федерален съдия блокира планираното придобиване на Spirit от JetBlue на стойност 3,8 млрд. долара. В началото на 2022 г. Spirit сключи сделка за сливане с друга нискотарифна авиокомпания Frontier преди JetBlue да подаде оферта през април същата година. Акционерите на Spirit подкрепиха офертата на JetBlue с изцяло парични средства.

Съдът постанови, че сделката с JetBlue ще доведе до повишаване на цените на билетите и намаляване на конкуренцията. Авиокомпаниите твърдяха, че тя ще им помогне да се конкурират по-добре, особено в САЩ, където четири компании контролират около три четвърти от пазара.

Някои анализатори очакват Frontier и Spirit да възобновят преговорите през следващите месеци, допълва CNBC.