Короната е там, но няма кой да я открадне - Airbus върви по калните стъпки на Boeing
Всички надежди на Airbus да се възползва от нарастващото търсене на самолети в период, когато конкурентът му е слаб, са възпрепятствани от забавяния на доставките на двигатели и недостиг на работна ръка и компоненти
Служителите на Airbus са свикнали с ежегодното напрежение в края на годината, когато производителят на самолети бърза да ускори доставките на своите самолети за клиентите.
Но този път тичането се превръща в спринт, тъй като европейската компания се стреми да постигне обещаната цел за доставки в условията на постоянни производствени закъснения и проблеми във веригата за доставки - точно като конкурентът Boeing.
Годишните цели за доставка на Airbus и Boeing се следят отблизо като показател за състоянието на двойката, която доминира в производството на самолети. Доставките са и важен източник на средства за производителите, тъй като авиокомпаниите обикновено плащат по-голямата част от покупната цена при пристигането на самолета.
Тъй като Boeing все още не е преодолял последствията от взрива във въздуха на част от един от самолетите си през януари, който силно подкопа доверието в гиганта - Airbus, най-големият производител на самолети в света, успява да затвърди преднината си пред американския си конкурент. Това се случва в момент, когато авиокомпаниите настояват за повече самолети, за да се възползват от бума на пътуванията след пандемията.
Но всички надежди на Airbus да се възползва от нарастващото търсене в период, когато конкурентът му е слаб, са възпрепятствани от забавяния на доставките на двигатели и недостиг на работна ръка и компоненти.
„Това е проблемът“, казва пред Financial Times Саш Туса, анализатор в Agency Partners, отбелязвайки ефекта по-специално върху най-продавания модел A321neo на Airbus.
„Airbus не може да ги произвежда достатъчно бързо. Той излезе от пандемията с повече проблеми, отколкото вероятно признава, и оперативната задача да ги промени е много важна.“
Авиокосмическата и отбранителна група ще трябва да достави около 200 самолета през последните два месеца на 2024 г., за да изпълни целта си за годината. Доставките на Airbus обикновено се увеличават към края на годината, но това е амбиция, която според анализаторите е прекалено оптимистична.
Компанията започна годината с високи темпове, след като приключи 2023 г. с рекордните 2094 поръчки за нови самолети и общ обем на неизпълнените поръчки от 8598. Но през юни тя намали целта си за края на годината от 800 на около 770 и отложи целта си за производство на 75 самолета месечно от семейството А320 от 2026 на 2027 г. Освен това намали прогнозата си за годишната печалба.
Акциите на Airbus са се понижили с 1,3 % от началото на годината.
Миналата седмица главният изпълнителен директор Гийом Фори призна за натиска, като каза на конференция в Брюксел, че „търсенето на нашите продукти е по-голямо, отколкото можем да осигурим”.
Един светъл лъч е влизането в експлоатация този месец на нов член на семейството A320 с изключително дълъг пробег - A321XLR. Самолетът заплашва да разтърси пазара на дълги разстояния, откривайки нови маршрути за авиокомпании, които обикновено трябва да разчитат на по-големи модели.
Забавянето на доставките обаче продължава да засяга клиентите. Миналия месец AerCap, най-големият лизингодател на самолети в света, заяви, че е изместил доставката на 15 самолета Airbus A320neo от 2025 г. за 2026 г.
Airbus е „обещал много“, казва ръководител от индустрията пред FT. „Това натоварва много системата“.
Ед Бастиан, главен изпълнителен директор на Delta Air Lines, се изказа по-оптимистично за представянето на компанията.
„Единственото, което мога да разгледам, е историята, а Airbus изпълнява ангажиментите си към Delta доста редовно. Не перфектно, но до голяма степен в съответствие с нашите очаквания“, каза той пред репортери миналата седмица.
Амбициозните цели на компанията натоварват веригата за доставки, която все още не е възстановила нивата на производителност отпреди пандемията. През лятото Airbus стартира вътрешна програма, наречена „Project Lead“, за справяне с разходите и премахване на по-малките инициативи, гарантирайки, че служителите са съсредоточени върху главната цел - увеличаване на производството.
Доставките на двигатели са един от най-големите проблеми, като CFM International, съвместно предприятие между френската Safran и американската GE, и Pratt & Whitney се борят да задоволят търсенето. Производителите на двигатели трябва да покрият търсенето на нови двигатели от самолетостроителите, като същевременно обслужват пазара на резервни части, за да поддържат съществуващите самолети в движение.
CFM и P&W доставят двигатели за фамилията A320neo, като и двете компании трябва да се справят с проблеми, свързани с издръжливостта. Компанията P&W се сблъска с допълнителни проблеми, свързани с изтеглянето на нейните турбовентилатори PW1000G с редуктор поради замърсен метален прах, посочва FT.
За Airbus предстоят още предизвикателства. През следващите месеци тя ще трябва да назначи нов ръководител на основния си бизнес на самолетостроенето, а също така да се справи с потенциалните вносни мита на САЩ след избирането на Доналд Тръмп.
Кристиан Шерер, ръководител на подразделението за търговски самолети на Airbus, ще бъде заменен в началото на 2026 г. от Ларс Вагнер, главен изпълнителен директор на германския производител на двигатели MTU Aero Engines.
Смяната на караула ще се извърши в момент, когато Airbus не може да си позволи никакви затруднения в заводите си. Вагнер е смятан в бранша за човек със силен оперативен фокус.
Но тъй като се очаква проблемите във веригата за доставки да се запазят през следващите една-две години, ръководителите на авиокомпаниите ще трябва да продължат да чакат за нови самолети.
Карстен Шпор, главен изпълнителен директор на германския превозвач Lufthansa, наскоро заяви, че както Airbus, така и Boeing разочароват своите клиенти.
„Нищо не идва, както е обещано“, коментира той, като отбелязвайки, че компанията не може да разчита на доставките.
„Живеем в недостиг на капацитет, какъвто не съм виждал никога досега. Това е много разочароващо.“