5 приложения на AI агентите, които ще променят бизнеса
За разлика от някои предишни технологии за автоматизация, те могат да вземат решения в реално време и то не на база на предварително зададени правила
AI агентите ще играят жизненоважна роля в софтуерното програмиране и киберсигурността, но също така ще променят корпоративните работни процеси и бизнес разузнаването, казват експерти.
Все повече компании виждат ползите от използването на автономни AI агенти за автоматизиране на ръчни задачи. Технологията, която Forrester определи като водеща за 2025 г. през юни, придвижва генеративния AI крачка напред, като набляга на оперативното вземане на решения, а не на генерирането на съдържание.
Лидерът в CRM Salesforce вече фокусира стратегията си около AI агентите с обявяването на Agentforce. Гигантът за управление на ИТ услуги ServiceNow ги добави към своята платформа Now. Microsoft и други технологични гиганти също се присъединиха към надпреварата на това поле.
„Тази технология се интегрира безпроблемно с ERP, CRM и системите за бизнес анализи, за да автоматизира работните потоци, да управлява анализа на данни и да генерира ценни отчети“, казва Родриго Маданес, глобален ръководител по AI иновации в EY, доставчик на консултантски и данъчни услуги. „AI агентите, за разлика от някои предишни технологии за автоматизация, могат да вземат решения в реално време, превръщайки автоматизацията на процесите в основен случай на употреба“.
CIO прави списък с пет приложения на AI агентите, които имат потенциала да променят бизнеса.
Разработка на софтуер
AI агентите обещават да трансформират т.нар. „копилоти за кодиране“ в по-интелигентни инструменти за разработка на софтуер, които пишат големи парчета код. Докато асистентите за кодиране досега са получавали смесени отзиви, Gartner прогнозира, че по-умните агенти с изкуствен интелект ще пишат по-голямата част от кода в рамките на три години. Това ще доведе до необходимостта повечето софтуерни инженери да се преквалифицират.
„Кодиращите агенти не само ще пишат кода, но и ще го преглеждат за грешки“, казва Шелдън Монтейро, изпълнителен вицепрезидент и главен продуктов директор в Publicis Sapient, консултантска компания за цифрова трансформация. „С инструменталните вериги на DevOps, които вече автоматизират работните процеси, добавянето на AI агенти е естествена еволюция“.
RPA на стероиди
Много организации вече използват RPA (роботизирана автоматизация на процеси) за автоматизиране на прости и повтарящи се задачи в много области. AI агентите обаче ще поемат по-сложни проблеми, които изискват функционалност за вземане на решения от по-високо ниво, казва Монтейро.
„С AI RPA преминава отвъд действията, базирани на правила, към адаптивни, автономни процеси, като значително подобрява ефективността на бизнес операциите“, добавя той. „Новите инструменти ни дават възможността да обучаваме агентите не само да изпълняват най-простите задачи, които RPA изпълняваше, но да разбират някои от нюансите, когато логиката на изключенията също работи.“
Автоматизация на поддръжката на клиенти
„Организациите отдавна използват прости чатботове и гласови платформи, за да обработват заявки за обслужване на клиенти. Но AI агентите ще позволят автоматизацията на това поле да се развие в по-стабилна услуга, която не отговаря само на няколко често задавани въпроса“, казва Глен Нетеркът, главен технически директор в Genesys, доставчик на базирани на изкуствен интелект решения за потребителско изживяване.
Според него тези агенти за обслужване на клиенти ще обхванат различни отрасли и функции, включително търговия на дребно, финансови услуги и помощ при обслужване на ИТ. Вместо силно куриран бот, който отговаря на ограничен брой въпроси, AI агентите ще могат да разбират и предоставят контекстуални отговори за широк спектър от теми.
Киберсигурност и откриване на заплахи
Няколко доставчици на услуги за киберсигурност вече са внедрили AI агенти за откриване и реагиране на киберзаплахи.
„AI агентите в киберсигурността могат автономно да откриват, да реагират и дори да смекчават заплахите за сигурността и измамите в почти реално време, като намаляват времето за реакция на потенциални атаки и повишават цялостната сигурност“, казва Монтейро.
Освен това AI агентите позволяват персонализирани протоколи за сигурност, които се адаптират към конкретни заплахи и уязвимости. Те могат също така да повишат ефективността и да спестят разходи чрез автоматизиране на рутинни задачи и реакции в областта на сигурността.
Бизнес анализи
Друга област, в която AI агентите ще окажат голямо въздействие, са бизнес анализите (BI).
„Макар че таблата за управление на BI са сравнително лесни за използване, получаването на прозрения, които надхвърлят стандартните категории, често е изисквало включване на екип по данните, за да бъдат извлечени“, казва Райън Янсен, съосновател и главен изпълнителен директор на Zenlytic, доставчик на BI, задвижван от AI.
По думите му AI агентите, съчетани с BI решение, могат да дадат на повече служители достъп до полезни анализи. Те, например, могат да посъветват маркетинговия екип къде да изразходва бюджета си или да създаде диаграма въз основа на пример, нарисуван на салфетка.
AI агентите, които разбират гласови команди, могат да генерират прозрения за бизнес данни въз основа на прости въпроси, като например: „Кои са трите ни най-добри маркетингови канала?“