Да бъдеш благодарен е американска традиция, особено тази седмица, но се е превърнала в глобална индустрия в рамките на която издатели, треньори, влиятелни лица и компании за търговия на дребно - да не говорим за психотерапевтите (и нашите близки) – ни съветват да „бъдем благодарни“.

Можем да си купим дневници за изразяване на благодарност, да слушаме медитации за благодарност, както и десетки продукти, маркирани с това послание.

Разбира се, много изследвания показват, че да бъдеш благодарен носи ползи за психическото и физическото здраве, включително по-добри взаимоотношения и успех в работата.

Но благодарността трябва да е истинска, за да бъде ефективна.

Принуждавайки се да бъдем благодарни, когато не сме, е форма на токсична позитивност, която всъщност изпива енергията ни, вреди на психическото ни благополучие и на нашите взаимоотношения.

Тази тъмна страна на благодарността може да ни попречи да признаем проблемите и да се заемем с решаването им, карайки ни да се чувстваме по-зле в дългосрочен план.

Ето защо въпреки ползите от благодарността, тя не трябва да ни спира да си даваме сметка за нещата, за които сме неблагодарни и да ги посочваме ясно. За да можем от наивен позитивизъм да минаваме по-бързо към конструктивни действия.

„Лошите емоции трябва да бъдат артикулирани ясно – в противен случай остават в нас и продължават да растат“, казва пред The Wall Street Journal психологът Пеги Делонг.

„Принудителната благодарност е манипулираща“, допълва психотерапевтът Сара Кубурик. „Тя ни пречи да поемем отговорност да променим нещата, за да ги направим такива, каквито искаме да бъдат.“

WSJ цитира все още непубликувано проучване от професори в университета Джорджтаун, което установява, че когато човек изразява благодарност към непознат в състезателна ситуация, например при преговори, получателят на признателността е по-вероятно да прояви егоистично или измамно поведение.

„Благодарните хора може да се възприемат като прощаващи и толерантни, така че отсрещната страна може да се възползва от това по нечестен начин“, казва пред WSJ Джеръми Ип, асистент по мениджмънт в бизнес училището на Джорджтаунския университет, който е провел изследването.

Как трябва да подходим към благодарността, за да избегнем капаните и да извлечем ползите?

Oсъзнайте, че има разлика между позитивното мислене и благодарността. Може да извлечете най-доброто от лоша ситуация, без да се насилвате да сте благодарни за това, казва Кубурич.

Признавайте какво не е наред. Назовавайте емоции като гняв, негодувание или смущение.

Запитайте се дали има нещо, за което се чувствате благодарни. Това упражнение може да ви помогне да идентифицирате истинската благодарност, казва Делонг.

Облягайте се на благодарността само когато я почувствате. Само тогава тя носи истински ползи.