Стратегия като за филм: Как Дани Макбрайд създаде своя текила стартъп
„Нямаше рекламни агенции, нямаше маркетингов отдел - бяхме само аз и сътрудниците ми“, казва актьорът и основател на Don Gato tequila
Защо точно текила?
Дани Макбрайд е сигурен, че ще чуе този въпрос безброй пъти. И да, наясно е, че този бизнес е пренаселен със знаменитости.
Това обаче не го спира да се включи в конкуренцията с Don Gato - линия текила, която пуска отскоро на пазара.
Макбрайд, известен от сериалите на HBO Eastbound & Down, Vice Principals, The Righteous Gemstone, както и филма Pineapple Express, признава, че текилата е негова страст.
Докато обмисля идеята да създаде собствена марка, осъзнава, че начинът да се открои на претъпкания пазар е просто да бъде себе си.
Ето защо заедно с екипа си от постоянни творчески сътрудници той съставя предистория и заминава за Гуадалахара, Мексико, за да научи повече за текилата и да започне работа по маркетинговата кампания, разказва FastCompany.
„Говорих с няколко приятели и си помислихме: „Какво би станало, ако подходим към това, както към всяко наше шоу или филм? Приехме го като творческо начинание. Започнахме да планираме брандинга и рекламната кампания така, както обичаме да правим с филмите и телевизията - да създаваме странни, специфични, забавни и предназначени за приятно прекарване на времето неща.“
Резултатът? Текила, която си има за герой измислен образ на борец с маска на лицето, плюс поредица от забавни видеоклипове, които помогатт за изграждането на потребителски интерес към марката.
„Нямаше ангажирани рекламни агенции, нямаше маркетингов отдел. Ние бяхме тези хора и бяхме там, за да създадем нещо уникално - и забавно.“, казва Макбрайд.
Според него, създаването на персонаж придава на марката идентичност, подобно на Captain Morgan или Jack Daniels.
Това им позволява да създадат цяла митология - мълчалив, загадъчен, обичащ котките георй, който се е оттеглил, за да стане майсторски производител на текила.
„Не се интересувам от това да правя модни фотосесии в дома си, където съм по бяло бельо и просто отпивам текила, опитвайки се да изглеждам красив“, казва Макбрайд. „Не мисля, че с най-скъпите фотоапарати на света това ще бъде възможно за мен. Затова исках да направя нещо различно.“
От първоначалната идея за стартиране на линия за производство на текила до достигането ѝ до пазара минават около 2,5 години.
По пътя има много препятствия. Макбрайд казва, че е трябвало да научи за разпространението на алкохола, как се събира синьото агаве и различните методи за дестилация. Колкото повече Макбрайд с екипа му напредвали обаче, толкова повече осъзнавали какво искат да получат от марката, която се произвежда без добавки.
„Не исках нещо, което да има вкус на кексчета. Исках нещо с вкус на текила. Една от целите ни беше просто да измислим как да постигнем това без добавки.“
Бутилирането също е голямо приключение. Намирането на локация, където може да се направи уникална бутилка в голям мащаб, е нещо, което актьорът споделя, че „никога не си е представял като препъни камък“.
Един от уникалните детайли на Don Gato е неговата тапа. Тя е яркорозова, което не е цвят, използван за опаковки на текила. Изборът е умишлен, признава Макбрайд.
„Не бях виждал бутилка, която да изглежда по този начин. В момента, в който видяхме тази цветна шарка, нещо инстинктивно ни подсказа, че това привлича вниманието.“
Вносът на текила, която се произвежда в Мексико, може да стане значително по-скъп през следващите месеци, ако новият президент Доналд Тръмп продължи да налага мита на страната.
Това ще затрудни Don Gato да привлича аудиторията си като неангажираща, непретенциозна и (най-важното) достъпна марка.
Бутилка от текилата Blanco струва 40 долара, от Reposado - 45 долара (предлага се онлайн във Флорида, Джорджия, Илинойс, Луизиана, Мичиган, Мисисипи, Северна Каролина, Южна Каролина, Тексас и Вирджиния, като скоро ще има наличност в Тенеси и Мериленд).
Тръмп заплаши с 25% мито върху продуктите от Мексико, а Мексико даде знак, че ще предприеме ответни мерки. Това не е нещо, което един нов бизнес иска да има над главата си, но Макбрайд в момента не е обсебен от това.
„Не съм мислил за това твърде много. Искам да кажа, че има хора, които са по-интелигентни в тези области от мен, но като всеки американец, просто ще трябва да изчакам и да разбера какво ще е това“, допълва актьорът.