Какво търсят корпоративните лидери в следващата фаза на развитие на GenAI
Компаниите си задават един въпрос на стойност 600 млрд. долара: Кога и как ще се изплати цялата тази шумотевица и инвестициите?
Близо две години след стремителния възход на генеративния изкуствен интелект (GenAI) все повече инвеститори в рисков капитал, анализатори, икономисти и най-вече изпълнителни директори си задават един въпрос за 600 млрд. долара: Кога и как ще се изплати цялата тази шумотевица и инвестициите?
След като приеха като даденост, че чатботовете са бъдещето, ръководителите на компаниите оставиха хиляди пилотни проекти да разцъфнат и сега искат резултати. Първоначално фокусът беше върху повишаването на производителността и ефективността - например да се прави повече от същото, само че по-бързо и по-добре. Но има ранни признаци, че организациите започват да насочват усилията си към растеж и иновации, ако могат да разработят ключови показатели за ефективност и способности, необходими за тяхното мащабиране и поддръжка.
Това става ясно от проучването на Deloitte - State of Generative AI in the Enterprise. Според него е достигната критична точка.
Въпреки че производителността и намаляването на разходите остават най-важните движещи сили (посочени от 42% от респондентите), повече от половината (58%) съобщават за по-разнообразни ползи, включително увеличаване на иновациите (12%), подобряване на продуктите и услугите (10%) и подобряване на взаимоотношенията с клиентите (9%). Примери, взети от различни индустрии - от здравеопазването до финтех и бързото хранене - илюстрират как компаниите използват уникалните способности на AI, за да преоткриват цели процеси, а не само да заменят части от тях.
„Те започват да преминават от фазата на първоначалното вълнение към въпроса: Какво означава това за нашия бизнес? Какво конкретно искаме да направим с него? От какво се нуждаем, за да работим?“, казва пред Fast Company Брена Снайдерман, изпълнителен директор на Центъра за интегрирани изследвания на Deloitte и съавтор на доклада.
Повечето от тях търсят отговори, тъй като мнозинството от участниците в проучването (68%) признават, че по-малко от 1/3 (30%) от техните вътрешни експерименти са влезли в производство. Организациите все още имат работа за вършене, когато става въпрос за области като управление на данните и мениджмънт, в допълнение към измерването на стойността и дефинирането на успеха.
Необходимост от метрики
Една от генеративните функции на AI, която вече е доказала своята ефективност, е преводът в реално време - както на аудио, така и на текст - за извличане на информация за бизнеса и поддържане на стриктно съответствие с нормативните изисквания, като същевременно се намаляват разходите и се повишава ефективността.
„Задълбоченото внедряване на тези инструменти и технологии в процесите им е област №1, която според нашите респонденти ще донесе най-голяма стойност за тяхната организация“, казва Дейвид Джарвис, старши ръководител на изследванията в Центъра за технологии, медии и телекомуникации на Deloitte и съавтор на доклада.
По думите му AI може също така да включи обратната връзка от клиентите в пътната карта за развитие на продуктите на компанията в реално време, създавайки „по-тясна връзка за подобряване на тези продукти и услуги“.
Но е трудно да се измери успехът на тези усилия, когато няма изградена система за това. По-малко от половината (48%) от анкетираните използват конкретни ключови показатели за ефективност, а още по-малко (38%) са изградили рамка за оценка на инвестициите в AI или за проследяване на промените в производителността на служителите. При липсата на тези количествени показатели организациите се затрудняват да спечелят вътрешна подкрепа за по-широко внедряване.
„Един изпълнителен директор ни каза, че е в състояние да прави качествени оценки за пилотни проекти, но след като се разшири след доказването на концепцията, качественото измерване просто не е толкова ефективно“, казва Снайдерман. „Сравнително лесно е да се покажат малки ползи за малък пилотен проект. Но с увеличаването на мащаба може да се стигне до по-голям натиск върху разходите. Количествените показатели могат да станат по-важни за измерване и демонстриране на стойността на инвестицията, когато тя се разраства.“
Необходимост от регулиране
Резултатите от проучването не само дават представа за истинския потенциал на генеративния AI, но и подчертават предизвикателствата, пред които компаниите все още са изправени при подготовката за интеграция на проучвателните си проекти в производство.
3/4 (75%) от анкетираните възнамеряват да увеличат разходите за управление на жизнения цикъл на данните. Това отразява надпреварата между компаниите за осигуряването на точност и сигурност на данните и неприкосновеност на личния живот на техните клиенти. Още по-голям дял (78%) искат ясни правителствени регулации на AI, които да помогнат за намаляване на рисковете, свързани с управлението и спазването на правилата.
Затрудненията при набирането на технологични таланти също остават.
Въпреки това 2/3 от анкетираните (67%) възнамеряват да увеличат разходите за генеративен AI, тъй като действителните случаи на употреба и цялостните стратегии стават по-ясни. Решаваща следваща стъпка за компаниите е да реинвестират спестяванията от първата вълна на повишаване на производителността в поддържаща инфраструктура за по-трансформиращи проекти.
„Намираме се в критична точка, в която наистина ще видим каква стойност произвеждат те“, казва Джарвис. „В зависимост от отговора може да започнем нова ера на AI. И бих насърчил търпението на компаниите да преминат през трудната част на доказване и комуникиране на тази стойност, докато разберат какво наистина ще прави тази технология.“